A 3+1 legfontosabb tavaszi újítás a Facebookon

Szerző: Vámosi Gergő,
Facebook 2015 tavaszi újdonságok

A Facebook ismét tesz rá egy kísérletet, hogy maga alá gyűrje az internetet, vagyis az online időtöltés első számú eszköze legyen, feleslegessé téve más alkalmazásokat, átvéve azok funkcióit. Leginkább így lehetne összegezni azokat az újdonságokat, vagyis újdonságoknak azt az özönét, amellyel a közösségi oldal elárasztott minket március végén az F8 fejlesztői konferencián. Ezek egy része még csak a jövő ígérete, de van, ami máris használható és ad is tennivalót a webmestereknek.

1. Beágyazható videók

A videók kiemelt jelentőséggel bírnak a facebookozók számára is, ezért nem meglepő, hogy Mark Zuckerberg csapata ezen a fronton is erősít. Videókat eddig is lehetett feltölteni és kiposztolni a Facebookra, de mostantól a Facebook videók is beágyazhatók a webre.

Facebook videó beágyazás

 

Ez újabb hadüzenet a YouTube-nak, és elsősorban azoknak kedvez, akik közvetlenül a Facebookra töltenek fel videót. A fenti képen az látható, hol találod a beágyazás opciót (ezt bármely oldal vagy személy videós posztjával meg lehet tenni), lent pedig egy példa, így néz ki egy beágyazott videó az új lehetőségnek köszönhetően a weboldalon:

HRENKO Web SolutionsA HRENKO Web Solutions egy honlapkészítésre, arculattervezésre és online marketing feladatokra specializálódott fiatal csapat.

Posted by HRENKO Web Solutions on Monday, March 30, 2015

 

Mikor célszerű ezt a funkciót használnod? Ha keresőforgalomra számítasz, ne mondj le a YouTube-ról, de ha aktív facebookos közösséged van, akkor mostantól mindenképp töltsd föl a videóidat az oldaladra és terjeszd őket beágyazva is. A látogatóid számára ösztönző lehet, ha egy szép nagy számot látnak a lejátszások mellett, akár a Facebookos megjelenés, akár a webes beágyazás pörgeti fel a nézettséget.

2. Új lájkgyűjtő doboz

A Facebook Page lájkok, vagyis oldalkedvelések begyűjtéséhez a rajongóid arcait is megjelenítő kis „lájkgyűjtő ketrec” volt a leghatékonyabb módszer eddig is. Ha ezt alkalmazod, az oldaladon markánsan jelenik meg a Facebook, de a webes látogatók biztos, hogy nem tévesztik szem elől.

Nos, ezek után a Facebook-doboz még láthatóbb lesz, ha te is úgy akarod: az eddigi Like Box ugyanis Page Plugin néven született újjá, és immár a Facebook-oldalad coverképét és egy megosztás gombot is magában tudja foglalni.

Facebook új Page, vagyis lájkgyűjtő plugin

Sőt, a dobozban a legfrissebb posztjaidat is megjelenítheted, ami jó hír, ha forgalmas helyre tudod tenni az oldaladon, hiszen így némileg ösztönözheti a posztok egyébként visszaesett organikus fogyasztását. Lehet olyan rajongód ugyanis, nem is kevés, aki gyakrabban fordul meg a weboldaladon, mint ahogy kidob neki tőled valamit a Facebook algoritmus. (A fenti képen látható, hogy néz ki a Page Plugin, ha mindent bekapcsolsz rajta.)

Kérdés, hogy a harsányabb megjelenés segít-e a további rajongógyűjtésben (van egy olyan tippünk, hogy egy jól eltalált coverképpel igen), a lájkgyűjtő doboz pluginjét azonban az eddigieknél kicsit nehezebb a webes megjelenéshez testre szabni. Azt lehet benne kapcsolgatni, hogy legyen-e fejléc, megosztás gomb és listázzon-e posztokat, de eltűnt az eddigi light kivitel, amit színes háttérre is oda lehetett illeszteni – csak egy iframe-et kapunk a beágyazáshoz, ami mindenképpen úgy jelenik meg, mint egy miniatűr Facebook-oldal, a saját, fehér hátterével. Talán ezen még fejlesztenek majd.

Fontos: A plugint hamarosan szükséges lesz lecserélni mindenhol, ahol a korábbi doboz bent van, ugyanis a régi formájában csak június 23-ig működik.

3. Mémáradat és appok a Messengerben

A Facebook folytatja a Messenger megújítását és új funkciókkal való teletömködését is. Nemrég hírt adtunk róla, hogy a mobilos üzenetküldőben megjelent a barátok közötti pénzküldési lehetőség, most pedig az üzenetváltásokat színesítették beépülő alkalmazásokkal: a Giphy vagy az ESPN segítségével vicces animált GIF-ekben lehet üzengetni egymásnak (hogy hiányoznak ezek a Facebook üzenőfalról, ugye?), de ez még csak az első lépés. A Facebook Messenger lesz ugyanis a Facebook új kiemelt platformja: az üzenetküldőt ugyanis külső appok számára, mint alkalmazásplatformot nyitják meg, így a vicces képek mellett hamarosan más, hasznosabb eszközök is bekerülhetnek ide.

Gipy a Facebook Messengerben

Azt, hogy mire lesz ez jó, még csak találgatni tudjuk, de várható, hogy hamarosan megjelennek az olyan Messenger-appok, amelyeken keresztül termékeket lehet megosztani egymással, vagy később akár vásárolni is. Kérdés, hogy mennyire lesznek nyitottak erre a felhasználók: az üzenőfalán még eltűri az ember a reklámcélú megosztásokat, hirdetéseket valahogy, de a zsebében, a telefonján landoló üzenetek, nos, ez már kicsit más.


Facebook Business on Messenger

Egy olyan előnye lehet a Messengeres fejlesztésnek, amiből a cégek okosan profitálhatnak: a Messengert várhatóan ügyfélszolgálatnak is lehet majd használni, amire egyébként – harmadik fél által fejlesztett, „szürke” megoldásokkal – már most is sokan használják a tengeren túlon a WhatsAppot. A Business on Messenger platform ezen túl sok másban is segítséget nyújthat a felhasználóknak, például kiválthatja az e-mailt a rendelések lebonyolításában, a szállítás nyomon követésében vagy bizonyos tranzakciók lebonyolításában. Ezeket a funkciókat egyelőre néhány kiválasztott partnerével teszteli a Facebook, így nem elérhetők mindenki számára.

4. Tükrözött hozzászólások

Neked is okozott már fejtörést, hogy nehéz moderálni a bejegyzéseidre a Facebookon és a weboldaladon érkező kommenteket? Ennek hamarosan vége lehet.

Egyelőre még szintén csak a Facebook kiválasztott partnereinél, így a BuzzFeeden és a Huffington Poston működik így, de az új facebookos kommentplugin egyesíti magában a két felületet: ami az egyik helyen megjelenik, az elérhető lesz a másikon is. Vagyis a facebookos kommentelést választod a weboldaladon, akkor ezt a Facebook posztjaidon keresztül is elérhetővé teheted a követőidnek.

Tükrözött kommentek a Facebookon

Hogy az újítás hogyan kezelhető a gyakorlatban, arról még sajnos nem tudunk beszámolni, mivel a dolog tesztelés alatt van a Facebooknál is, de ha beválik, nem lennénk meglepve, ha még idén elérhetővé válna minden Facebook-oldalon. A komment-tükrözésnek is nevezett újdonság mellett a moderációs felületet is frissítette a Facebook, ami eddig meglehetősen spártai volt – mostantól némileg könnyebben használható.

Az “apróságok”

A fenti újításokon kívül új lehetőségekkel bővült a Facebook hirdetéseknél a remarketing, amit még folyamatosan fejlesztenek tovább, megújulnak a mobilos megosztási lapok (ezekkel nincs teendő, a Facebook átszabja őket), és a mobilos appfejlesztők munkájának eredményeit javíthatja, hogy a mobilos appok felhasználói meghívhatják az app használatára a barátaikat.

Apróságnak pedig nem nevezhető, de egyelőre nem vethető be az online marketingben: az appfejlesztők hamarosan a “dolgok internetjét” is birtokba vehetik, a Facebook alkalmazásplatformjában ugyanis az internetkapcsolattal rendelkező háztartási eszközöket és okos kütyüket is el lehet érni.

Gyorsan és tömören tehát ennyi az, amit a Facebook aktuális újdonságairól tudni kell. Az F8 fejlesztői konferencia pedig ugyan alapvetően a fejlesztőknek szólt, de minden Facebook-oldal üzemeltetőjének érdekes lehet az a videó, amelyet a Facebook Developers csatornán tettek közzé a facebookos hírfolyam működéséről. Sőt, mondhatni kötelező. ;)

A 2015-ös F8 konferencia összes előadásának videós archívumát egyébként itt találod.


Ajánlott bejegyzések