Sütik kezelése

A karácsonyi kampány-jéghegy csúcsán

Szerző: ,
A Coca Cola és a Télapó

Karácsony, marketing. Ha az előző két kifejezés egy kontextusban szerepel, akkor egyetlen termék villan fel az ember fejében. Mielőtt tovább görgetnénk a blogposztot, hunyjuk be a szemünket és képzeljük el az árucikket.

Tehát még egyszer: karácsony, marketing, termék.

Megvan?

Őszintén, ha ez nem a Coca Cola volt, akkor a következő workshopunkon mindenki kap egy korsó s… nagyon meg vagyunk lepődve.

Advent első vasárnapjának hetén azon gondolkozunk, hogy miért pont a Coca Cola kerül a következő öt hétben a családi ebédek és az ünnepi vacsorák mellé, a konyhaasztalra.

1931.

Ez volt az év, amelytől kezdve a Coca Cola beszivárgott, hogy aztán ott is maradhasson a festive period reklámtrónjának csúcsán. Az egész egy ünnepi magazin hasábjain kezdődött, a D’Arcy Advertising Agency kreatív munkatársainakés a grafikus szekció kiváló húzásának köszönhetően pedig ikonikus együttállás jött létre a popkultúrában.

A Coca Cola és a Télapó egymástól elválaszthatatlanok lettek.

Archie Lee fejéből pattant ki az ötlet, hogy egy valósághű, „emberarcú” Télapóra van szükség a marketingsiker érdekében.

Fogas kérdés, hogy vajon a tyúk, vagy a tojás volt-e előbb marketing szempontból. Kétségtelen, hogy a Télapó személyi kultuszára a Coca Cola, míg a Coca Colára, mint termékre a Télapó erősített rá.

A karácsonyi időszak arról szól, hogy együtt van a család, az otthon melegében. A Coca Cola szempontjából, ez 1928 előtt kifejezetten egy előnytelen ténynek bizonyult volna, ha akkor szerették volna meghódítani az ünnepi periódus marketing-piacát. A világ leghíresebb üdítőjét ezen időszak előtt, csak italautomatákban lehetett kapni, ám ’28-ban a cég elkezdte palackozni a termékét, hogy azok a háztartásokba is eljuthassanak.

1937.

Mint minden terméknek, így a Coca Colának is kellett egy bizonyos idő, hogy a palackozott újítás kiforrja magát. 1937-re a dolog annyira elterjedt, hogy már a Télapónak is csak a hűtőbe kellett benyúlnia az ajándékokért cserébe kapott csirkecombért és kóláért.

1938.

A Világgazdasági Válság másnapossága pokoli hangulatot váltott ki az emberekből. A kilátástalanság és reményvesztettség, valamint a hirtelen elszegényedés következtében, sokan várták a felkínált kapaszkodókat. A Coca Cola társadalmi üzenetet is közvetített ennek kapcsán, mondván, hogy érdemes élvezni a kis dolgokat és nem kell nagyon szomorúnak lenni, ebben a nehéz időben. Fogalmazzunk úgy, hogy a világnak szüksége volt egy „frissítő szünetre.

Ez a szerepvállalás és a pozitív üzenetek közvetítése igaz volt a II. világháború utáni időszakra is, csakúgy, mint a válságéra.

Nem csak karácsonykor.

1962.

Az átkötés éve.

A karácsonyi időszakra széles körbe és a maihoz hasonló mechanizmussal elterjedt az ajándékozás. A gyermekek kifejezetten elkezdtek játékokat kapni a fa alatt, évről évre. Ez a Coca Colának hatalmas lehetőséget kínált arra, hogy egy új környezetben tüntethesse fel saját termékét. Már nem csak a Télapó kólázhatott önfeledten szenteste, hanem a gyerkőcök kisvasútja mellé is dukált egy kiegészítő ajándék.

Természetesen, a hatvanas évek eleje óta hatalmas transzformáción ment keresztül a Coca Cola, mint brand, ám a Télapó által képviselt imázs azóta sem változott.

A legnagyobb tévhit, a Coca Cola és a Télapó kapcsolatáról.

Zárás képpen, eloszlatjuk a legnagyobb rémhírt, mely szerint a The Coca Cola Company bújtatta volna vörösbe a Télapót. A hivatalos honlapon is világosan olvasható a tény, mely szerint nem céges utasításra találták ki, hogy mindenki Mikulásának piros göncöt kelljen viselnie. Arról ugyan nincs információ, hogy a köpcös lappföldi eredetileg milyen színű ruhában tetszelgett általánosságban, ám a piros színű ruhában való ábrázolás egyezményét, készen kapta a Coca Cola.

Nem csoda, hogy effajta teóriák keringenek, hiszen a világpiacon a Télapó és a Coca Cola annyira elválaszthatatlanok, mint Stan és Pan. Tekintve, hogy a kóla piros dominanciája mögött a fehér szerepel másik színként a címerben, a Télapó szakálla sem amiatt fehér, mert ezek a cégszínek, pusztán benne van a korban.

Egy biztos, az imázsépítés mintapéldája az a lassan száz éve tartó út, amely a Coca Cola és a Télapó kéz a kézben elindultak és haladnak tovább a mai napig.

TETSZETT A BEJEGYZÉS? SZÍVESEN OLVASNÁL
HASONLÓKAT? CSATLAKOZZ HOZZÁNK FACEBOOKON!

Képek: Pinterest, Langents, Wilkinsonranch, Dataviz.

How Coca-Cola became a holiday brand


Ajánlott bejegyzések

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.