Brainstorming meetingek - ahová meghalni jár a kreativitás

Képzelj magad elé egy átlagos kreatív meetinget. A csapat bevonul a tárgyalóba, szerencsés esetben némi kávé meg süti társaságában, és leül egy üres whiteboard elé valamilyen kreatív problémával. A feladat adott, már csak a zseniális ötletekre van szükség. De mi történik ezután? Általában semmi jó.
1.LERAGADUNK A NYILVÁNVALÓNÁL
Az ilyen megbeszéléseken az a tendencia, hogy a legelső ötlet irreálisan nagy figyelmet kap, és még akkor is hajlamosak vagyunk vele egy csomó időt eltölteni, ha valahol mind tudjuk, hogy nem ez lesz a jó irány. Ez a kognitív torzítás a lehorgonyzás, amikor egyszerűen képtelenek vagyunk elengedni azt a bizonyos kiinduló gondolatot, és minden további ötletet annak fényében vizsgálunk. Így azután sem idő, sem energia nem marad már a továbblépésre, és valódi eredmények nélkül áll fel a csapat az asztaltól.2.BEKATTAN A CSOPORTGONDOLKODÁS
Bármilyen meglepő, az ember alapvetően úgy van bekötve, hogy kerülje a konfliktusokat, és ha csak lehet, egyetértésben legyen a többiekkel. A szociálpszichológusok megfigyelései szerint csoporthelyzetekben pláne hajlamosak vagyunk az ilyesmire, és automatikusan elkezdjük alárendelni magunkat és gondolatainkat a közösség által elfogadott normáknak, csak hogy konszenzus legyen. Ez a hatás még erősebb, ha (ahogyan az általában lenni szokott), a csapat egyik hangadója áll elő az első ötlettel, aki így rögtön az elején meghatározza az egész brainstorming meeting további menetét, akaratlanul is lezárva az utat a valóban jó megoldások elől.3. PÁLMA ≠ KREATIVITÁS
A Harvard Business Review-ban megjelent kutatás szerint a nyomás a legrosszabb dolog, ami a kreatív gondolkodással történhet. Ha egy csapat időnyomásba kerül, a tagok sokkal kevésbé tudnak fókuszálni az előttük álló feladatra, és a figyelmük is könnyebben elterelődik. Nem csoda, hogy nem tudsz előjönni világmegváltó ötletekkel, ha fél szemmel az órát nézed, és azon szorongsz, hogy MOST KELL nagyot villantani. A teljes képhez persze érdemes hozzátenni, hogy azért vannak olyan feladatok, amikor működik az időnyomás (határidő a legjobb múzsa ugye), de ez biztosan nem a csoportos brainstorming ülésekre vonatkozik.
JÓ, DE AKKOR MIT CSINÁLJUNK?
Nyugi, azért nem kell lemondani az összes brainstorming megbeszélést, de ha igazán kreatív ötleteket szeretnél a vállalkozásodba, néhány dolgon biztosan változtatni kell.1.APRÓ LÉPÉSEKBEN HALADJATOK
Hacsak nem vagy Arkhimédész, ne nagyon várd azt a bizonyos Heuréka-pillanatot. A sorsfordító ötletek amúgy sem egy nap alatt születnek (elég csak Darwin evolúciós elméletére gondolni, amely saját, több évtizedes evolúcióval rendelkezik). A valóság ezzel szemben az, hogy zseniális ötletekben még a valódi zsenik sem bővelkednek - sokkal gyakoribb az, hogy a nagyszerű ötletek sok jó ötletből, hosszabb idő alatt állnak össze. Bár szeretünk izzó, szent őrületként tekinteni rá, a kreativitás valahol inkább egy lineáris folyamat. Egy ötletből fakad egy új, de szorosan az előzőhöz tartozó gondolat, ami egy újabb megközelítést hoz magával, végül pedig ez a folyamatos egymásból építkezés forr össze egy új, valóban innovatív megoldásban.2.LEGYEN BŐVEN IDŐ GONDOLKODNI
Ahogy láttuk, a nagy csapat + kis időkeret nem túl nyerő párosítás, ha kreatív ötletelésre kerül a sor. Építsetek ehelyett egy többlépcsős folyamatot, és kezdjétek kis csoportokban az agyalást. Vizsgálatok szerint akkor jönnek a legjobb megoldások, amikor 2-3 ember spontán egybegyűlik megvitatni egy problémát. Ilyen helyzetekben ugyanis nem kell szembenéznünk sem az idő-, sem pedig a csoportnyomással, és a szűkebb közeg miatt azok a kollégák is elő mernek állni ötleteikkel, akik amúgy nem szívesen küzdenek meg a szóért egy népesebb meetingen. Ezek a kisebb társulások később egyként vihetik ötletüket a nagyobb csapat elé, ez a biztonságérzet pedig jó táptalajt ad a kreatív gondolatoknak a folyamat további lépéseiben.3. BESZÉLJETEK KÉPEKBEN
Ha még éppen csak formálódik benned egy komplex ötlet, azt nehéz egyből úgy átadni, hogy a többiek is pontosan megértsék (pláne, ha még benned sem tisztult le igazán). Ha viszont ezt kisebb lépésekre bontod, és összehasonlítod már létező dolgokkal vagy korábbi koncepciókkal, rögtön befogadhatóbbá válik. A magyarázatodban használj minél több képi elemet, hiszen az analógiák és metaforák “ablakán” a kollégák közvetlenebbül láthatnak bele a gondolataidba, és tovább inspirálódhatnak az ötletedből.