Sütik kezelése

Figyelem középpontjában a Storytelling, avagy hogyan mesélj hatásosan?

Szerző: ,

Legyen az baráti összejövetel, céges tréning, tárgyalás, vagy egy új ismerőssel való megismerkedés, minden helyzetben szeretünk történeteket hallgatni és megosztani másokkal. A sztorik magával ragadnak minket, betekintést nyújtanak, elkalandoztatnak és megengedik, hogy fejben átéljük a másokkal történt élményeket.

Annak a készségnek fejlesztése, hogy egy sztorit jól elő tudjunk adni, és ezáltal megnyerjük mások figyelmét, szinte elengedhetetlen napjainkban. Ugyanis, ha jól tudsz mesélni, az hozzájárul ahhoz, hogy az üzleti vagy magánéletedben közvetlenebb atmoszférát teremts és megnyerőbb vezetővé, jobb társasággá válj. Valamint, ha közvetlenül könnyen kommunikálsz, akkor egy-egy előadás vagy prezentáció is kisebb nehézséget fog jelenteni.

Sokan nem szeretnek történeteket mesélni, mivel kényelmetlenül érzik magukat a szituációban, de ez még nem jelenti azt, hogy ez rossz, vagy ne válhatna belőlük nagyszerű “story teller”. Elsajátítani némi tudást arról, hogy hogyan kell mesélni, megéri a fáradalmakat, mivel egy történetet hamarabb az eszünkbe tudunk vésni, így fontos információkat jó egy sztoriba csomagolni. Az ilyen sztorikból tanulhatunk, és következtetéseket, tanulságokat vonhatunk le attól függetlenül, hogy bárkinek a személyét megbántanánk, mivel a történetek többnyire átültetve kerülnek közlésre.

A valóság az, hogy a legtöbbünk nem törődik a történetekkel vagy azoknak az elmesélésével. Nem azért, mert azt gondoljuák, hogy nem lényegesek hanem azért, mert nem tudják pontosan, hogy hogyan is meséljük el őket helyesen és hatásosan.

Elsősorban sokkal könnyebb, ha rendszeresen feljegyezzük az elmesélni, bemutatni kívánt történeteinket ezáltal mindig lesz egy kis segítség a kezünknél annak érdekében, hogy előadhassuk azt. Szükséges, hogy kialakítsuk azt a szokást, mikor egy új sztoriforrás felüti a fejét, hogy lejegyzeteljük a lényeget. Miután kialakítod magadban ezt a szokást, arra fogsz felfigyelni, hogy nem csak hatásosabban fogod tudni elmesélni régebbi sztoriaidat, de az újakból is tudsz meríteni, és sosem fogsz kifogyni a mondanivalóból.

Gyakorolj megállás nélkül. Amint egy új élményt élsz át, addig meséld barátaidnak, családodnak, ismerőseidnek ameddig azt nem érzed, hogy készen állsz arra, hogy bármilyen helyzetben, akár idegeneknek is előadd és lebilincseld vele a figyelmüket. A tény az, hogy minél többször ismételsz egy történetet, végül annál jobb visszacsatolást fogsz majd kapni, és annál folyékonyabban tudod majd prezentálni. Figyelj oda arra, hogy amikor mesélsz, tedd különféle embereknek, mivel teljesen különböző véleményeket, reakciókat fogsz majd visszakapni tőlük, ezáltal akár azt is láthatod, hogy milyen területen szükséges még csiszolnod az előadásmódon.

Sokunk próbál a tökéletességre hajlani sztorizgatás közben, de az esetek túlnyomó részében erre egyáltalán nincs szükség. Azok a történeteket amik tökéletességet akarnak sugallni unalmasnak és egyhangúnak érezhetők, pont abból kifolyólag, hogy már számtalanszor elmondták őket. Ezzel szemben elkötelezettnek érezzük magunkat olyan történetek hallgatása közben, amikor a mesélő valamiféle sebezhetőséget fed fel magában vagy környezetében, és kíváncsian várjuk rá a megoldást, illetve a tanulságot, amiből mi is előnyt és tapasztalatot tudunk kovácsolni a jövőben. Nincsen gond a sikersztorikkal sem , csak ne felejtsük el kiemelni az odáig vezető utat illetve a tanulságot amit elsajátítottunk út közben.

Építsük fel tudatosan a mondanivalónk szerkezetét. Egy jó történetnek nem kell bonyolultnak lennie, célszerűbb inkább rövidnek és könnyen megérthetőnek lennie.

Hogyan mesélj? Tartsd észben az alább felsorolt tippeket miközben formálod a mondanivalód:
  1. Egy jó sztori céllal rendelkezik. Rendelkeznie kell egy üzenettel amit átadsz a hallgatóság számára, tudnod kell tisztán milyen célból szeretnéd ezt a történetet elmesélni az adott közösségnek, adott időben és az adott helyen. Üzenet nélküli történetek az üzleti életben nem állják meg a helyüket, mivel senkinek sincs felesleges ideje, hallgatni egy olyan történetet, ami nem releváns, vagy egyszerűen se eleje, se vége nincs.
  2. Emeld ki a személyes vonatkoztatásokat. Fontos, hogy meghatározóan hozzád kötődjön a sztori , vagy valakihez akivel közeli kapcsolatban állsz. Ez támogat abban, hogy teljes átéléssel tudd előadni.
  3. Feltétlenül használj dialógusokat. Sose mesélj el egy történetet E/3- személyben, mindig győződj meg arról, hogy vannak olyan részek a mondanivalódban amik párbeszédes formában vannak közvetítve. Ismételd a hallgatóságod részére úgy a történetet, ahogy azt te vagy egy adott személy mondta a múltban, ezzel személyesebbé és közvetlenebbé, sokkal színesebbé fogod tenni azt.
  4. Gyakran hozz fel referenciákat mesélés közben, hogy a hallgatóság megértse az összefüggéseket és a szituációkat.
  5. Részletezd a karaktereket, helyeket kellő vizuális körülfestéssel, hogy azok könnyen elképzelhetőek és megjegyezhetőek legyenek. Ez hozzá fog segíteni ahhoz, hogy később a hallgatóság is tovább adhassa a történeted.
  6. Ne vágj a sztori közepébe egyből, vezesd fel azt, térj ki a részletekre és zárd le azt kellőképpen. Nincs hova sietned, add meg a tiszteletet a hallgatónak és a történetnek is egyaránt.
De miért is lényeges napjainkban, hogy kiválóan adjuk elő magunkat és saját történeteinket?
  1. Manapság még egy állásinterjú alkalmával is azt szeretnék, hogy adjuk el magunkat és győzzük meg őket arról, hogy – Miért pont minket válasszanak? A jövő vállalkozói azt szeretnék tudni, hogy milyen tapasztalatokat szereztünk az életben, és hogy bizonyos életesemények milyen hatással voltak ránk és környezetünkre. Készen kell állnunk, hogy ezt bemutassuk.
  2. Sztorik a marketingben. Gondolj csak bele, hogy a legnépszerűbb, legnagyobb cégek, márkák mögött is ott lapul egy történet. Egy rövid, velős, lényegretörő sztori, amit az emberek innen-onnan de ismernek részben, és ha véletlenszerűen megkérdeznék őket, akkor is képesek lennének elmondani a történet lényegét, mert már hallották valahol korábban és megragadt bennük.
  3. Azt gondolnánk, hogy jól ismerjük magunkat és életünk történetét, de ez nem teljesen így van. Ahogy elkezdünk gondolkodni a történeteinkről, életünkről, kikristályosodnak bennünk a miértek és látni fogjuk a történések közötti összefüggéseket az életünkben. Ez hozzásegíthet ahhoz, hogy kialakítsunk egy átfogó képet, és jobban megismerjük önmagunkat. Emlékezzünk a múltra és ne felejtsünk el tanulni, okulni a hibáinkból.Továbbá saját sztorijaink átgondolásának és ismétlésének is van egyfajta terápiás hatása, és a mesélés gyakorlása gyakran vezet kiemelkedő önbizalomhoz, és jobb megismeréséhez önmagunknak.

TETSZETT A CIKK? CSATLAKOZZ AZ ONLINE MARKETING INSPIRÁCIÓK NEVŰ CSOPORTUNKBA, AHOL HASONLÓ TÉMÁKKAL FOGLALKOZUNK.

How to tell a good story


Ajánlott bejegyzések

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.