Így születik a jó business: Együttműködési kisokos – 5. rész

Szerző: Hegedüs Hedvig,
kisokos-5

Együttműködés kialakításának elősegítése

Annak érdekében, hogy projektünk minél gyorsabb és hatékonyabb eredményt érhessen el, fontos, hogy olyan együttműködés alakuljon ki az ügyfél és a szakember között, amely a kölcsönös bizalmon alapul. Sorozatunk ezen részében erről olvashattok részletesebben.

Egy jó termék előállításához sokkal többre van szükség, mint jó technikai képességekre: egy finoman funkcionáló, kooperatív és tisztelettudó szervezetet igényel az előállítás folyamata.

– Donald Norman

A még gyorsabb hatékony eredmények elérésében ideálisak lehetnek a heti rendszerességű problémamegoldó feladatok a projekt fő befektetőit is magába foglalva. Sok projekt esetében a csapatokban még mindig szükség van a hagyományos folyamatokra. Szerencsére mindig van hely és idő a tökéletesítésre.

MINDENKIRE SZÁMÍTS

Már esett szó arról, hogy minden befektetőt számításba kell venni, de ez annyira központi része egy sikeresen futó projektnek, hogy újra eismételjük. A New York-i kreatív igazgató és vezető jogi képviselő szavaival élve, “a siker sokszor csak a megfelelő embereket egy szobába terelve érhető el, minden egyéb csak hab a tortán”.

Mint kívülállók, mindenkivel tudnunk kell beszélni és meg kell győznünk őket arról, hogy vegyenek részt abban, ami minednkinek hasznot hoz. Habár oda kell figyelni arra, hogy néhány vállalaton belüli ember és csapat szenved a belső konfliktusoktól, szeretnék elkerülni a kellemetlen szituációkat. Még akkor is, ha a szervezet atmoszférája nagyon kellemetlen és néhány ember vagy csapat képtelen egy szobában meglenni egymás mellett, meg kell próbálni áthidalni a réseket, akár a jól bevált régi diplomáciával, minden csapattal külön dolgozva.

TALÁLKOZZ VELÜK OTT, AHOL VANNAK

Legyél rugalmas. Igazítsd a folyamatokat az ügyfél habitusához, mintsem elvárd az ellenkezőjét. Találkozz vele, ott, ahol van, így számára könyebb lesz elköteleződni a projekt mellet. Ha ügyfeled Microsoft Office-t használ, Te is használj azt. A legfontosabb dolog az együttműködés, távolíts el minden akadályt az útból.

GYAKRAN KÜLDJ RÖVID FELVILÁGOSÍTÁST

Ha gyarkan küldesz kis felvilágosításokat a projekttel kapcsolatban – azt feltételezve, hogy minden előkészítő munkát és vélt elvárást teljesítesz a projekt elejétől kezdve –, az ügyfél tud majd a projekt különálló, speciális elemeire is fókuszálni. Ez különösen fontos mindennek az elején, amikor hosszú távra tervezett erőfeszítéseket szertnél alkalmazni. Ha túl későn jössz rá, hogy nem használatra kész a termék, két dolog történhet:

  • Az addig már beleölt erőforrások és idő miatt elveszíted a motivációd egy új koncepció kialakításának felvetődésekor.
  • A részletek özönlése miatt az ügyfél zavart lesz és nem fogja tudni, hol kezdjen bele, vagy mit nézzen meg először a projekten. Gyakran ez azt eredményezi, hogy az ügyfél a nem életbevágó, de kritikus pontokra fókuszál csak.

Az általános irányvonalak létrehozásával, a kis ismétlődő felvilágosítások hasznos részét képezik a speciális design kialakításának is.

EMLÉKEZTESD AZ ÜGYFELEKET A VÁZLATOKRA

Bíztasd ügyfeledet vázlatok készítésére, így Ő is képes lesz részt venni a design folyamatában is. Még az egyszerűbb vázlatkészítő feladatok is – mint a dobozok, háromszögek, körök rajzolása – bátorítani fogják a kevésbé bizakodó csapattagokat, hogy vegyenek részt és működjenek közre a folyamatban. A legfontosabb azonban, hogy a legtöbb ember jól is szórakozik tervezés közben, szabadságot ad nekik a feladat. Sokszor ekkor születnek meg a legjobb új ötletek.

EGYSZERŰ ÉS ELÉRHETŐ ESZKÖZÖK

Az eredmények nem kívánják meg a legújabb és legjobb projektmenedzser applikációkkal való együttműködést. A legtöbb esetben az alacsony kategóriás eszköszök is elegendőek a sikerhez:

  • listák a feladatokról (Google Spreadsheet-ben elkészítve);
  • prototípusok (HTML, CSS és JavaScript);
  • workshopok (célravezetően az ügyfél részvételével);
  • ösztönző feladatok (pl.: strukturált, heti rendszerességű problémamegoldó feladatok);
  • jegyzetek készítése (ha mindent leírsz és megosztod a csapattal, akkor mindenkinek lesz hozzáférése ahhoz, hogy mit döntöttetek el a meetingeken).

Hamarosan olvasható lesz sorozatunk utolsó része, amely az ügyfél és a szolgáltató elválásáról szól. Ne hagyd ki azt sem!

Amennyiben  szeretnél még több ötletet vagy inspirációt szerezni, csatlakozz hozzánk Facebook csoportunkban, az Online Marketing Inspirációkba!

Client Experience Design