2015 legfontosabb digitális marketing trendjei

Szerző: Vámosi Gergő,
Online Marketing Inspirációk workshop

Az idei első Online Marketing Inspirációnk workshopunkon a 2015-ös trendeket tekintetük át hazai szakértők bevonásával. Mindent, ami elhangzott a Google Groundon, lehetetlen lenne összefoglalni, egyetlen blogbejegyzésben, ezért erre most itt nem is vállalkozunk, de – részben – a workshop tapasztalatai alapján szeretnénk áttekintést adni mindarról, amit idén tudni kell a digitális marketing trendekről.

1. A tartalommarketing előretörése

A tartalommarketing a digitális marketing több területén is meghatározó szereppel bír. Újdonságnak nem újdonság, hiszen sok régi módszer és online eszköz része a tartalommarketing fegyvertárának, inkább arról van szó, hogy ezeket manapság tudatosan, egy átfogó stratégia részeként kell alkalmazni, hosszú távú célokat szem előtt tartva.

A workshopon mi is felemlegettük (András a nyitó előadásban), hogy a SEO (már megint) halott. Ez persze így nem teljesen igaz, de abban az értelemben igen, hogy a régi SEO-s trükkök már nem működnek: érdemi előrelépést a webkeresőből érkező forgalomban is az átgondolt tartalomstratégiával lehet elérni, ahogy ez az alapja a közösségi médiás csatornák eredményes megtöltésének, hiszen itt is friss, releváns, egyedi tartalomra van szükség. Ennek köszönhetően fokozatosan el is mosódik a határ a SEO, a tartalommarketing és a közösségi marketing között.

Hogy hogyan érdemes tartalommarketinggel foglalkozni, arról a Soreo.biz vezetőjével, Pécsi Ferivel készült interjúnkban olvashatsz bővebben. A tartalommarketing elsősorban a B2B-marketingben tör majd előre, ahol a Forbes adatai szerint a marketingesek 93%-a már 2014-ben is alkalmazta.

2. A kevesebb több a webdesignban

Brian Hoff webdesign példa

A legújabb design trendeket követő szájtok még puritánabbak. A fotók helyett a fejlécekben a tipográfia a meghatározó, van, ahol teljesen el is hagyják a képeket a nagy betűk kedvéért.A menünk a mobilos szájtokról megismert, rejtett formában, gombokon vagy előcsúsztatható paneleken jelennek meg, és nem a weboldal meghatározó elemeként.

A szájtok felépítése során is előtérbe kerül az, hogy az ott prezentált információknak legyen valamilyen dramaturgiai íve, és az adatvizualizáció, a történetmesélés eszközeit egyre többen vetik be az oldalakon.

Természetesen ezek a designok mobil és tabletbarát, reszponzív vagy adaptív formában jelennek meg. A honlapkészítés során a minimalista, puritán elemekből építkező oldalak reszponzív tervezése eleve könnyebb, hiszen itt kevesebb különbség van a desktopra és a mobilra szánt verziók elemeinek elrendezése között – a két design trend némileg konvergál egymással.

A 2015-ös webdesign trendekről év elején a The Next Web adott kiváló összefoglalót, képünk is az ő egyik példájukból származik.

3. Még több analitika és szegmentáció

Az előrejelzések szerint idén a vállalatok nemzetközi szinten 60%-kal többet költenek majd webanalitikára, mint tavaly. Ehhez változatos eszközök állnak rendelkezésre, de a hazai piacon a legmeghatározóbb a Google Analytics.

A Universal Analytics megjelenésével a digitális analitika lehetőségei messze túlmutatnak a honlapok látogatottságának mérésénél és elemzésénél. A Google Analytics legújabb változata tavaly vált elérhetővé, de a fejlettebb funkciók használata várhatóan idén honosodik meg szélesebb körben.

A Google Tag Manager és a Universal Analytics egy erős, ingyenes és a megfelelő ismeretek birtokában könnyen bevethető páros, amelynek segítségével már nem csak az egyszerű konverziókövetés (az a bizonyos utolsó kattintás) valósítható meg, hanem követhető az is, milyen egyéb, eddig áttekinthetetlen események vezették el a felhasználót a vásárlásig. Aki még nem kezdett bele, annak ideje megismerkednie az attribúciós modellekkel, a megfelelő KPI-k és célok meghatározásával, mivel a piacon élen járó versenytársak már ezek segítségével optimalizálják a tevékenységüket – Sallai Dani mindennek a kihívásairól beszélt az előadásában.

A nemzetközi piacon pedig előtérbe kerül a folyamatok automatizálása, beleértve a valós idejű adatgyűjtést és analitikát, de ez már tényleg komoly befektetést igényel. Ami a közönség szegmentálását illeti, ott már egyenesen hiperszegmentációról van szó.

4. Mozgóképen minden, ami csak lehet

2015-ben várhatóan az eddiginél több cég kezd majd webes videók gyártásába, amiben a meghatározó műfaj a magyarázó videó lesz rövid, tömör, szemléletes tartalmakkal. Amellett, hogy megnő a videók száma, már az is látható, hogy új appok formájában új szereplők is belépnek a piacra, mint platformok, de a legnagyobbak között is fokozódik a versengés. A Facebook nemrégiben fejlesztett a céges oldalakon a videomegosztási lehetőségeken, és a YouTube babérjaira tör az első számú videomegosztó címéért folytatott küzdelemben.

Az USA-ban a marketingesek már egyre inkább a Facebookra töltik fel a videókat (decemberben töltöttek fel először többet, mint a YouTube-ra), mivel a közösségi oldalon június óta több mint egymilliárd a napi megtekintések száma, a felhasználók pedig rendkívül intenzíven osztják meg egymással itt a videókat. A közösségi oldalon összességében a megtekintések száma mér alacsonyabb, mint a YouTube-on, de a megosztásokban a Facebook vezet. A marketingszakma persze csak követi azt a trendet, amit a felhasználók diktálnak, ugyanis a személyes videomegosztásra már 2014 augusztusa óta többen használják a Facebookot, mint a YouTube-ot.


A legújabb mobilvideós app, a Prezi Nutshell

Videós fronton erősített az év elején a Twitter is, amelyen már nem csak megosztani, de rögzíteni is lehet videót, és nem véletlen, hogy a Prezi is videós mobilappot hozott ki Nutshell néven február elején. Intenzíven növekszik a végtelenített, pár másodperces mobilos videók készítésére alkalmas Vine is, amelyen két évvel az elindítása után január végén már 1,5 milliárd megtekintés volt minden egyes nap. (Az új közösségi videós lehetőségekről utolsó előadásunkban volt szó, a hazai YouTube-szcénát pedig Szabó Gergő mutatta be.)

5. Tovább nő a mobil web

A mobiltelefonra optimalizált weboldalak mellett idén egyre többet kell foglalkozni a mobiltelefonra optimalizált kampányokkal is. Tavaly a világ webforgalmán 62-38%-os arányban osztoztak az asztali gépek és a mobileszközök, de nyilván senkinek nem meglepetés, hogy ez az arány hamarosan a mobil irányába tolódik el.

Vannak olyan előrejelezések, amelyek szerint a mobil át is veheti idén a vezetést, és mint látható, ehhez nem kell jelentős növekedés. A mobilnet-használat a leginkább intenzívebben Ázsiában nő, de a hazai piacon is jelentős bővülés várható. Nemzetközi viszonylatban a mobilos közösségi platformok is húzzák a növekedést.

Arról, hogy milyen kiváló lehetőségeket biztosít a Facebook a hirdetőknek a felhasználók folyamatos elérésére a mobileszközökön, Lévai Richárd tartott előadást a workshopunkon. Az eMarketer legfrissebb felmérése szerint a reklámpiacon is a mobilköltés nő majd a legintenzívebb ütemben, és idén lesz először több mobilról indított webkeresés, mint számítógépről kezdeményezett.

6. Erősödnek a chat alapú közösségi oldalak

A Facebook továbbra is a legnépszerűbb közösségi szájt, de az új generáció már csak azért van ott jelen, mert nem jelen lenni még furább. A tinédzserek viszont a legaktívabban a WhatsAppot és a Snapchatet használják, amelyek a képes-videó üzenetküldésre épülnek, és a korábbiaktól eltérően nem nyilvánosan.

Míg a Facebookon vagy a Twitteren a közösségi jelenlét alapja az, hogy a felhasználónak van egy szélesebb körben is megosztható, vagy alapértelmezett nyilvános hírfolyama, addig a WhatsApp vagy a Snapchat már arra épül, hogy a tartalmat csak egészen szűk körben osztják meg egymással a felhasználók. Egy Snapchat-fiók azonban a cégek számára is megfelelő lehet a marketinganyagok tervezésére, hiszen a rajongók ugyanúgy bekövethetik, mint egy Facebook oldalt.


A Snapchat Discover

Az új platformok népszerűségét jelzi, hogy kísérleti jelleggel a Snapchaten már a médiacégek is jelen vannak a sajátos formátumú, érintőképernyős gesztusokkal böngészhető Discover szolgáltatásban, az idehaza népszerű Viber üzenőszolgáltatás pedig nyilvános csoportos chateken teszi lehetővé a tartalomterjesztést – igaz, egyelőre csak kiválasztott partnerek számára.

Ami a WhatsAppot illeti, a marketingesek számára egyre inkább ez váltja ki az SMS-ezést, és ügyfélszolgálat céljára is egyre több cég használja a szolgáltatást. Ebben megvan az az előnye is, hogy a segítségnyújtásban képernyőképek küldözgetése is bevethető. Az új eszközök lehetővé teszik azt is, hogy a brandek közvetlenebbül szólítsák meg a fogyasztókat, ami egyrészt egy átfogó trend része, másrészt  tényleg nem lehet közvetlenebbet elképzelni egy WhatsAppon vagy Viberen keresztül küldött üzenetnél.

7. Tovább ömlik a pénz az online hirdetésekbe

A fenti trendek és lehetőségek összegzése után nem meglepő, hogy a legnagyobb online hirdetési rendszerek óriásit kaszálnak majd 2015-ben is. Az online hirdetések piaca nemzetközi szinten legalább 10%-kal növekedhet idén, amiből a mobilos költés veszi ki majd a legnagyobb részt, hiszen itt a növekedés majdnem 50%-os is lehet az előrejelzések szerint.

A trend egyik nagy nyertese a Facebook lehet, amelyen 2014 első felében több mint 10%-os volt a növekedés, és mivel az algoritmusváltások további pénzköltésre ösztönöznek mindenkit, ez várhatóan intenzívebben nő majd. Eközben persze a Twitter is új hirdetési megoldásokkal kísérletezik, az AdWords egyre hatékonyabb multiplatform hirdetési rendszerré fejlődik, a videós tartalmak növekedésével összhangban pedig a videós hirdetések is egyre nagyobb szerephez jutnak idén.

A III. alkalommal megrendezett Online Marketing Inspirációk workshopról a Facebook oldalunkon találsz még több képet.