Menü

Digitális társadalmi pontrendszer - Disztópia vagy utópia?

Lvl 1: Mikor a Big Data könnyebbé teszi az életünket.

Az elmúlt időszak nagy sikere a big data analitika, ami nagy adatmennyiségeket vizsgál. Célja, hogy óriási mennyiségű adatokat elemezve felfedezzen rejtett mintákat, korrelációkat a fogyasztói szokások és felhasználói információk között. Ezek segítségével megfelelő üzleti döntések meghozatalához segíti hozzá az adatok végső felhasználóit. Innetől nem egy általános tudásról lehet beszélni, hanem folyamatosan fejlődő, megújuló tanulásról, szakértelemről van szó. Ezt használják fel a vállalatok is reklámozás során: az adatok és a technológia hatalmát. A big data segítségével pontosan célzott és személyre szabott kampányok hozhatóak létre, amelyekkel végső soron pénzt takarítanak meg a cégek, plusz növelik a reklámok hatékonyságát. Tehát, a megfelelő embereket a megfelelő termékekkel, szolgáltatásokkal célozzák meg. Hogyan? Az információk összegyűjtésével és a felhasználói magatartás tanulásával. A big data felhasználására a kettő talán legtökéletesebb példa a Netflix és a Spotify lehet. A Netflix, reklámjait az alapján mutatja meg a felhasználóknak, hogy az elmúlt időszakban milyen műsorokat néztek. Figyelembe veszi a típusukat (sorozat, film,..), terjedelmüket, műfajt, sőt még a bennük szereplő színészeket is, hogy a következő ajánlat biztos a fogyasztó kedvére való legyen. Ugyan ez működik a Spotifynál is. Ha felmerült már bennetek, hogy miért ad mindig olyan számokat, ami tetszik, az emiatt van. Az új előadók ajánlása, az éves, hallgatási adatok alapján összeállított meglepetés lejátszási listák és még sorolhatnánk, mind a big data miatt vannak. Ennél a kettőnél szinte képtelenség, hogy a következő reklám, ajánlás félremenjen, annyira jól használják a felhasználói viselkedésekről és szokásokról összegyűjtött gigantikus mennyiségű adathalmazt. Mindenki boldog. Végre a marketingesek tanulnak, és nem össze-vissza megpróbálnak letolni mindent az emberek torkán. Na most… Ezt az adatot nem csak arra lehet felhasználni, hogy ne idegesítő reklámok jöjjenek velünk szembe, vagy, hogy optimalizáljuk vállalataink bevételeit és kiadásait. Mi történik akkor, ha a reklámozásból átvált valami nagyon mássá ez a folyamatos tanulás és monitorozás? Mi történik akkor, ha egy pillanatra se lehetünk egyedül, mivel valahol mindig figyelnek, valahol mindig elraktároznak információkat rólunk és valahol mindig elő lehet ezt hozni, hogy a társadalomban meghatározott helyzetünket értékeljék?

Lvl999: Mikor a big data ellenünk fordul?

Régóta számos sci-fi könyv, film, teória alapja az, hogy a technológia átveszi az irányítást az emberiség felett. Vagy teljesen önálló gondolatokkal rendelkeznek majd ezek a tárgyak és fellázadnak, vagy felsőbb hatalmak használják a gépeket az emberiség kontrolljához. Mikor ezeket halljuk, hajlamosak lehetünk legyinteni, hogy ez lehetetlenség, esetleg átváltani paranoiába és onnantól a kenyérpirítót is ellenségnek tekinthetjük. 2013 óta kínában azonban a valóság egy részét képezi a technológiai kontroll. Messze tőlünk, a világ egyik legnépesebb országában elindult egy társadalmi pontrendszer, amit a tervek szerint 2020-ra tökéletesítenek, ami ekkorra már az egész lakosságra kiterjed.
A kínai pontrendszer hasonlít a sötét jövőképet bemutató Fekete Tükör (Black Mirror) sorozat egy részéhez, ahol az egész életedet az határozza meg, milyen értékelésed van. Vannak telefonos applikációk, mesterséges intelligenciával rendelkező kamerák, számítógépek az utcán, köztereken, mondhatni mindenhol. Bekerülünk egy rendszerbe, ahol más-más szempontok szerint pontoz minket a kormány, állami szervek, körülöttünk lévő emberek, szomszédunk és bárki, aki tud. Ezek alapján feljebb kerülhetünk a társadalmi rendszerben, mint jó állampolgár vagy lesüllyedhetünk nemkívánatos személlyé is. Pontoznak minket higiéniánk, tartozásaink, kapcsolataink, videlkedésünk, állattartási szokásunk és temérdek egyéb szempont szerint.
Az értékelés bevezetése miatt több mint 60%-a az embereknek már változtatott viselkedésén (pórázon sétáltatja a kutyáját, nem megy át a piroson, stb.), attól félve, nehogy rossz pontokat kapjanak. Egy felmérés során kiderült, az Egyesült Királyságban lakók is javítanának online és offline magatartásukon, egy esetleges pontrendszer kialakítása miatt. 75% még azokról a kapcsolatairól is lemondana, akik esetleg lejjebb vihetik értékelésüket. Érdemes elgondolkodni azon, hogy egy ilyen szigorú monitorozás miatt sokkal jobban viselkednének-e az emberek egymással és környezetükkel. A pontrendszer negatív szankcionálása miatt egy jobb, idillibb társadalom jöhetne létre. Egy olyan igazi utópia, ahol mindenki betartja a szabályokat, kedvesek az emberek, és harmóniában élnek egymással. Az másodlagosnak számítana-e, hogy a félelem “erőszakolja” ki ezt a viselkedést? Egy idő után beépülne ez a viselkedés, szabályrendszer a mindennapokba és teljesen természetes lenne, így a félelem már nem is lesz igazi működési komponens? Szankciók pontvesztés esetén:
  • Repülőgép, vonatjegy vásárlás korlátozása, letiltása
  • Lassabb internet
  • Minőségibb oktatás ellehetetlenítése (saját vagy gyerekeké)
  • Jobb munkahelyek, állások elérhetetlenek
  • Hotel/nyaralás foglalási tilalom
  • Háziállat elkobzás
  • Nyilvános megszégyenítés “rossz állampolgár” megnevezéssel
  • Nem lehet hitelkártyát igényelni
  • Limitált tömegközlekedés és utazás
  • Országból való kilépés tiltása
Kedvezmények jó pontok esetén:
  • Párkeresésben promóciós segítség, jobb “felhozatal”
  • Kedvezmény számlákból
  • Kedvezőbb banki feltételek, kamatok
  • Egészségügyi várólistán jobb helyezés
  • Exkluzív utazási lehetőségek (első osztály, korábbi foglalás)
  • Lehetőség jobban fizető, felelősségteljesebb állások betöltésére
  • Jobb oktatási intézményekbe való bejutás lehetősége
  • Vízum, utazáshoz szükséges dokumentumok gyorsabb, pozitívabb elbírálása
A fenti listát elnézve egy ördögi körforgása berülhet bárki, pontvesztés esetén. Megeshet, hogy egy hirtelen baleset miatt valaki később fizeti be a számláit, ezért pontot vonnak le tőle. Ezek után nehezebben tudja elvinni a kutyáját sétáltatni, aki ugatni kezd, így még több pontot veszít. Majd ezek következtében ismerősei már nem akarnak rosszabb szituációba keveredni, elkezdik megszakítani vele a kapcsolatot. Így főszereplőnk már nehezen jut egészségügyi szolgáltatásokhoz, vonatjegyhez, ám ezt meg kell oldania, így még több pontot veszít. A sok pontvesztés miatt gyermekeit elbocsájtják jelenlegi iskolájukból és egy rosszabb oktatáshoz jutnak csak hozzá. Ez így megy tovább, míg a társadalom teljesen elválik egymástól és kialakul egy abszolút, még rosszabb kasztrendszer. Jelenleg az Egyesült Királyság, az Amerikai Egyesült Államok és Németország is dolgozik egy Kínához hasonló társadalmi pontredszer megalkotásán és implementálásán. Bizonyos területeken, ha nem is olyan szinten, mint Kínában, de már működik ez a rangsorolási rendszer. Kérdés az, hogy amennyiben ezekben az országokban is elindul, úgy mennyi időbe telik míg a többi ország is követni kezdi őket? Melyik ország dolgozik jelenleg a kialakításon, ám nem tartanak még olyan szinten, hogy arról érdemes legyen beszélni? Végtelen kérdés merül fel, amikre ilyenkor, tényekkel lehetetlenség válaszolni, de reméljük a fikciókból ismert technológiai disztópia sosem fog eljönni.
blog