404-es oldalak: hibaüzenet észbontó köntösben
Mindannyian találkoztunk már vele: az idegesítő kis számozott hibaoldallal, ami akkor jelenik meg, ha a link ideiglenesen nem él, már nincs mögötte tartalom vagy áthelyezték máshova. Mindegy is, egy 404 oldal sosem kellemes dolog, pedig ez korántsem lenne lehetetlen, csak egy kis kreativitást igényel a honlapkészítés során.
Ideális esetben a weblapunk jól felépített és tökéletesek a linkek, de persze bármikor kerülhet porszem a gépezetbe. Ilyenkor történik az, hogy a balul járt internetező egy többnyire cseppet sem látványos hibaüzenettel találja szemben magát, ami nagy ritkán szól a saját nyelvén és csak jó esetben segít a probléma megoldásában. Legtöbbször maximum visszavezet a nyitólapra, de gyakorlatilag sosem derül ki, hogy hova lett a keresett tartalom.
Miért ne lehetne azonban bosszankodás helyett szórakoztató az a néhány másodperc, amikor a netező rájön, hogy amit keresett nem található? Miért ne lehetne ezt az oldalt is feldobni, sőt a felhasználó elmeállapotának megőrzése mellett akár brandet is építeni, mi több, további hasznot húzni a helyzetből?
Lehet! Össze is gyűjtöttünk rá néhány módszert és példát, amivel mindez elérhető, ha már a valaha közölt tartalom valószínűleg nem is az.
1. Humorizálj!
Mint az élet legtöbb kellemetlenségét, ezt is meg lehet oldani egy kis viccelődéssel. Talán a legtöbben emlékeznek még arra a vírusvideóra, amiben egy kecske úgy visít, mint egy ember. A cuki állat és annak furcsa hangja akkora siker volt, hogy a 2015-ös Super Bowlon is visszaköszönt, a Blue Egg ügynökségnek pedig éppen ezt sikerült kihasználnia. A pop és mém kultúra aranyosan vicces beépítése az oldalba szuper ötlet volt, hiszen amellett, hogy mintegy kárpótlásul megmosolyogtatja a pórul járt látogatót, a nevetés után vissza is vezet a főoldalra, ahol folytatódhat a böngészés. Az Airgid Media Inc lépést tart a modern trendekkel és egy teljes képernyős fotó háttér mellett voksolt. Az egyszerű, de nagyszerű elv mentén a két kissé bugyuta figura szuperül ábrázolja a zavart és az értetlenséget, amit egy 404 üzenet bárkiből kiválthat. A probléma megoldásaként pedig egy "contact us to find out" gombot ajánl fel, hogy kideríthessük mi volt a gond, vagyis kapcsolatfelvételre buzdítja a látogatót, de elérhető közelségben vannak a fő menüpontok is. A témában okos humort alkalmazó weblapok közül minden bizonnyal a Lego az egyik legkiemelkedőbb. A játékos megközelítés és a saját karakterek bevonása erősíti a márkahűséget, a letisztult, első blikkre értelmezhető kép világossá teszi a problémát, a könnyed viccelődés pedig feloldja azt a frusztrációt, amit a sikertelen keresés válthat ki. Profi munka!2. Tereld el a figyelmet!
Mivel a 404-nek hála gyakorlatilag a saját, honlapkészítés során elkövetett hibánkkal szembesül az internetező, érdemes valami másra terelni a figyelmét, nyilván a saját oldalunkon maradva. Erre az egyik legjobb opciót, a Blue Fountain Media találta ki, akiknél az oldalfejlesztők nagyszerűen szórakoztatják - még ha csak rövid időre is - a gonddal szembesülőket. Nagyszerű ötlettől vezérelve a népszerű Pacman nevű játékra kísértetiesen hasonlító felületet integráltak a 404-re, amivel szinte lehetetlen nem játszani. A valószínűleg nosztalgikus emlékeket ébresztő játék pedig hipp-hopp feledteti a keresett tartalom hiányosságának nyűgét. A figyelemelterelés és vizuális szórakoztatás remek példája a bluedaniel.com is, ahol elsőre észre sem venni, hogy hibát közölnek velünk. A belvárosi metro feeling elemeinek nézegetésével (a zseniális kijelzőn mozgó betűktől kezdve a megérkező vonatig) viszont egyre több részlet tűnik fel és szép lassan összeáll a kép. Mindez olyan jól adagolva történik, hogy ezt nézve biztosan senkit sem kap idegrohamot, mert hibás a link. Hasonló, de mégis teljesen más taktikát követ a LLT Group kalózmajom grafikája is, amit a gonosz pillantás és a viccesen fenyegető szöveg (Ne hagyd, hogy arcon csapjunk egy banánnal! Gyorsan, mielőtt a majom felpofoz, kattints az alábbi linkek valamelyikére!) tesz tökéletessé, a körkörös navigáció már csak hab a tortán. Vitathatatlan, hogy a majom zsörtölődése után akarva-akaratlanul bárki elneveti magát és nem ér rá a hibán bosszankodni, már tovább is kattintott. Imádjuk!3. Mutasd mit tudsz (még)!
Az igazi varázslók arra is képesek, hogy a hibaüzenetből előnyt kovácsoljanak és saját tevékenységük/tehetségük széleskörűségéről mutassanak valamit a 404-be belefutóknak is. Ezen a vonalon indultak el a HotDot művészei is, akik többezer kis pontból hozták létre az animált 404 feliratot. Nézheted ahogy ugrálnak és pulzálnak a pöttyök, amik reagálnak az egér mozgatására is. Egészen zseniálisan a hibaüzeneten keresztül bizonyítják be az alkotók, hogy figyelnek az apró részletekre, ráadásul a márka identitását is hangsúlyozzák egyben. Az Ideal Hut művésze pedig remekül prezentálja saját stílusát a szeszélyesen kavargó, színes fekete lyukkal, amivel az elveszett linket szimbolizálja. Imádnivaló.4. Légy funkcionalista!
Ez valószínűleg a legfontosabb mind közül. Ne hagyd elveszni a honlapod látogatóját, hiszen ő érdeklődött utánad, csak nem találta meg amit keresett! Miért engednéd el, ha egyszer meg is mutathatod neki, amire kíváncsi, vagy akár kíváncsivá is teheted?Remekül prezentálja ezt a Mozilla vagy a ModCloth 404 page-e. Mindkettő segít megtalálni a megoldást és nem mellesleg az áhított tartalmat, de okosan át is vezetnek a honlapok egyéb részeire, amik hasznosak lehetnek.
Forrás: 4 Ways to Delight Visitors With Your 404 Error Page Effective 404 Error Pages: Best Practice and Examples Five Efficient 404 Pages Tips: Convert Errors Straight into Profit Tripomatic