Menü

Titokban ismét frissült a Google algoritmusa

Alig pár hete, hogy a Google mobilbarát oldalaknak kedvező frissítése végigsöpört a weben, a keresőcég ismét változtatott az algoritmusán. A módosítást már csak azért is okozott némi meglepetést, mert a "Fantom update" a Mobilgeddon néven is emlegetett mobilos frissítéssel majdhogynem párhuzamosan éreztette hatását az érintett oldalakon, de a mostani módosítást teljes titokban vezették be, vagyis a webmestereknek fogalmuk sem volt, hogy most mi okozza a változást. A legújabb frissítés a "Hogyan csinálj ezt vagy azt?" jellegű, tanácsadó cikkeket tartalmazó oldalakat érinti, amelyek igen jelentős forgalomra tettek szert (eddig) a webes keresési forgalomból. A frissítés hatását, nem is véletlenül, a hasonló cikkekben utazó HubPages érezte meg erőteljesen - ők nagyjából a forgalmuk egyötödét veszítették el május elejére, de a Searchmetrics mérései szerint az eHow.com is jelentősen visszaesett miatta, míg az Answers.com vagy a WikiHow.com kevésbé. Azt, hogy mely szájtok szenvedték el a nagyobb büntetést, most a tartalom jellege határozta meg: a Searchmetrics szerint azoknak az oldalaknak a forgalmát húzta le jobban a Google, amelyek sekélyes tartalmat (thin content) szállítottak, vagyis néhány pontból álló, bannerekkel vagy videókkal telepakolt, nehezen fogyasztható cikkeket. A HubPages esetében ez kevésbé egyértelmű, mivel az oldal miniblogokból áll - ezekből azonban több mint 870 ezret tartalmaz, és ezeket kimondottan a SEO-s forgalom befogására gyártotta a tulajdonos médiacég.

Hogyan érinti ez a céges blogokat?

Joggal vetődik fel a kérdés, hogy ha a Google-ból "élő" nagy oldalakat támadott meg a frissítés, akkor miért érdekes most ez nekünk és a tartalommarketinget folytató cégeknek? Nos, azért, mert egy céges blogon is könnyű beleesni abba a hibába, hogy az egyszerű, de kattintékony tanácsadó-jellegű tartalommal próbáljon meg érvényesülni az ember. Főleg a Google 2013-as Kolibri kódnevű frissítése óta, amellyel a Google tett egy lépést a szemantikus web irányába, és úgy próbál keresési találatokat adni, hogy azok is a felhasználói kérdésekre adjanak választ. Ezt meglovagolva sokan kezdtek el ilyen tartalmat gyártani - bár továbbra is talányos, hogy ez mennyire működik jól. (A közösségi médiában biztosan könnyű elsütni az ilyen tartalmakat). A Fantom update tanulsága most is ugyanaz, mint eddig: bármit is írunk, kerülni kell a felszínességet, és törekedni kell az egyedi, értékes, tartalmas cikkek, marketinganyagok gyártására, amelyeket a kereső is időtállónak és értékesnek talál. Egy második pontban pedig még leszűrhető, hogy a tartalmat jól fogyasztható, felhasználóbarát felületen kell tálalni, mivel a Google erre is odafigyel (és persze lehetőleg mobilbarát megoldással). Hogy a frissítés hosszú távon hogyan érinti majd a kisebb oldalakat, az még nem látszik - várhatóan nem okoz majd olyan drasztikus forgalomvesztést, mint a HubPages 22%-a, de az irány egyértelmű. Ha azt szeretnénk, hogy a Google szeresse az oldalunkat, akkor valóban tartalmas anyagokat kell produkálni.
blog