Menü

Így integrálj akadálymentes megoldásokat a sürgős projektekbe is

A release-ig vezető út, bár éppolyan göröngyös, mint régen, ma már egyre rövidebb - gyakran hetek-napok kérdése a korábban megszokott hónapok helyett. A weboldalak akadálymentesítése így még nagyobb kihívást jelent, és persze könnyen legyinthetünk rá azzal, hogy túl sok és túl speciális erőforrást jelentene - pedig ez nem így van. A Facebook szakértői szerint ha már a fejlesztés korai szakaszában odafigyelünk rá, akkor rengeteg időt és erőforrásokat takaríthatunk meg, miközben a termék az általános használhatóságát is javítjuk. Ennek elősegítésére összeszedtek néhány hasznos jó tanácsot is - lássuk, mik ezek! A látás- és halláskárosodás, az epilepszia, a motoros készségek nehézségei vagy a különböző kognitív rendellenességek (pl. diszlexia, demencia, stb.) felhasználók millióinak a mindennapjait befolyásolják világszerte élőben és a digitális térben egyaránt. Ideális esetben mindenki képes lenne böngészni bármilyen weboldalt az interneten, függetlenül attól, hogy van-e valamilyen speciális szükséglete, vagy kell-e használnia valamilyen különleges szoftvert ehhez. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy bizonyos esetekben már a tervezésnél megakadályozzuk az akadálymentességet.

Nem kell egyedül kitalálnod

Akárcsak egy gyermek felneveléséhez, úgy egy mindenki által hozzáférhető digitális termék létrehozásához is egy falura van szükség, és itt nem csak a programozókra gondolunk. A legjobb, ha minél korábban be tudtok vonni átmeneti vagy tartós fogyatékossággal élő segítőket, akik élesben tudják tesztelni a siteot, és az ő visszajelzéseikkel haladtok tovább. Elsőre nehéznek tűnhet, hogy személyes ismeretség híján mégis honnan akasszunk le ilyen felhasználókat, de a termék általános felhasználhatóságának és sikerének biztosítása érdekében ez kritikus jelentőséggel bír. Vedd fel a kapcsolatot a különböző országos vagy helyi szervezetekkel (MVGYOSZ, SINOSZ, stb.), ők majd elirányítanak a megfelelő tesztelőkhöz. Nem érdemes abban reménykedni, hogy majd utólag beépíthetőek lesznek ezek a plusz funkciók, mert ez egyáltalán nem minden esetben igaz. Tehát akármennyire is szorít az idő, ezekre a dolgokra már inkább az elején figyelj oda, hogy minél hamarabb kiderüljenek a későbbi buktatók.

Designszempontok az akadálymentesített weboldalak tervezéséhez

Ha szeretnénk, hogy minél több felhasználó élvezni tudja a weboldalt vagy szoftvert, amit készítünk, sok mindent újra kell gondolni. Át kell értékelni például a színkontraszt-arányokat, a mobilnézetben az érintési pontokat, a fókuszterületeket és azok sorrendjét, a billentyűzet-navigációt, illetve azt is, hogy egy adott tartalom mennyire elérhető például az alacsonyabb műszaki ismeretekkel rendelkező emberek számára. “Do” on the left shows correct color contrast ratios. “Don’t” on the right shows incorrect color contrast ratios. Olyan designt tervezz, ami elsősorban nem a színérzékelés pontosságára épít. Ezt könnyű tesztelni: egyszerűen konvertáld szürkeárnyalatossá, és figyeld meg, hogy a fontos információk átadása mennyiben támaszkodik pusztán a színekre. A legjobb, ha több vizuális útmutatót is használsz a színeken kívül, például ikonokat, textúrákat, mintákat vagy akár leíró szöveget. “Do” on the left communicates with iconography and color, while “don’t” on the right relies only on one visual cue, color. Minden fontos elemnek rendelkeznie kell egy tömör és informatív hozzáférhetőségi címkével, attól függetlenül, hogy látható címkéje van-e. A pusztán dekoratív elemeknél, amik nem befolyásolják a tartalom megértését vagy az oldal kezelését, nem szükséges hozzáférhetőségi címkét létrehozni. Onboarding screen for Messenger Rooms shows screen reader design specs for labels, traits and hints for three interesting use A kurzor és a képernyőolvasó fókuszának is mindig kiszámítható, logikus módon kell mozognia, hogy elősegítse a felhasználói megértést és a hatékony navigációt. “Do” on the left exemplifies logical sequential order in a graphic; “don’t” on the right exemplifies nonlinear focus order. Nemcsak a designt, hanem a tartalmat is úgy kell prezentálni, hogy a kevésbé hozzáértő emberek is könnyen be tudják fogadni. Ha csak teheted, használj minél egyszerűbb munkafolyamatokat, csökkentsd a vizuális sűrűséget, az ikonok mellé pedig helyezz szövegcímkéket. A tartalomgyártás során írj könnyen érthető, gördülékeny, jól tagolt szöveget, használj letisztult képeket, az illusztrációknál pedig törekedj arra, hogy minél többféle embert reprezentáljanak. “Do” on the left shows iconography and descriptive text; “don’t” on the right shows iconography with no descriptive text. An illustration series related to the coronavirus shelter in place represents doctors, nurses and others of various abilities Ha megkérdeznénk őket, a fejlesztők/designerek többsége biztosan azt mondaná, hogy szeretné, ha minden felhasználó jól érezné magát az általuk készített termék használata közben, ebbe pedig a megváltozott képességű vagy valamilyen fogyatékossággal élők is beletartoznak. Az időnyomás hatására azonban gyakran mégis épp erről mondunk le leghamarabb. Ne engedd, hogy a feszített tempó ellehetetlenítse az akadálymentesítést, és felhasználók millióit zárja ki világszerte. Vonj be egy tapasztalt szakértőt, vagy valódi érintetteket a fejlesztésbe, és együtt biztosan megtaláljátok majd a legjobb megoldásokat!

Facebook Design

blog