Menü

A brand és a költséghatékonyság versenye a social hostingban

Augusztus végeztével magunk mögött hagyjuk a nyaralásokat és az uborkaszezont. Elkerülhetetlenül közeledik az ősz, ám van egy téma, amelyet még odabiggyesztenénk a legmelegebb évszak margójára. Nem ritka, hogy sokan szeptemberre hagyják a nyaralást, és az itthoni lehűlt időjárásból menekülnek el egy mediterrán országba, pár nap erejéig – aki most magára ismert, annak különösen érdekes az alábbi kontent, méghozzá a social hosting örökzöld kérdése: Couchsurfing vagy Airbnb? A pár napos világ elől menekülésnek elég fontos vonzata a szállás-kérdés, amely a mai világban már ingyen is megoldható. Ahogy lassan, szinte minden színtéren és tematikát illetően beszivárgott életünkbe a social media, nincs ez másképp a szállásfoglalásokkal sem. A mai blogposztban, ha véglegesen pontot nem is teszünk a nagy kérdés végére, de kicsit körbejárjuk a Couchsurfing VS Airbnb meccset. Méghozzá felhasználóként, a három alapszempontot szem előtt tartva. A branding aspektus Az augusztusra való tekintettel a life-blog szerű tartalom mellett, természetesen a szakmai ártalom miatt, kitérnénk kicsit a branding szempontra is egy pár gondolat erejéig. A user-generated, vagyis a felhasználók által generált tartalom- és branding, ma már egyáltalán nem jár olyan gyerekcipőben, mint tette azt tíz évvel ezelőtt. A couchsurfing és az Airbnb is jó példa erre a jelenségre. A felhasználók rengeteg aspektusból alakíthatják egy márka imázsát, azonban a fő irányvonalat mindig a saját kéz által irányított felület hangvétele határozza meg. A Couchsurfing esetében a core üzenet a honlap és a social media estében is az emberek közti kapcsolatokban, kulturális diverzitásban nyilvánul meg, nemtől és kortól függetlenül. Az Airbnb esetében egy kicsit más a helyzet, ott kevéssé az érintkezés, inkább a megélt pillanatok emlékké válása a fő narratíva. Couchsurfin instagram fotó. Airbnb Instagram fotó A Couchsurfing esetében még skálán is lehet jelezni a felhasználókkal kialakult kapcsolat minőségét, míg az Airbnb hidegebb módon az elérhető szobakínálatot helyezi előtérbe. Ha a két brand között azt kéne megvizsgálnunk, hogy melyik áll közelebb a social network kategóriához, semmint egy szolgáltatáshoz, a mérleg a Couchsurfing felé billen. A weboldalon olyan blokk is létezik, ahol a felhasználók az utazási élményeikről írhatnak, országokról, ahol már megfordultak, éltek. Emberarcú brand, a kulturális élmény hangsúlyozásával, míg az Airbnb inkább a professzionálisan szolgáltatott, de mégis olcsó üzlet lehetőségét tárja elénk, amely másodlagosan kiváló közösségi alternatíva is lehet. Mind a Couchsurfing, mind az Airbnb a közösségi média alapelveinek mentén működik. Csak itt, a felhasználók gondolatok és szelfik helyett, a kiadásra szánt ingatlan megosztására helyezik a hangsúlyt. Az alternatív szállásfoglalást biztosító oldalak azonban sok dologban eltérnek egymástól, ám sok dologban hasonlítanak is. Legfőképpen abban, hogy a nyaralni vágyók számára klasszisokkal olcsóbban biztosítanak szállást, mint egy szálloda, vagy egy hostel. A kulcskérdés a két nagyágyú közti dilemmában egyértelműen az, hogy… Olcsón, vagy ingyen … akarjuk megúszni a szállásdolgot, amikor utazunk. Mondhatnánk, hogy ennél hülyébb kérdés még nem született a történelem során, ám a választást nem biztos, hogy ezen fő vezérelv fogja eldönteni. Ha semmilyen más faktort nem vennénk figyelembe a szóban forgó dologban, a mérleg nyelve a Couchsurfing felé billenne, ugyanis a „szolgáltatás” nem jár anyagiakkal. Maximum pár óra kötelező bájcsevegéssel, esetleg egy közös vacsorával. Az Airbnb esetében már más a helyzet, ott ugyanis ára van a szállásnak. Ezek fényében joggal merülhet fel a kérdés, hogy mégis mi miatt lesz valaki számára vonzóbb az Airbnb, mint a Couchsurfing.   Couchsurfing - Airbnb diagramm Ha a fenti kérdést szeretnénk megválaszolni, talán azt mondhatnánk, hogy a biztonságérzet. Nem újkeletű érzés a mai világban az, hogy még a levegővétel vagy egy délutáni alvás sincs ingyen. Emiatt minden, ami ingyen van, gyanússá válik, így sokan el is utasítják a Couchsurfinget, mint alternatívát. Pedig a történet tényleg nem szól másról, csak arról, hogy léteznek még olyan emberek, akik nem a haszonmaximalizálás céljából szeretnének emberekkel érintkezni, hanem puszta jófejségből. Utazás illusztráció.

Legyen olcsó, legyen biztonságos, legyen nyugalmas. Az átlag utazó ezeket várja el a nagy utazásokon lefoglalt szállásoktól.

Mondhatnánk, hogy költséghatékonysági szempontból 1:0 a Couchsurfingnek, ám az előny hamar elolvadna. Túl azon, hogy az „olcsó húsnak híg a leve”, az ember igyekszik a legtöbbet kihozni a szállásból, amit le fog foglalni. Az egyik nagy előny az Airbnb mellett, hogy lehet foglalni olyan konstrukcióban szállást, ahol az idegen helyen tartózkodásunk alatt, nincs otthon a házigazda. Ugyan a Couchsurfing esetében is van egy bepipálható privát filter a keresési szekcióban, ám az csak egy adott szobára, lakásrészre, házrészre vonatkozik. A tulajdonos, vagy éppen az ott lakó, jelen van az ingatlanban, míg az Airbnb esetében nem feltétlenül. A szabadságérzet tekintetében az Airbnb-hez kerül a pont. 1:1. A biztonságra törekvés Azzal sem a Couchsurfing, sem az Airbnb menedzsmentjét nem lehet vádolni, hogy ne tenne meg mindent annak érdekében, hogy a tökéletes biztonságérzetet kívánja bíztosítani a szolgáltatást igénybe vevők számára. Előbbi esetében egy konkrét részleg, a Couchsurfing Safety Team a biztosíték a biztonságos nyaralásra, az Airbnb support csapata pedig 0-24-ig elérhető. Social media profillal való összekapcsolás, bankkártya adatok megadása és ezernyi más módja vannak, hogy bízhassunk a házigazdánkban. Mivel egy sikeres foglalás esetében mind a látogatónak, mind a házigazdának kötelező személyi igazolványt scanelni, így a biztonság kategóriát egy hajszállal az Airbnb nyerte. 1:2. A fenti preferenciák a létező legfontosabbak egy szállásfoglalás alkalmával, mondhatni ezek az alapszükségletek. A listás összehasonlításunk természetesen végtelen lehetne, ha elkezdenénk beemelni további szempontokat is. Példának okáért a szállás szépségét, felszereltségét, földrajzilag kedvező, vagy éppen nem kedvező elhelyezkedését. Ezek azonban mind olyan tételek, amelyek mértékét és súlyát nem lehet objektíven meghatározni. Ráadásul a két felület esetében, nem is számítanak primer fontosságú kritériumnak. Összességében, ha tanácsot kéne adnunk, a fent végiggondoltak alapján, mi az Airbnb-t ajánljuk!

Van még elengedhetetlen szempont a szállásfoglalásnál? Te inkább Couchsurfing párti vagy? Képben vagy a user-generated brandekkel? Járjuk körbe a témát a Facebook csoportunkban, még mielőtt elkapkodnál egy barcelonai foglalást!

Képek és forrás: Tripping.com, Unsplash

https://www.tripping.com/industry/rental-companies/airbnb-vs-couchsurfing

User-Generated Brands and Social Media: Couchsurfing and AirBnb, Contemporary Management Research

Pages 85-90, Vol. 9, No. 1, March 2013 doi:10.7903/cmr.11116

blog