Az arculatépítés alapjai
A jó branding az egyik legfontosabb szempont egy cég életében. Egy hatékony márkastratégiával szárnyakat kaphatsz a kiélezett versenyben. De mit is jelent a branding kifejezés? Milyen hatással van egy kis vállalkozásra?
Egyszerűen fogalmazva a branding egy ígéret. Elmondja, hogy mire számíthat az ügyfél termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban és ez lesz az, ami a versenytársaidtól is megkülönböztet majd. A márkád alapja a logó! A weboldalad, csomagolásod és a reklám anyagaid mind tartalmazzák a logódat kommunikálják a márkádat.
Meghatározza, hogy ki vagy, ki szeretnél lenni és az emberek mit látnak belőled. A saját iparágadban mennyire vagy innovatív? Mennyire vagy tapasztalt és megbízható? A terméked magas áron és nagyon jó minőségben vagy alacsony áron, de jó ár/érték arányban kapható? Nem lehetsz egyszerre mind a kettő és nem tudod minden ember kívánságát kielégíteni.
Stratégia
A márka stratégia az, amikor a következő kérdésekre tudod a választ: hogyan, mit, mikor és kinek tervezed kommunikálni a márka üzenetedet. Az, hogy hol hirdetsz a stratégiád egyik fontos eleme. Ne felejtsük el azt se, mennyire fontos amit vizuálisan és verbálisan kommunikálsz a közönségednek. Ebből következik, hogy egy erős stratégiával, olyan értéket adsz a márkádnak, amitől különlegesebbé válik.
A hozzáadott értékkel a gyakran tudnak hatni a márkák az érzelmekre, egyfajta hűség alakulhat ki, vegyük példának a Coca Colát a Pepsivel összehasonlítva. Egy kísérleti csoportnak kellett el eldöntenie, hogy ízre név nélkül melyik a finomabb. Szerintetek melyik nyerte? A válasz a Pepsi, viszont amikor már látták a címkét, automatikusan a Coca Coláért nyúltak. Ezt teszi a márkahűség, bár a Pepsi ízre finomabb, mégis sokan a Coca Cola mellett döntünk. A másik példánk a Nike. A marketingesek rájöttek, hogy ha sportolókat társítanak a termékhez, akkor az emberek már érzelmi okokból is megveszik.
A márkád definiálása
A márka meghatározása, olyan akár egy üzleti önmegismerés. Néha nagyon bonyolult tud lenni, mert időigényes és kényelmetlen. Ezért jó, ha a következő kérdésekre tudsz válaszolni:
- Mi a céged küldetése?
- Mik az előzményei és jellemzői a termékednek vagy szolgáltatásodnak?
- Mit gondolnak rólad most az ügyfelek?
- Milyen tulajdonságokat szeretnél a márkádnak, ami alapján azonnal rád asszociálnak?
- Legyen egy olyan logód, ami feltűnő és helyezd el mindenhol.
- Írd le, hogy mi az üzenete a márkádnak. Mi az amit közvetíteni szeretnél az embereknek a márkádról? Mindegyik dolgozódnak közvetíteni kell a céged által képviselt értékeket.
- Integráld a márkádat! Terjeszd ki mindenre a márkádat mindenhol, például az is számít, hogy a recepciós hogyan veszi fel a telefont, hogyan zajlik az értékesítés, e-mail aláírás, minden egyes kis apró tényező fontos!
- Hozz létre egy hangot a márkádnak. Ezt a hangot kell azután mindenhol használnod online és offline egyaránt.
- Találj ki egy ütős szlogent. Írj egy emlékezetes és tartalmas szöveget, ami tartalmazza a lényeget a márkádról.
- Egyedi templatek és marketing anyagok tervezése, ami mind a márkádat erősíti. Mindenhol használd ugyanazokat a színeket, logókat és figyelj az elhelyezésekre.
- Maradj hű a márkádhoz! A vásárlók nem fognak visszatérni hozzád, ha nem azt kapják amit ígértél nekik.
- Maradj következetes! Azért hagytuk ezt utoljára, mert ez összefoglalja az összes pontot.
Amennyiben szeretnél még több ötletet vagy inspirációt szerezni, csatlakozz hozzánk Facebook csoportunkban, az Online Marketing Inspirációkba!