Már büntet a Google, ha nem mobilbarát az oldalad

Szerző: Vámosi Gergő,
Okostelefonos böngészés

Érdekes, hogy idehaza eddig nem írtak róla, pedig a nemzetközi SEO-s szaksajtót egy ideje már lázban tartja a legújabb fejlemény: a Google elkezdte rontani a nem mobilbarát weboldalak rankingjét. A változásokat eddig a keresőcég hivatalosan nem kommentálta, csak az elemzések alapján lehet sejteni, hogy történt valami változás, amit többen algoritmus-váltásnak tudnak be.

A Google változtatása főleg azért kavart nagy port az év elején, mert a karácsonyi időszak nyugalmasan telt, ami érthető, a fő bevásárlási szezonban, amikor a cégek a legtöbb bevételüket szerzik, nem ildomos belepiszkálni a dolgokba. Annál megfelelőbb viszont erre az év eleje. A szaksajtóban egy másik, kísérleti jellegű algoritmusváltásról is felbukkantak hírek, ami az e-kereskedelmet érinti (a The Drum cikke erről itt), de a mobilos változásokról már január vége óta beszámolnak az illetékes fórumok.

A Google figyelmeztetett erre

Az új algoritmus – ha valóban algoritmusváltásról van szó – egész egyszerűen lerontja a mobilon nem megfelelően működő oldalak rankingjét a mobilos keresések során. Ez azt jelenti, hogy ha nem eléggé mobilbarát az oldalad, akkor hiába jó a SEO-ja más tekintetben, mégis rosszabb helyezést ér el a mobilos találati listákon, vagyis végeredményben kevesebb kattintást kap a mobilos keresési forgalomból.

Ezt a változást sok hazai cég megérezheti, hiszen kisebb-nagyobb problémák sokaknál lehetnek a nem, vagy nem elég jól mobilra optimalizált oldalaknál.

Az új mobilos algoritmust január 26-án élesíthette a Google, erre vonatkozó információkat a Search Engine Journal, a Ahrefs blogja és több SEO-s szakíró (például David Naylor) jelentetett meg már a hónap elején. Az algoritmusváltásra utaló jeleket olyan szájtok keresési forgalmából lehetett kiolvasni, amelyeket egyik napról a másikra hátrányosan érintett a változás.

Az újítás feltételezett 26-i időpontjával időben egybe vág, hogy ezt a dátumot megelőzően a Webmaster Toolson keresztül a Google figyelmeztetést is adott ki azoknak a webmestereknek, akiknek az oldalát valamilyen okból nem találta eléggé mobilbarátnak. Persze a figyelmeztetésben szó sem volt új algoritmusról, az csupán beleillik a képbe, a későbbi változások ismeretében.

Nem a Pingvin vagy a Panda

Az elmúlt években a Google a Pingvin és a Panda kódnevű frissítésekkel hangolta tovább az algoritmusát, amelyek jelentős változásokat hoztak, értsd, sok szájt helyezését lerontották a Google-ban. Az új, mobilos keresést érintő frissítésnek még nincs kódneve, vagy az legalábbis nem nyilvános, de nem a Pingvin vagy a Panda újabb iterációjának része.

Ezt onnan lehet tudni, hogy John Mueller, a Google egyik szakembere a hónap elején az English Google Webmaster Hangouts sorozatban, amit itt lehet meghallgatni, ennyit elmondott róla.

A változás mindenesetre felhívja rá a figyelmet, hogy már csak tökéletes mobilos élményt biztosító weboldalban érdemes gondolkodni. Egy gyors, könnyen kezelhető reszponzív oldallal kivédhető a hasonló algoritmusváltások hatása, de nem csak a design a meghatározó, a sikeres mobilos megjelenésnek több eleme van.

Mitől lesz mobilbarát az oldal?

Azt, hogy az oldalad mobilbarát-e, a Google saját mobilbarát tesztjével is lemérheted. Ha valami nem stimmel, olvasd el a Google Developers saját útmutatóját a mobilbarát oldal kialakításához (ezek a tippek csak angol nyelven érhetők el), ezek azok, amelyeket mi is alkalmazunk a fejlesztések során. A legfontosabb tippeket azonban röviden össze lehet foglalni.

  • Mobilbarát-e az oldal megjelenése? Nem csak ezek böngészhetők mobilon, de a reszponzív vagy adaptív oldalak a mobilképernyő felbontásához  alkalmazkodva jelenítik meg elemeiket, így a kis képernyőn is tökéletes élményt biztosítanak.
  • Elég gyors-e az oldal betöltési sebessége? A felhasználók a számítógépen böngészve is türelmetlenek, de mobilos böngészésnél még fontosabb, hogy a keresett szájt és így a keresett információ villámgyorsan betöltődjön. A szájt betöltési sebességére hatással van az alkalmazott kód típusa, sebessége és minősége, a megjelenített képfájlok mérete és a webhoszting is.
  • Az oldal elemeinek működése. A puszta megjelenés mellett a Google arra is figyelmet fordít és ajánlásaiban is szerepel, hogy a felhasználóknak végre kell tudniuk hajdani minden műveletet az oldalon a mobilböngészőben is. Ezt nem csak az határozza meg, hogy milyen a design és az oldal elrendezése, de az is, hogy milyen interakciós elemeket használsz az oldaladon és az is, hogy ezek működnek-e, vagy kényelmesen használhatók-e mobilon nézve a szájtot. Ezekre vonatkozó következtetéseket a Google az oldaladon tapasztalt mobilos felhasználói viselkedésből tud levonni.

Nekünk könnyű dolgunk van, mivel a WordPress az egyik, Google által is ajánlott platform a mobilbarát reszponzív oldalak kialakításához és ha neked is erre van szükséged, akkor ez a leginkább kézenfekvő megoldás. De mi már csak ilyenek vagyunk, ha mobilos netezésről és korszerű weboldalról van szó, akkor mindig a reszponzív jut az eszünkbe. ;) Úgy tűnik, egyre indokoltabban.

A trend egyébként érthető, hiszen a Google egyre inkább a mi fejünkkel igyekszik gondolkodni, és ennek a logikának a mentén érthető, hogy mobilon nem szeret nem jól használható oldalt kiszolgálni a találati listában. Érdemes tehát eleve reszponzív, mobilra szabott oldalt tervezni, hiszen ma már a hazai internetezők több mint fele rendelkezik okostelefonnal vagy tablettel – amelyen netezik és keres is.

Kiegészítés: április 21-től jön a változás

Nem sokkal azok után, hogy az előjelekre alapozva írtunk az algoritmusváltásról, a Google bejelentette, hogy tényleg változtat az algoritmusán. A módosítások április 21-től lépnek életbe, vagyis körülbelül 2 hónap áll rendelkezésére a bejelentéstől számítva a webmerestereknek, hogy mobilbaráttá tegyék a weboldalaikat.

Tracey Wallace, a Bigcommerce szerkesztője az alábbi faktorokat is kiemelte az oldalak mobilbarátságával kapcsolatban, mint olyanokat, amelyeket a Google figyelembe vesz majd a ranking során:

  • A szájton ne legyen nem mobilbarát kód (például Flash)
  • A szövegek zoomolás nélkül olvashatóak legyenek
  • Az oldal horizontális görgetése vagy nagyítása nélkül is áttekinthető a tartalom
  • A linkek, nyomógombok elég messze vannak ahhoz, hogy félrekattintás nélkül meg lehessen nyomni őket

Mint látható, a leírásban szereplő tényezők megfelelnek a reszponzív, mobilbarát designnal kapcsolatos alapvető elvárásoknak, de arról biztosat még mindig nem tudunk, pontosan milyen tényezőket vesz majd figyelembe a kereső.

Az újításnak külön érdekessége, hogy ez a Google első, előre bejelentett algoritmusváltása.


Ajánlott bejegyzések