404-es oldalak: hibaüzenet észbontó köntösben

Szerző: Jakus Dóra,
Tripomatic 404 oldal

Mindannyian találkoztunk már vele: az idegesítő kis számozott hibaoldallal, ami akkor jelenik meg, ha a link ideiglenesen nem él, már nincs mögötte tartalom vagy áthelyezték máshova. Mindegy is, egy 404 oldal sosem kellemes dolog, pedig ez korántsem lenne lehetetlen, csak egy kis kreativitást igényel a honlapkészítés során.

Ideális esetben a weblapunk jól felépített és tökéletesek a linkek, de persze bármikor kerülhet porszem a gépezetbe. Ilyenkor történik az, hogy a balul járt internetező egy többnyire cseppet sem látványos hibaüzenettel találja szemben magát, ami nagy ritkán szól a saját nyelvén és csak jó esetben segít a probléma megoldásában. Legtöbbször maximum visszavezet a nyitólapra, de gyakorlatilag sosem derül ki, hogy hova lett a keresett tartalom.

404 oldal

Miért ne lehetne azonban bosszankodás helyett szórakoztató az a néhány másodperc, amikor a netező rájön, hogy amit keresett nem található? Miért ne lehetne ezt az oldalt is feldobni, sőt a felhasználó elmeállapotának megőrzése mellett akár brandet is építeni, mi több, további hasznot húzni a helyzetből?

Lehet! Össze is gyűjtöttünk rá néhány módszert és példát, amivel mindez elérhető, ha már a valaha közölt tartalom valószínűleg nem is az.

1. Humorizálj!

Mint az élet legtöbb kellemetlenségét, ezt is meg lehet oldani egy kis viccelődéssel. Talán a legtöbben emlékeznek még arra a vírusvideóra, amiben egy kecske úgy visít, mint egy ember. A cuki állat és annak furcsa hangja akkora siker volt, hogy a 2015-ös Super Bowlon is visszaköszönt, a Blue Egg ügynökségnek pedig éppen ezt sikerült kihasználnia.
A pop és mém kultúra aranyosan vicces beépítése az oldalba szuper ötlet volt, hiszen amellett, hogy mintegy kárpótlásul megmosolyogtatja a pórul járt látogatót, a nevetés után vissza is vezet a főoldalra, ahol folytatódhat a böngészés.

Blueegg 404 oldal

 

Az Airgid Media Inc lépést tart a modern trendekkel és egy teljes képernyős fotó háttér mellett voksolt. Az egyszerű, de nagyszerű elv mentén a két kissé bugyuta figura szuperül ábrázolja a zavart és az értetlenséget, amit egy 404 üzenet bárkiből kiválthat. A probléma megoldásaként pedig egy “contact us to find out” gombot ajánl fel, hogy kideríthessük mi volt a gond, vagyis kapcsolatfelvételre buzdítja a látogatót, de elérhető közelségben vannak a fő menüpontok is.

Airgid Media Inc 404 oldal

A témában okos humort alkalmazó weblapok közül minden bizonnyal a Lego az egyik legkiemelkedőbb. A játékos megközelítés és a saját karakterek bevonása erősíti a márkahűséget, a letisztult, első blikkre értelmezhető kép világossá teszi a problémát, a könnyed viccelődés pedig feloldja azt a frusztrációt, amit a sikertelen keresés válthat ki. Profi munka!

Lego 404 oldal

2. Tereld el a figyelmet!

Mivel a 404-nek hála gyakorlatilag a saját, honlapkészítés során elkövetett hibánkkal szembesül az internetező, érdemes valami másra terelni a figyelmét, nyilván a saját oldalunkon maradva. Erre az egyik legjobb opciót, a Blue Fountain Media találta ki, akiknél az oldalfejlesztők nagyszerűen szórakoztatják – még ha csak rövid időre is – a gonddal szembesülőket.

Nagyszerű ötlettől vezérelve a népszerű Pacman nevű játékra kísértetiesen hasonlító felületet integráltak a 404-re, amivel szinte lehetetlen nem játszani. A valószínűleg nosztalgikus emlékeket ébresztő játék pedig hipp-hopp feledteti a keresett tartalom hiányosságának nyűgét.

Blue Fountain 404 oldal

A figyelemelterelés és vizuális szórakoztatás remek példája a bluedaniel.com is, ahol elsőre észre sem venni, hogy hibát közölnek velünk. A belvárosi metro feeling elemeinek nézegetésével (a zseniális kijelzőn mozgó betűktől kezdve a megérkező vonatig) viszont egyre több részlet tűnik fel és szép lassan összeáll a kép. Mindez olyan jól adagolva történik, hogy ezt nézve biztosan senkit sem kap idegrohamot, mert hibás a link.

bluedaniel.com 404 oldal

Hasonló, de mégis teljesen más taktikát követ a LLT Group kalózmajom grafikája is, amit a gonosz pillantás és a viccesen fenyegető szöveg (Ne hagyd, hogy arcon csapjunk egy banánnal! Gyorsan, mielőtt a majom felpofoz, kattints az alábbi linkek valamelyikére!) tesz tökéletessé, a körkörös navigáció már csak hab a tortán.

Vitathatatlan, hogy a majom zsörtölődése után akarva-akaratlanul bárki elneveti magát és nem ér rá a hibán bosszankodni, már tovább is kattintott. Imádjuk!

LLT Group 404 oldal

3. Mutasd mit tudsz (még)!

Az igazi varázslók arra is képesek, hogy a hibaüzenetből előnyt kovácsoljanak és saját tevékenységük/tehetségük széleskörűségéről mutassanak valamit a 404-be belefutóknak is.

Ezen a vonalon indultak el a HotDot művészei is, akik többezer kis pontból hozták létre az animált 404 feliratot. Nézheted ahogy ugrálnak és pulzálnak a pöttyök, amik reagálnak az egér mozgatására is. Egészen zseniálisan a hibaüzeneten keresztül bizonyítják be az alkotók, hogy figyelnek az apró részletekre, ráadásul a márka identitását is hangsúlyozzák egyben.

hotdot 404 oldal

Az Ideal Hut művésze pedig remekül prezentálja saját stílusát a szeszélyesen kavargó, színes fekete lyukkal, amivel az elveszett linket szimbolizálja. Imádnivaló.

Ideal Hut 404 oldal

4. Légy funkcionalista!

Ez valószínűleg a legfontosabb mind közül. Ne hagyd elveszni a honlapod látogatóját, hiszen ő érdeklődött utánad, csak nem találta meg amit keresett! Miért engednéd el, ha egyszer meg is mutathatod neki, amire kíváncsi, vagy akár kíváncsivá is teheted?

Mozilla 404 oldal

ModCloth 404 oldal

Remekül prezentálja ezt a Mozilla vagy a ModCloth 404 page-e. Mindkettő segít megtalálni a megoldást és nem mellesleg az áhított tartalmat, de okosan át is vezetnek a honlapok egyéb részeire, amik hasznosak lehetnek.

Forrás:

4 Ways to Delight Visitors With Your 404 Error Page
Effective 404 Error Pages: Best Practice and Examples
Five Efficient 404 Pages Tips: Convert Errors Straight into Profit
Tripomatic


Ajánlott bejegyzések