Hogyan posztoljak úgy, hogy mások is meg akarják osztani?

Ugyan a likeokból és megosztásokból nem lehet megélni, de a brandépítésben bizony kőkemény szerepük van, ráadásul mi, akik foglalkozunk ezzel, lássuk be, kicsit presztizsként is éljük meg. Fontos visszaigazolás a követőktől, hogy mennyire aktívak, épp ezért mikor egy-egy poszt alatt kirívóan sok a megosztás, bizony a levegőbe csapunk néha.
A rossz hírünk az, hogy sajnálatosan nincsen csodaszer, varázslatos formula, amit követve biztosan hatalmas tömegeket érhetsz el és a megosztások számát is garantálja. Ez viszont jó hír is egyben, hiszen ha lenne ilyen recept, mindenki azt követné és szinte lehetetlen lenne megkülönböztetni magad.
Akárhogyis, a vírusosan terjedő tartalmak előállításának módja nem az, hogy kidobálod őket a hírfolyamba és vársz. Sokkal inkább van szó arról, hogy az egyes posztokat az adott felületekre szabod, így ösztönözve arra a közönséget, hogy meg akarják osztani. De egyáltalán miért érzünk késztetést ilyesmire?
Miért osztunk meg dolgokat?
Nos, természetesen elég sok minden befolyásolhatja a folyamatot. Lehet olyan hirtelen döntés, mint amikor ilyesmi jut eszedbe:"Ez biztos tetszene a barátnőmnek, elküldöm neki"de van egy csomó más tényező, amik már sokkal inkább pszichológiai töltetűek:
1. Érzelmek
Ezt talán magyarázni sem kell, hiszen éppen emiatt vezette be a Facebook is a reakciógombok használatát, de napjainkra bizony már nem csak a klasszikus érzelmekről beszélhetünk. Halmozottan igaz ez a megosztások esetén. Szomorú vagy vidám vagy? Oké, de ennél sokkal összetettebb a dolog. Steve Rayson (Buzzsumo) a 2015-ös év legtöbbet megosztott tartalmát vizsgálta annak érdekében, hogy kiderítse, nem csak az ogre olyan réteges, mint a hagyma (bocsi), hanem bizony a social share akciók is. Szerinte ez a hét érzelem (illetve itt már inkább benyomásokról beszélhetünk) vezérel minket abban, hogy megosszunk valamit:- Szórakoztatóság - humor
- Meglepődöttség - wow érzés
- Szívmelengetőség - aw hatás
- Szépség - akár irigységgel
- Inspiráció - saját intelekktusunkat fitogtatva is
- Figyelemfelkeltés - ezt neked is látnod kell
- Megdöbbentés - sokk
2. Vizuális hatások
A leggyakrabban megosztott content típusok között kiemelkedő helyet foglalnak el a toplisták, amik tele vannak vizualitással. Ezeket pontosan azért osztjuk meg, mert a fent felsorolt 7 emóció valamelyikét váltja ki belőlünk. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy az ilyen típusú bejegyzések általában olyan örökérvényű tartalmak, amikre bármikor visszatérhetünk, így a szezonális vagy adott eseményhez kapcsolódó posztokkal ellentétben sokkal gazdaságosabb legyártani őket.3. Közösséghez tartozás
Társas lényként, a legtöbben vágyunk arra, hogy tartozzunk valakikhez vagy részese legyünk valaminek. Bizonyára számodra is ismerősek az olyan lista vagy teszt típusú posztok, amik legggyakrabban így hangzanak:- 10 barát, amilyennel te is rendelkezel az életben
- 5 pasi típus az életedből, akivel te is összefutottál
- Dolgok, amiket csak a budapestiek értenek
- 7 kínos szitu, amit csak belkezesek élnek át