Gombnyomásnyi változás a Facebooktól

Szerző: Jakus Dóra,
reakció gombok

A Like gomb teljesen egybeforrt a Facebook fogalmával. Olyannyira, hogy igekent is használjuk, része lett a mindennapoknak. Éppen ezért lehet meglepő, hogy a legnagyobb közösségi oldal a már kiszivárgott kezdeményezés mellett hamarosan még radikálisabb változtatást vezet be, mégpedig a reakció gombok formájában.

Napok óta ettől hangos minden médium, ami foglalkozik a social media alakulásával, így bevezetésként mi csak gyorsan átismételnénk, mit is várhatunk. Bár az új, reakció gombok egyelőre csak Írországban, Spanyolországban és Japánban használhatók, az itt élők azokat a Like-ot hosszan nyomva érhetik el. A tesztközönség a megszokott mellett mostantól nyomkodhatja a szívet ábrázoló “Love” gombot, a két örömet kifejező “Haha” és “Yay”, a meglepődést jelző “Wow”, illetve a szomorú “Sad” és a mérges “Angry” arcocskákat.

Érdekesség, hogy a The Verge szerint azért a fenti két európai országot választották fókuszcsoportként, mert elméletileg az ottani felhasználók rendelkeznek a legkevesebb, más országokban élő ismerőssel, vagyis így a legkisebb az esély arra, hogy a fókuszon kívüli Facebookozók nem fogják látni a náluk még nem támogatott reakciókat.

A vállalkozások és a marketingesek szempontjából a legfontosabb kérdés persze az, hogy a Facebook managementre hogyan fog hatni az új reakció gombok bevezetése. Nézzük, hogy mit várhatunk:

Még több információt

Az igazi Big Brother továbbra is a Google marad, de a Facebook is jóval több adatot tud majd összegyűjteni. Eddig ugyebár annyiból tudott gazdálkodni, hogy mit likeoltál, osztottál meg, illetve mire kattintottál rá. Persze figyelte azt is, hogy mennyi ideig nézted a posztot kattintás nélkül, de az elterjedésük után azzal is tisztában lesz, hogy használod-e valamelyik érzelmi reakció gombot. Ha igen, melyiket, milyen gyakran, és melyik az, amelyiket nem, vagyis egészen pontosan azt, hogy mit érzel. Ebből következik az alábbi pont.

Empátiát

A Like gomb alapvetően a tetszést hivatott kifejezni, jobb híján viszont olykor negatív hírekre is rengeteg likekal reagált a facebookozó közönség, hiszen nem volt más eszköz, amivel az együttérzést, félelmet, sajnálatot, stb. ki lehetne fejezni. Ez is megváltozik, és véleményünk szerint ez egyébként az, ami a felhasználók szempontjából leginkább indokolja a reakció gombok bevezetését.

Hibákat

A több lehetőség természetéből kifolyólag több hibát is magában rejthet. Akár véletlen félrenyomásról lesz szó, akár szándékos trollkodásról, sokkal nagyobb lesz a sértődések esélye. Persze valószínűleg most is vannak ironikus likeolások, de ember legyen a talpán aki ezt meg tudja ítélni. Mostantól jobb lesz kétszer is meggondolni, hogy mire mit nyomsz.

Pontosabb célzást

A több mérhető adat visszafordítva pontosabb célzást eredményez a hirdetések szempontjából. A változtatás világszinten való bevezetését követően már nem csak a szimpla like-ot láthatod majd, hanem azt is, hogy a posztod mit váltott ki a közönségből. Imádják, meghökkentek rajta, feldühítette őket? Sokkal könnyebb lesz a hibás kommunikációt a megfelelő irányba terelni.

Mi itt a HRENKOnál már nagyon várjuk az újítást! Amennyiben téged is érdekel a téma, 
illetve az idei trendekről sem Te szeretnél utoljára értesülni,
gyere el az ingyenes, Online Marketing Inspirációk workshopunkra!

marketing workshop


Ajánlott bejegyzések