Sütik kezelése

Dübörög az e-sport: a jövő marketing lehetősége high-tech közegben

Szerző: ,

Drukkerek tömegei, helyi kupák, világversenyek, sztársportolók – eddig mindenkinek ismerős a felállás, viszont a helyszín változott, hiszen a sport is átlépett a digitális világba. A marketing szakemberek és a befektetők pedig a levegőbe csaphatnak, ugyanis megint van új a nap alatt. A sport ráadásul olyan szegmens, ami korra és nemre való tekintet nélkül mindenkit vonz, bár az e-sport esetében talán inkább (klasszikus kifejezéssel élve) a korai elfogadók számára lesz vonzó. Legalábbis egyelőre. A lehetőségekről, az e-sport jelenéről és jövőjéről a legismertebb hazai szimulátoros arcokkal, Báldi Gergővel (jelenleg a világ egyik legjobb szimulátoros pilótája) és Cziranku Dániellel beszélgettünk.

Mielőtt azonban belecsapnánk, röviden fussuk át a világszinten már virágzásnak indult, itthon viszont még korai szakaszban lévő ágazat történetét: Az e-sport mai formája a ’90-es évek vége felé, a videojátékok terjedésével kezdett kialakulni, méghozzá Dél-Koreában. Itt a világon elsőként ismerte fel a kormány a fiatalokat lekötő elfoglaltságban rejlő lehetőségeket, ezért a Kulturális-, Sport és Turisztika Minisztériumok létrehozták a Koreai E-sport Egyesületet. Az állam után persze a cégek is kaptak az újdonság után, a klasszikus sporteseményekhez hasonlóan tévécsatornák kezdték közvetíteni a szabad szemmel is jól látható pénzdíjakkal járó versenyeket, megjelentek a szponzorok, támogatott csapatok alakultak, sőt már átigazolásokkal is számolni kellett.

Ahogy az lenni szokott, Ázsia után Amerikában is fellángolt az e-sport láz, illetve szép lassan Európába is begyűrűzik az eddig gaming néven emlegetett, viszont e-sportként sokkal szexibben csengő tevékenység. Itt fontos megjegyezni, hogy a kategóriában megférnek egymás mellett a lövöldözős, a stratégiai és a valós sportokat digitális formábó öntő szimulátoros játékok is, így bár az e-sport tényleg jobban hangzik, a gaming szerintünk találóbb elnevezés – a szerk.

Manapság a televíziós közvetítések persze kevésbé gyakoriak, hiszen a web átvette az uralmat, így kisebb befektetéssel sokkal több embert lehet elérni. Hivatalos beszámolók szerint a bajnokságok végső fordulóit 4-5 millióan is követik egyszerre. Profi minősítésben pedig éves szinten millió dolláros gázsinak örülhetnek a játékosok, illetve hazai viszonylatban is 3 milliárd forint körüli összeget termelt a piac, amit a kormány is több milliárddal támogat. Nem titkolt cél továbbá az európai régió e-sport nagyhatalmává válás.

A 20 legtöbbet kereső e-sportoló gázsija havonta

Az e-sport jövője

“Az e-sportnál nincs fizikai megkötés, kortalan szórakozást biztosít és technikailag is sokkal egyenlőbbek az esélyek, ezért jobban számít a tehetség és a gyakorlás.” – Báldi Gergő

“Egy játékos nem egyetlen játéknak szenteli a figyelmét, hanem minimum 2-3 típussal foglalkozik egyszerre, de várhatóan az e-sportolók is specializálódni fognak, ahogy egy úszó is többnyire csak úszó számban indul, a kiegészítő edzésektől eltekintve. Nem túlzás azt kijelenteni, hogy a szülők pár éven belül foci helyett vagy amellett e-sport szakkörökre fogják hordani a gyerekeiket.” – Fejtette ki prognózisát Cziranku Dániel. “Ez egyben azt is jelenti, hogy az amatőr népszerűsödéssel együtt egyre többen akarnak majd beszállni a profi ágba, ami élesíti és hígítja is egyben a versenyt, azaz mindenképp növekedést idéz elő.” – tette hozzá.

A feltörekvő iparág persze a befektetők számára is új kapukat nyitogat, hiszen mindenki tudja, hogy korai szakaszban érdemes olyasvalamibe pénzt tenni, ami a világ másik felén már milliókat hódított meg. Ez természetesen érinti a sportolókat is, hiszen a bajnokságokon való részvétel, az edzések és egyéb körülmények komoly összegeket emésztenek fel. Gergő és Dániel is keresi a további szponzorokat, úgyhogy ha korán szeretnél jó üzletet kötni, akkor hajrá!

“Aki jó üzletember, de nem jó versenyző, annak több esélye van befutni, mint annak, aki jó sportoló, de nem konyít a businesshez. Az angol nyelv ismerete alapvető, de ide sorolhatnánk a social media platformok kiemelt használatát is” – vélekedtek a fiúk. “Mindemellett a versenyzők helyzete nehéz, mert inkább introvertált személyiségek (ahogy a gamer sztereotípia él, de ugyanez igaz a klasszikus sportolókra is – a szerk.), szükségük van valakire, aki adott esetben képviseli őket.”

“Ezzel szemben a szimulátoros pilóták vagy más e-sport játékosok közelebb állnak a rajongóikhoz, könnyebben kapcsolatba kerülnek velük, mint a fizikai sportolók, arányaiban viszont tudják ugyanazokat a nézettségi adatokat hozni” – mutatott rá Gergő, ami az influencer trendek bővülését vetíti előre, hiszen ő maga is jelen van Facebookon, Instagramon és Twitteren is, melyeket kiválóan használ.

További jó pont az e-sport, és főleg a szimulátoros versenyzés oldalán, hogy a technikai sportokban sokat tudnak segíteni a felkészülésben. Több forma1-es és túraautó pilóta is eszküszik az ilyen gyakorlásra, például Michelisz Norbert is gyakran látott szimulátoros, egyébként Gergővel is baráti viszonyt ápolnak.

Milyen cégeknek lehet érdekes az e-sport, mint befektetés vagy hirdetési lehetőség?

“Az e-sport az egyik legnagyobb ütemben fejlődő tevékenység a világon, aki kimarad most ebből, az lemarad” – Deutsch Tamás

Az e-sport esetében is érvényesül minden olyan pozitív képzettársítás, ami a fizikai spoprtra igaz: kitartás, erő, lendület, stb., ezért könyen kapcsolatot lehet találni a kettő között, ami segít az arculatépítésben. Csak a példa kedvéért néhány termék, amik biztosan a célcsoportjukra találnak az e-sport iránt érdeklődők között:

  • Energiaital
  • Sportszer
  • TV/monitor
  • PC/laptop
  • Mobiltelefon

A megjelenés pedig lehet szponzoráció, bármilyen webes hirdetés, termékmegjelenés vagy akár CSR tevékenység is, hiszen például a szimulátoros versenyzésnek ökolóiai előnye is van, ugyanis a hangár benzinnel való telepöfékelése helyett mindössze némi áramot fogyaszt.

“Minden csak egy ezredmásodpercet hoz, de a győzelem legtöbbször épp ennyin múlik” – Báldi Gergő

Kiváló példa a személyes brandépítéssel kapcsolatos lehetőségekre, hogy míg már Fernando Alonso is rendelkezik saját e-sport csapattal, addig a McLaren szimulátoros versenyt hozott létre, tehát a fizikai sportolók és azok teamjei is kezdik kapisgálni a dologban rejlő lehetőségeket. Érdekesség, hogy az autómárka Renault e-sport teamje lövöldözős játékban képviseli a céget, tehát a saját vonaluktól sem féltek elszakadni, lényeg, hogy résztvevői legyenek a világszintű játéknak! Kissé tágabb értelemben tartozik ide az is, hogy 2024-ben már az olimpián is lehetnek e-sport számok!

Báldi Gergő

Báldi Gergő az első sor elején – 2018-ban a Raceroom versenyén több,
mint ezer versenyző közül első helyen végzett a kvalifikációs fordulóban.

“A versenypályan is abból lesz a legjobb, aki azonnal tud alkalmazkodni a változó körülményekhez” – mondta nekünk Dani, és bizony ez szerintünk az üzletben is így van, tehát érdemes minél előbb megjelenésben vagy befektetés szinjén gondolkodni az e-sport kapcsán!

Igazán bevállalósak akár saját verseny megszervezésében is gondolkodhatnak, hiszen a bekerülési érték jóval kisebb, mint egy fizikai sport esetében, a hozam viszont bőven összemérhető. Hazai szinten ráadásul infrastruktúra is van hozzá bőven, hiszen mindössze jó gépek és egy modern helyszín szüséges egy remek, akár a saját branded nevén alapuló megmérettetés megszervezéséhez. Mit gondolsz? Belevágsz?

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Aztán csatlakozz hozzánk Facebookon!

A cikk néhány adatát a 24.hu közölte eredetileg


Ajánlott bejegyzések

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.