Menü

Dübörög az e-sport: a jövő marketing lehetősége high-tech közegben

Drukkerek tömegei, helyi kupák, világversenyek, sztársportolók - eddig mindenkinek ismerős a felállás, viszont a helyszín változott, hiszen a sport is átlépett a digitális világba. A marketing szakemberek és a befektetők pedig a levegőbe csaphatnak, ugyanis megint van új a nap alatt. A sport ráadásul olyan szegmens, ami korra és nemre való tekintet nélkül mindenkit vonz, bár az e-sport esetében talán inkább (klasszikus kifejezéssel élve) a korai elfogadók számára lesz vonzó. Legalábbis egyelőre. A lehetőségekről, az e-sport jelenéről és jövőjéről a legismertebb hazai szimulátoros arcokkal, Báldi Gergővel (jelenleg a világ egyik legjobb szimulátoros pilótája) és Cziranku Dániellel beszélgettünk.

Mielőtt azonban belecsapnánk, röviden fussuk át a világszinten már virágzásnak indult, itthon viszont még korai szakaszban lévő ágazat történetét: Az e-sport mai formája a ’90-es évek vége felé, a videojátékok terjedésével kezdett kialakulni, méghozzá Dél-Koreában. Itt a világon elsőként ismerte fel a kormány a fiatalokat lekötő elfoglaltságban rejlő lehetőségeket, ezért a Kulturális-, Sport és Turisztika Minisztériumok létrehozták a Koreai E-sport Egyesületet. Az állam után persze a cégek is kaptak az újdonság után, a klasszikus sporteseményekhez hasonlóan tévécsatornák kezdték közvetíteni a szabad szemmel is jól látható pénzdíjakkal járó versenyeket, megjelentek a szponzorok, támogatott csapatok alakultak, sőt már átigazolásokkal is számolni kellett.

Ahogy az lenni szokott, Ázsia után Amerikában is fellángolt az e-sport láz, illetve szép lassan Európába is begyűrűzik az eddig gaming néven emlegetett, viszont e-sportként sokkal szexibben csengő tevékenység. Itt fontos megjegyezni, hogy a kategóriában megférnek egymás mellett a lövöldözős, a stratégiai és a valós sportokat digitális formábó öntő szimulátoros játékok is, így bár az e-sport tényleg jobban hangzik, a gaming szerintünk találóbb elnevezés - a szerk.

Manapság a televíziós közvetítések persze kevésbé gyakoriak, hiszen a web átvette az uralmat, így kisebb befektetéssel sokkal több embert lehet elérni. Hivatalos beszámolók szerint a bajnokságok végső fordulóit 4-5 millióan is követik egyszerre. Profi minősítésben pedig éves szinten millió dolláros gázsinak örülhetnek a játékosok, illetve hazai viszonylatban is 3 milliárd forint körüli összeget termelt a piac, amit a kormány is több milliárddal támogat. Nem titkolt cél továbbá az európai régió e-sport nagyhatalmává válás.


A 20 legtöbbet kereső e-sportoló gázsija havonta

Az e-sport jövője

"Az e-sportnál nincs fizikai megkötés, kortalan szórakozást biztosít és technikailag is sokkal egyenlőbbek az esélyek, ezért jobban számít a tehetség és a gyakorlás."

- Báldi Gergő

"Egy játékos nem egyetlen játéknak szenteli a figyelmét, hanem minimum 2-3 típussal foglalkozik egyszerre, de várhatóan az e-sportolók is specializálódni fognak, ahogy egy úszó is többnyire csak úszó számban indul, a kiegészítő edzésektől eltekintve. Nem túlzás azt kijelenteni, hogy a szülők pár éven belül foci helyett vagy amellett e-sport szakkörökre fogják hordani a gyerekeiket."

- Fejtette ki prognózisát Cziranku Dániel.

"Ez egyben azt is jelenti, hogy az amatőr népszerűsödéssel együtt egyre többen akarnak majd beszállni a profi ágba, ami élesíti és hígítja is egyben a versenyt, azaz mindenképp növekedést idéz elő."

- tette hozzá.

A feltörekvő iparág persze a befektetők számára is új kapukat nyitogat, hiszen mindenki tudja, hogy korai szakaszban érdemes olyasvalamibe pénzt tenni, ami a világ másik felén már milliókat hódított meg. Ez természetesen érinti a sportolókat is, hiszen a bajnokságokon való részvétel, az edzések és egyéb körülmények komoly összegeket emésztenek fel. Gergő és Dániel is keresi a további szponzorokat, úgyhogy ha korán szeretnél jó üzletet kötni, akkor hajrá! "

Aki jó üzletember, de nem jó versenyző, annak több esélye van befutni, mint annak, aki jó sportoló, de nem konyít a businesshez. Az angol nyelv ismerete alapvető, de ide sorolhatnánk a social media platformok kiemelt használatát is"

- vélekedtek a fiúk.

"Mindemellett a versenyzők helyzete nehéz, mert inkább introvertált személyiségek (ahogy a gamer sztereotípia él, de ugyanez igaz a klasszikus sportolókra is - a szerk.), szükségük van valakire, aki adott esetben képviseli őket." "Ezzel szemben a szimulátoros pilóták vagy más e-sport játékosok közelebb állnak a rajongóikhoz, könnyebben kapcsolatba kerülnek velük, mint a fizikai sportolók, arányaiban viszont tudják ugyanazokat a nézettségi adatokat hozni"

- mutatott rá Gergő, ami az influencer trendek bővülését vetíti előre, hiszen ő maga is jelen van Facebookon, Instagramon és Twitteren is, melyeket kiválóan használ. További jó pont az e-sport, és főleg a szimulátoros versenyzés oldalán, hogy a technikai sportokban sokat tudnak segíteni a felkészülésben. Több forma1-es és túraautó pilóta is eszküszik az ilyen gyakorlásra, például Michelisz Norbert is gyakran látott szimulátoros, egyébként Gergővel is baráti viszonyt ápolnak.


Milyen cégeknek lehet érdekes az e-sport, mint befektetés vagy hirdetési lehetőség?

"Az e-sport az egyik legnagyobb ütemben fejlődő tevékenység a világon, aki kimarad most ebből, az lemarad" - Deutsch Tamás

Az e-sport esetében is érvényesül minden olyan pozitív képzettársítás, ami a fizikai spoprtra igaz: kitartás, erő, lendület, stb., ezért könyen kapcsolatot lehet találni a kettő között, ami segít az arculatépítésben. Csak a példa kedvéért néhány termék, amik biztosan a célcsoportjukra találnak az e-sport iránt érdeklődők között:

  • Energiaital
  • Sportszer
  • TV/monitor
  • PC/laptop
  • Mobiltelefon

A megjelenés pedig lehet szponzoráció, bármilyen webes hirdetés, termékmegjelenés vagy akár CSR tevékenység is, hiszen például a szimulátoros versenyzésnek ökolóiai előnye is van, ugyanis a hangár benzinnel való telepöfékelése helyett mindössze némi áramot fogyaszt.

"Minden csak egy ezredmásodpercet hoz, de a győzelem legtöbbször épp ennyin múlik" - Báldi Gergő

Kiváló példa a személyes brandépítéssel kapcsolatos lehetőségekre, hogy míg már Fernando Alonso is rendelkezik saját e-sport csapattal, addig a McLaren szimulátoros versenyt hozott létre, tehát a fizikai sportolók és azok teamjei is kezdik kapisgálni a dologban rejlő lehetőségeket. Érdekesség, hogy az autómárka Renault e-sport teamje lövöldözős játékban képviseli a céget, tehát a saját vonaluktól sem féltek elszakadni, lényeg, hogy résztvevői legyenek a világszintű játéknak! Kissé tágabb értelemben tartozik ide az is, hogy 2024-ben már az olimpián is lehetnek e-sport számok!


Báldi GergőBáldi Gergő az első sor elején - 2018-ban a Raceroom versenyén több, mint ezer versenyző közül első helyen végzett a kvalifikációs fordulóban.

"A versenypályan is abból lesz a legjobb, aki azonnal tud alkalmazkodni a változó körülményekhez"

- mondta nekünk Dani, és bizony ez szerintünk az üzletben is így van, tehát érdemes minél előbb megjelenésben vagy befektetés szinjén gondolkodni az e-sport kapcsán! Igazán bevállalósak akár saját verseny megszervezésében is gondolkodhatnak, hiszen a bekerülési érték jóval kisebb, mint egy fizikai sport esetében, a hozam viszont bőven összemérhető. Hazai szinten ráadásul infrastruktúra is van hozzá bőven, hiszen mindössze jó gépek és egy modern helyszín szüséges egy remek, akár a saját branded nevén alapuló megmérettetés megszervezéséhez.

Mit gondolsz? Belevágsz?

 



Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Aztán csatlakozz hozzánk Facebookon!

A cikk néhány adatát a 24.hu közölte eredetileg

blog

Ajánlott cikkek

Mutass többet!