Menü

Hogy lesz brand a nemzeti ünnepből és hogyan rappelt volna Petőfi?

A maguk idejében a márciusi ifjak valószínűleg a pesti arcok legmenőbbjei voltak, hazafiasságuk és alkotói múltjuk pedig önmagában is tiszteletet érdemel. Na de mi lett volna, ha szavalás helyett Petőfiék rappelve küzdenek a hazáért? Furcsán hangzik a kérdés, illetve néhány évvel ezelőtt még különösnek tűnt volna, de 2012-ben útjára indult a Red Bull Pilvaker, ahol a klasszikus költők helyett a rapper szubkultúra és a slam poetry képviselői öntötték dalba, például az Anyám tyúkját. Petőfi, Jókai és barátaik úgy küzdöttek szeretett hazájukért, ahogy napjaink előadói és még fel nem fedezett tehetségei közül sokan küzdenek a magyar kulturális életért. Jól felismerte ezt az esemény megálmodója, Takács Ákos, a Red Bull marketingvezetője. "Az volt a feladatom, hogy kitaláljak egy, a hazai közönséghez szóló projectet, ami friss, innovatív, de mégis a magyar kultúrához kötődik" - mesélt Ákos a kezdetekről egy korábbi rendezvényünkön.
Fiatal magyar művészek, a magyar költészet ikonikus verseit interpretálják a saját stílusukban, segítségül hívva a zene, a színház és a kreativitás erejét.
Az ötletből nagyon hamar óriási siker lett, ami új, modern köntöst adott az unalomig magolt verseknek, az előadók pedig az ország legmenőbb irodalomtanáraivá léptek elő. Verset szavalni újra sikk lett, a rendezvény pedig olyan fegyvert adott a fiatalok kezébe, amire csak kevesen képesek: a kultúrát.

Egy kis történelem

Az első megmozdulásnak immár 6 éve, úgyhogy nézzük gyorsan hogyan is kezdődött és hogy áll most Magyarország legnépszerűbb brandjével rendelkező nemzeti ünnepe: 2012-ben startolt a Red Bull Pilvaker, melyhez a "Pilot epizód" az Anyám tyúkja c. Petőfi vers feldolgozása volt, ami egyébként a rendezvénysorozat munkacímét is képezte. A kapcsolódó dalban és videóklipben Dipa, Bom, Diaz, Snow, Wolfie és Eckü felel Sub Bass Szabi szerepeltek.
Rappeljünk Petőfit!
Az első alkalom március 14-én formabontó versenyként született meg, ahol a hazai rap és slam poetry szcéna tisztelgett a "márcziusi ifjak" előtt. A versenyzők/fellépők a saját stílusukban értelmezték újra és adták elő az 1848-as forradalom és szabadságharc ikonikus költeményeit. Slam poetry kategóriában Színész Bob került ki győztesen, a legjobb rapperként pedig Fura Csé végzett az élen. 2014-ben 1848 néző töltötte meg az Erkel színházat és tapsolta vissza a rendezvényt. Ebben az évben a társulatot Kautzky Armand, Szervét Tibor, Kiss Ádám és Fluor Tomi fellépése és Szente Vajk rendezése erősíti. Az előadást az M2 élőben, a Petőfi Rádió felvételről közvetítette. Az évad legnépszerűbb dalát Fluor, Halott Pénz és Deego készítette Petőfi Sándor azonos című műve alapján:

2015 igazi szenzációja Csokonai, A Reményhez című költeményének megzenésítése volt, amelynek 200 éves sorain egy fikarcnyit sem változtattak, hiszen minden rím és ritmus tökéletes jött ki. A remekművet Diaz, Deego, Wolfie, Dipa, Bom, Halott Pénz és Fluor adta elő, a zenét pedig Diaz szerezte.

2016 március 15-én ismét dalba öltöztette a költészetet a Szavak Forradalma. A Red Bull Pilvaker minden eddiginél látványosabb színpadképpel és színesebb fellépő gárdával jelentkezett. A zenei élet tehetséges fiatal személyiségei mellett olyan színművészek álltak a színpadon, mint Hámori Gabi és Szabó Kimmel Tamás.

Mondd, milyen őrült az, ki e szép országhoz ne kötődne?
Tavaly, vagyis 2017-ben több vadonatúj feldolgozással tisztelgett a Red Bull Pilvaker március 15-én irodalmi és történelmi nagyjaink előtt. Korunk szóforradalmárai ráadásul minden addiginál látványosabb produkcióval, felfrissített szereplőgárdával jelentkeztek: a jól ismert zenészekhez, rapperekhez és színészekhez Trokán Nóra és Anger Zsolt csatlakozott. A percek alatt fullra telt, dupla előadás mellett pedig a Pilvaker március 14-ei főpróbája is nyilvános volt, azaz összesen már 3 előadást élvezhetett a nép. Az egyszeri eseménynek tervezett rendezvény sikere váratlan volt, de annál édesebb, a szervezés viszont hatalmas terhet ró a felelősökre. Éppen ezért úgy döntöttek, hogy 2018-ban egy évre leteszik a lantot, hogy 2019-ben újult erővel térhessenek vissza, hogy még többek számára váljon elérhetővé a rendezvény élőben (az Erkel színházat valószínűleg kinőtték), ám a stáb addig sem pihen, hiszen már most folynak a 2019-es produkció előkészületei.

Mi a tanulság?

Érdemes nyitni az új felé, nem félni a kihívástól és a klasszikus történetekbe is egy kis csavart vinni, hiszen ki hitte volna, hogy a tornateremben izzadós, fehér blúzos-rakottszoknyás ünnepségek után egyszer várni fogjuk a március 15-i ünnepséget?! Igen, a Pilvaker mostanra ünnepséggé érett, olyan nemzeti eseménnyé, amire mindannyian büszkék lehetünk kortól és nemtől függetlenül, hiszen hőseink köré épített nagyszerű brandet. Tisztelettudó, mégis trendi és fiatalos, olyan, ami mindenkinek örömére szolgál, és amire kicsit szükségünk is van. Mi nagyon várjuk 2019-et, de addig is szóljon a két Pilvakeres kedvencünk:

Kellemes hosszúhétvégét és hazafias március 15-ét kívánunk! Tetszett a bejegyzés? Oszd meg másokkal is!

Forrás és képek: Red Bull, 24.hu
blog