Menü

Az összes piszkos kis titkodat tudja a Tinder

Ezt állítja legalábbis a The Guardian újságírója, aki vette a fáradtságot és kikérte személyes adatait a legnépszerűbb randi app készítőitől. Arra persze számíthattunk, hogy nem néhány sort fog kapni, de az eredmény még így is döbbenetes: 800 oldalnyi információval rendelkezik róla a Tinder.
Ehhez, vagyis a személyes, tárolt adatok lekéréséhez egyébként minden európai állampolgárnak joga van, viszont csak nagyon kevesen élnek vele.
Térjünk vissza viszont az igazán érdekes részhez. Mit tud rólunk a Tinder? Mármint azokról akik használják. Vagyis bevallják, hogy használják... Nos, úgy tűnik, hogy a Nagy Testvér szerepét a randipartner kereső vette át, ugyanis az alábbiakat tudja, gondosan dokumentálja és marketing célokra bizony fel is használja:
  • Facebook like-ok
  • A korábban már törölt Instagram képek linkjei
  • Tanulmányok
  • Életkor
  • Érdeklődési körök
  • Facebook barátok száma és pontos listája
  • Az összes lefolytatott beszélgetés minden egyes match-el
  • És a lista itt még nem ér véget....
Az adatok részletessége hátborzongató ugyan, de egy 2017-es tanulmányban már írtak arról, hogy az emberek gyakorlatilag egyáltalán nem gondolják át, hogy milyen adatokat tesznek közzé az ilyen és ehhez hasonló applikációkban.

"Átfutva, a 2013 óta küldött több, mint 1700 üzenetemet, summázott betekintést nyertem a reményeimbe, félelmeimbe, szexuális preferenciáimba és a legmélyebb, piszkos kis titkaimba. A Tinder jól ismer engem. Ismeri a gyalázatos énemet, aki ugyanazt a viccet másolta be egymás után több embernek, aki egyszerre 16 személynek kívánt boldog új évet, majd utána hagyta faképnél a beszélgetés közepén ugyanezt a 16-ot." - vallotta a cikk szerzője, Judith Duportail. "Amit leírsz, azt másodlagos implicit közétett információnak nevezik" - Alessandro Acquisti, a Carnegie Mellon Egyetem informatikai professzora. "Ezek által a Tinder sokkal többet tud meg rólad, mint amit konkrétan megadsz. Tudja, hogy milyen gyakran lépsz be és általában mikor, a match-eid etnikai szórásának százalékos értékét, hogy milyen típusú emberekre buksz, milyen szavakat használsz a leggyakrabban, illetve hogy az emberek mennyi ideig nézik a képedet, mielőtt jobbra vagy balra húznak, stb (!)."
A személyes adatok tehát a gazdaság üzemanyagává váltak az utóbbi években, a fogyasztók adatainak értékesítése pedig reklámcélból történik.
Úgy érzed, hogy ez nem fair? Hát, akkor nincs jó hírünk, ugyanis a Tinder adatvédelmi szabályzata feketén-fehéren leírja, hogy az adatok felhasználhatók a célzott hirdetések céljából.

Szóval miért van szüksége a Tindernek ezekre az információkra?

"Azért, hogy személyreszabott élményt adhassunk minden felhasználónkak. A lehetséges párok megjelenítését végző eszközeink dinamikusak, számos faktort figyelembe veszünk akkor, amikor egy személyt egy másiknak ajánlunk. Ez mind azért történik, hogy a felhasználók érdekeit szolgáljuk." - mondta a Tinder szóvivője a meglehetősen polkorrektnek hangzó indokot. "A személyes adataid befolyásolják, hogy ki lát először Tinderen, de azt is, hogy milyen állásokat látsz LinkedInen, milyen hitelt kapsz, milyen hirdetést látsz a YouTube-on vagy éppen mennyit fogsz fizetni az autód biztosítására. Egy egyre inkább átláthatatlan társadalom felé tartunk, egy még inkább szellemtelen világ felé, ahol a rólad gyűjtött adatok az életed még nagyobb szeletiről döntenek, végül akár az egész létezésed érinthetik." A leírtak bár még elég futurisztikusnak tűnnek, ráadásul egyenesen ijesztőek, de bizony bőven van esély a bekövetkeztükre. Az Y generáció tagjaként én is a telefonomhoz vagyok ragadva, ez lett a valóságom, a valóság, amit én és az adataim irányítanak, csak úgy, mint azt, hogy ki lát engem és én kit látok Tinderen. Meglátjuk mi fog történni, de az fix, hogy a digitális Nagy Testvér mindent lát.

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is vagy csatlakozz hozzánk Facebookon!

blog