Tibi Atya bemutatott: Elgondolkodtató médiahack, ami felborzolta a közösségi kedélyeket
Nehéz napra ébredt tegnap a magyar lakosság: Eltűnt az internetről az iszákos pap és kompániájának, Tibi Atyának Facebook oldala. A több, mint 1,3 millió követőt számláló legnépszerűbb magyar, online közösség eltűnésére szinte azonnal elkezdett reagálni a média és a magyar Facebook közösség is, teljesen meglepő és szakmai szempontból is érdekes kommunikációs lavinát és folyamatokat elindítva ezzel.
De lássuk mi is történt valójában
- Tegnap a délelőtti órákban a HVG online számolt be először hivatalosan arról, hogy csütörtök reggel Tibi Atya oldala egyszer csak eltűnt a Facebookról.
- Azonnal elkezdődtek a találgatások, hogy ki vagy mi állhat a dolog hátterében, és pláne szította a tüzet, amikor a Tibi Atya brandhez kötődő Humbák Művek Facebook is beszámolt a hírről, így:
BRÉKING! Ma reggelre nyomtalanul, minden figyelmeztetés nélkül eltűnt a Tibi atya Facebook oldal a több mint 1,3 millió követőjével együtt. Felháborító, hogy ilyen megtörténhet a legnagyobb magyar FB oldallal 2017-ben. Próbáljuk kideríteni mi történt, addig kérlek osszátok meg a posztot, hogy minél több emberhez eljusson! Dicsértessék! (www.facebook.com/humbakmuvek/)
- A sajtóban tegnap estig közel negyven ismert hazai médiaportál foglalkozott az üggyel, sokan sok félét állítva arról, hogy ki tehet az eltűnésről.
- A Facebookon mindeközben egy kommunikációs lavina indult el az ügyben, illetve egy nagyobb szervezkedés is, a Tibi Atya oldal feltámasztásáért.
- Ezt követően hamarosan létre is hozták az új Tibi Atya Facebookot, ami azóta természetesen már nem üzemel.
- Mire már kellően feldagadt és hömpölygött a médiacunami, délutánra fény derült az igazságra, a Tibi Atya blogon megjelent bejegyzés tanúsága szerint, egy tudatos médiahackről volt szó, aminek konkrét üzenete és célja volt, ami nem várt jelenségeket generált és eléggé tanulságos kifutású lett, mind morális, mind pedig kommunikációs, szakmai szempontból, utóbbi miatt tartjuk érdekesnek, hogy beszámoljunk erről a Hrenko blogján is.
Mi volt az üzenet, mi volt a cél? És mi lett az eredmény?
Az üzenetet, a célt és az eredményt így fogalmazta meg velősen az Index:A médiahekkről a blogbejegyzésben az olvasható, hogy egyfajta népművelési célzata volt, hiszen az emberek nem foglalkoznak az igazán fontos dolgokkal, inkább csak a fa****kat olvassák Tibi Atyánál. Direkt szüneteltette az oldalt, hogy, gondolom, az az 1,3 millió lájkoló egy ideig olvasson mást, de csalódnia kellett, mert az emberek vagy azon pörögtek, hogy vajon miért tiltották le az oldalt, vagy azzal foglalkoztak, hogy epigon oldalakat hozzanak létre, és még a szeriőznek tartott sajtó is rajta pörgött.A kommunikációs esettanulmány alapnak is beillő médiahack, azért rendkívül érdekes szakmai szempontból, mert egyfelől jól kirajzolódik az, hogy egy bejáratott brandű interaktív közeg felülete, - legyen annak bármilyen könnyen befogadható tartalma - amit nap szinten "fogyasztanak" az emberek, hogyan bolygat meg mindent, ha egyszer csak eltűnik. Miközben pont az volt a célja Tibi Atyáéknak, hogy a Facebookozók a lényegi, őket is érintő, politikai és társadalmi híreket fogyasszák inkább, mivel azok az információk relevánsan reflektálnak a valós problémákra, ellenben a Tibi Atyai kontentekkel, amelyek szintén valós problémákra helyzetekre reflektálnak, ugyanakkor súlyuk, nem hasonlítható a napi aktualitások súlyához. Másfelől fontos megemlíteni, hogy a Tibi Atya crew tudatosan elkezdett olyan formában kommunikálni az álhírükről, ahogyan azt napjainkban a közéleti témákkal kapcsolatban látni lehet, azaz ha kipukkan egy probléma, legtöbbször a hivatalos válaszok azok, amelyeket a hivatkozott blogbejegyzésben is olvashattunk, tehát hogy az égető társadalmi, közéleti és politikai problémákra a hivatalos hárítás a replika.