Content és humor a céges felületeken

Szerző: Jakus Dóra,
humor és content

Lehet-e szórakoztató egy weboldal szöveg? Vannak olyan céges blogok, amikre nap mint nap felmegyünk csak azért, mert imádjuk olvasni? Nehéz kérdés, hiszen manapság rengeteg szöveggel találkozunk, viszont ezeknek a nagy része hivatalos, informatív vagy semmitmondó.

Copywriterünket arról kérdeztük, mennyire lehet belevinni a humort egy hivatalos, céges oldalba vagy felületbe.

HRENKO – Női humorista vagy. Rendszeresen fellépsz a Dumaszínházban, szórakozató blogot írsz, aki ma, Magyarországon Facebookozik, garantáltan találkozott már az írásaiddal, a content gyártás a kenyered. Hobbi szinten ez teljesen rendben van, de mi a helyzet, ha arra kérnek fel, hogy lazíts le egy honlapot, vagy tedd barátságosabbá? Mik az eszközeid?

Viki – Csúnyát fogok mondani, de kevés embernek van stílusa. Sokan követik a divatot, a tömeget. Nincs önálló gondolatuk, véleményük és nem tudnak önmagukon nevetni. És ez nem tanulható. Én abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy van stílusom és ezt mindenbe bele tudom vinni. Nyilván baromi nehéz azt mondani egy banknak, vagy egy luxusautókat gyártó cégnek, hogy figyelj öcsém, nyomjunk olyan gerilla marketinget, amin szénné röhögi magát az internet és nem is biztos, hogy nekik erre van szükségük, de a hidegség, kimértség és távolságtartás ellen nap mint nap harcolok. Utálom a marketingszagú contentet, weboldalakat, a sztenderdeket betartó Facebook oldalakat (1 kép, 1 leírás, 1 kérdés, amire úgysem válaszol senki), az üres szövegelést. Próbálom megértetni az ügyfelekkel, hogy az olvasókat nem árt szórakoztatni és hogy ez nem brand rombolás, nem kártékony és nem az ördögtől való dolog, hanem egész egyszerűen JÓ content.

HRENKO – Mi a tapasztalatod, mitől „félnek” legjobban az ügyfelek?

Viki – A személyességtől és a közvetlenségtől. A tegezéstől is sok esetben. Általános hiba, hogy sok cég vagy vállalkozás a saját szakmai nyelvén szól hozzám, azaz a felhasználóhoz és én nem értek ahhoz, amihez ő! Hát tessék nekem emberi nyelven elmagyarázni! Na ettől gyomorgörcsöt kapnak, miközben több ügyfelet szeretnének szélesebb rétegekben elérni, de ha a szakma csak a szakmának kommunikál, akkor az egyszerű földi halandó kiesik a szórásból.

Bihari Viktória interjú

Félnek kitenni élettel teli fotókat is sok esetben. A stock képektől már a falnak megyünk, a vezérigazgató vagy a bögyös account viszont igenis érdekelne minket, sőt, az is, mit csinál pontosan a cégnél, mi a hobbija, tehát hogy személyesebb benyomásunk legyen rólunk, hiszen ők azok az emberek, akik a pénzünket akarják, akikre az online kincseinket rá akarjuk bízni. Hát ébresszenek bennem bizalmat! Egy fehér honlap fekete betűkkel, 28 menüvel és almenüvel, kimért szövegvilággal elijeszt engem, bezárom, elmegyek onnan. Nincs valóság szaga.

HRENKO – Szerinted milyen trükkökkel lehet feldobni egy honlapot?

Viki – Sokan csak arra használják a céges blogokat, hogy telecsesszék kulcsszavakkal és megtalálja a Google. Ezzel nincs is semmi baj, de közben meg megy az elégedetlenkedés, hogy hát miért nem olvassa senki, miért nem osztják meg, miért nem generál „virális terjedést”– hopp, milyen szavakat tudok! – a legyártott content és azon filóznak, hogy miért kéne erre külön ember, hiszen a grafikus, a projekt manager vagy az art director is írhat blogot a szabadidejében a céges felületre, nincs büdzsé szakemberre, profi szövegládára. Tökre megértem. Rövidtávon. Hosszútávon az én cégemben viszont olyanok ülnének, akik nulla-huszonnégyben ontják magukból a jobbnál jobb contentet, legyen az képregény, videó, Facebook poszt vagy offline cikk.

HRENKO – Mi a véleményed a Twitterről és az Instagramról?

Viki – Az a helyzet, hogy ez a két platform zseniális találmány, viszont – mint azt bizonyára mindenki tudja – ezek Magyarországon nem dübörögnek annyira. Az Insta jobban megy, de a Twitter a maga nagyjából ötvenezres hazai felhasználói bázisával eléggé el van hanyagolva, pedig hosszútávon több lehetőséget látok benne, mint a Facebookban. Ami még nincs kiaknázva, azok a társkereső oldalak. Láttam 1-2 Tinder kampányt, de valahogy ettől is félnek a cégek, meg azt aláírom, hogy egy valamirevaló marketingesnek, aki ugye mindent mérni akar, nem barátja a Tinder. És akkor a Snapchat-ről még nem is beszéltünk.

Köszönjük szépen a válaszokat, lesz még folytatás, de addig is sok sikert kívánunk mindenkinek az online térben! Nézzetek szét a többi blogbejegyzés között is!


Ajánlott bejegyzések