Menü

Pucér szakácsból a self branding magasiskolája - Jamie Oliver

Self branding alapok

Az énmárka nem más, mint amit akkor mondanak rólunk, amikor kilépünk a szobából. / Jeff Bezos
Ahogy azt a fenti idézet is tükrözi, az énmárka szerves részét képezi a megjelenésünk, a viselkedésünk, a neveltetésünk, egy szóval a karakterünk. Minden, amit rólunk gondolnak, és amit mi szeretnénk, hogy rólunk gondoljanak. A személyes márka építésével ezért pontosan úgy kell foglalkozni, ahogy általában a márkaépítéssel szokás. Nem lehet kibújni a felelősség alól azzal, hogy „olyan vagyok amilyen”, hisz a siker vagy a bukás múlhat a megítélésen. Bármilyen márka alapja a többitől való különbözőség. A márkaépítés lényege pedig az, hogy ezek az értékek másokban is tudatosuljanak. Ebben kiemelt szerepe van az önismeretnek. Ezért sem ajánlott elnyomni az egyéniséget, hiszen mindenkiben megvannak azok a pozitívumok, amelyek által képes lehet a pozitív márkakép kialakításához, ami akkor lesz hiteles, ha a mondvacsinált, esetleg másokat utánzó karakterjegyek helyett a valódi értékeken alapul. Ebből következik, hogy a kialakítását mindenképpen belülről kell kezdeni!

Mindenkinek érdemes önmagának feltenni a következő kérdéseket:

  1. Mi az erősségem? - Ennek fontosságát nem is érdemes magyarázni.
  2. Mi a gyengeségem? - A gyengeségek, legalább olyan fontosak, mint az erősségek. Ismerni a saját gyengeségeket rendkívül fontos. Azt viszont elengedhetetlen megjegyezni, hogy ezt nem kell mások elé teregetni, bőven elég, ha az ember magában küzd a negatívumok ellen.
  3. Miben vagyok a legtehetségesebb? - Ez kiegészíti az első pontot, de itt arra kell gondolni, hogy mi az, amiért kiválaszthatnak? Olyasmiről van szó, mint egy szuperképesség, ami alapján a gyerekek a kedvenc szuperhőst választják. Aki sikeres szeretne lenni, feltétlenül szüksége van ilyenre, de ez szinte bármi lehet: rajztudás, énekhang, kedvesség, szépség…
Persze ezek csak az önismeret alapjai, a listát a végtelenségig lehetne bővíteni, de a megválaszolásuk jó kezdet a sikeres énmárka eléréséhez. Amennyiben ez sikerült, célszerű a márkát minden csatornán azonos módon kommunikálni, elkerülve ezzel a kognitív disszonanciát, vagyis azt a(z ebben az esetben) másokban lecsapódó kellemetlen érzést, ami nem egyeztethető össze a korábbi benyomásokkal. Röviden ellentmondásként fogalmaznám meg. Például ha a környezetvédelemért küzd valaki, kognitív disszonanciát okozhat, ha szemetelni látják, vagy ha valaki vegetáriánus, mégis húsos ételek fotóját posztolja Instagramon.  

Ki az a pucér szakács?

James ’Jamie’ Trevor Oliver 1975-ben született, és mintha csak főzésre született volna, már gyerekkorában is segített a család essexi vendéglőjében, a The Cricketersben. Az ételekbe és elkészítésükbe végül annyira belezúgott, hogy tizenhat évesen otthagyta a gimnáziumot egy vendéglátó-ipari iskoláért. Dolgozott egy ideig Franciaországban, majd ’97-től évekig a River Caféban, ahol a karrierje elindult. A helyről ugyanis dokumentumfilm készült, amelyben ő maga is szerepelt, majd nem sokkal később saját műsort ajánlottak neki, így született meg a Pucér szakács. A műsor annak ellenére, hogy sokak nyilvánvaló sajnálata ellenére Jamie nem meztelenül főzött benne – a pucér jelző azt hivatott szemléltetni, hogy az ételek a végletekig egyszerűek – azonnal őrületes sikert aratott, ráadásul azóta sincs megállás. jamie8 Jamie csak főz meg főz, közben pedig forradalmasítani akar mindent. Meghúzgálta az angol iskolaétkeztetés bajszát, dacolva fél Anglia rosszallásával, a kezdeményezésből pedig természetesen műsor lett. Indított programot csellengő, bajkeverő, rossz körülmények között élő kamaszoknak, Jamie konyhája címmel, amelyben igyekezett megtanítani őket főzni, hogy utána saját első osztályú éttermében, a Fifteenben munkát adjon nekik. A végeredmény a kezdeti nehézségek ellenére siker lett. Emellett törődött a baromfitartás problémáival is –lévén az vagy, amit megeszel -, aminek kapcsán a tévében győzködött mindenkit, hogy a szárnyasok is megérdemlik az egyenlő bánásmódot. 2005-ben dobbantott, az Olasz meló Jamie módra c. műsorral, aminek keretein belül bejárta Olaszországot, az ebből készült könyv pedig eladási rekordokat döntött. Ennek örömére egy olasz étteremláncot is felépített, a Jamie's Italiant, ami mára 32 egységgel büszkélkedhet. Mindezek mellett reklámarca és tanácsadója a Sainsbury'snek, kooperál a Tefallal, saját webshopjában megvehető a fakanáltól a kuktáig minden, de közben persze nem feledkezik meg eredeti célközönségéről, az otthon főzőcskéző háziasszonyokról sem. A Jamie at Home sorozat bemutatta, hogyan lehet saját kertben alapanyagokat termeszteni, és azokból könnyen elkészíteni az ételt a családnak, pluszban ő a harmincperces vacsorák és tizenöt perces ételek legnagyobb prófétája is. Jamie Oliver egy személyben szomszéd srác, szerető apa, gyerek- és szárnyasmentő, az egészséges táplálkozás messiása, barát, aktivista és persze remek üzletember. Sikere vitathatatlan, de az sem kérdéses, hogy talán ugyanannyi embernek szúrja is a szemét, hiszen egyszerűen nem lehet nem belefutni.  

Social media jelenlét

jamie0Személyiségének sokszínűsége ellenére (vagy éppen azért?) Jamie márkája olyan erős, mintha csak be lenne betonozva. Kérdés, hogy a karakter meghatározza-e, hogy milyen közösségi felületet használ valaki és hogyan teszi azt? A válasz erre alap esetben igen lenne, hiszen az üzletemberek a LinkedInben hisznek, a fiatalok a Facebookban és a Snapchatben, az önjelölt fotósok Instagramon vannak fent, aki sokat fecseg az a Twittert használja, a YouTuberól wannabe sztárok köszönnek vissza, a Google+ pedig… hát azt inkább hagyjuk. Jamie sokaknak szól sokféleképpen, mégis van benne valami egyediség, amiről azonnal tudja az ember, hogy róla van szó. Egyszerre van jelen az összes felsorolt platformon (sőt némelyiken több felhasználóval is), és mindenhol másokat, némileg különböző tartalommal szólít meg. Kérdéses persze, hogy vajon tényleg maga a pucér szakács kezeli-e ezeket a felületeket, és bár valószínűleg nem a válasz, a tökéletesen megkomponált kommunikációnak, illetve a végletekig (egyébként jogosan) hypeolt karakternek köszönhetően szívesen győzködi magát az ember, hogy bizony személyesen Mr Oliver ontja a receptötletek százait nap mint nap. Az arculati elemek tökéletesen passzolnak egymáshoz, stimmel a szín, a font, a hangnem. Leginkább természetesen recepteket tartalmaz az összes felület, de előszeretettel fitogtatják Jamie világhírű barátait is (barátai között szerepel Taylor Swift, Ed Sheeran, David Beckham, illetve az angol királynő, II. Erzsébet is, bár őt talán túlzás cimborának titulálni). Csak hogy egyetlen konkrétumot említsünk, Jamie anno az újszülött királyi bébi (Kate és William második gyermeke, Charlotte Elizabeth Diana) tiszteletére készített egy speciális Charlotte tortát - hiszen híresen jóban van a hercegi párral -, amit azonnal meg is osztott mindenhol. A Facebookon a hobbiszakács, a szomszéd srác és rettenetesen népszerű ember vonalat közvetíti a rajongók felé. A lazaságot a brit angollal egyébként kevésbé jó hangzású, ám annál lazább szlenggel adja át. Mindezt persze a receptek teszik teljessé.

jamie

Jamie 6,3 millió rajongóval rendelkezik a Facebookon

A Youtube és a Twitter sokkal inkább a business man és a hivatásos szakács, illetve az egyéb, szívén viselt misszióinak színtere. Töménytelen mennyiségű receptet kaphatunk mértéktelen baráti hangnemmel és csodás fotókkal, de számos jó ügy érdekében is felszólal, terjeszti műsorait és töretlenül gyártja a videós tartalmakat, amiknek mennyiségével egyenesen arányos a népszerűsége. Az összes és egyébként kötelező jellegű jelenlét közül leginkább az Instagram lóg ki. Erről gondolhatjuk teljesen őszintén azt, hogy valószínűleg tényleg a szakács kezeli. Az értelemszerűen kihagyhatatlan receptek és csodás ételfotók mellett első kézből nyerhetünk bepillantást a sztárséf életébe. Gyakran posztol a közvetlen környezetéről, a közeli, civil barátairól, saját magáról képeket és videókat, sőt mi több a gyermekeiről és a feleségéről is rendszeresen készít felvételeket.

jamie3

Nehéz megállapítani, hogy vajon véresen komolyan ez is a terv része-e, de még ha az is, zseniálisan csinálja a Jamie-gyár. Olyan közelinek érződik a fickó, mintha nem is egy világhírű milliárdos lenne, hanem még mindig az a fiatal srác, aki két kézzel túr könyékig a darált húsba és vállból indított mozdulatokkal, olyan hatalmas mosollyal veri a tejszínhabot, mintha nem lenne jobb móka a világon. Élvezet nézni a színes-szagos élettel teli képeket, amik példaértékűen tükröznek mindent, amit Jamie Oliver énmárkája mutatni hivatott. A srác image persze nem vihető egy életen át, hiszen Jamie már 5 gyermek apja. Azonban ez a szerep sem áll neki semmivel sem rosszabbul, annak romantikája pedig, hogy ifjúkori szerelmét vette feleségül, még a legzordabb szíveket is meglágyítja. Egész személyisége annyira jól márkázott, hogy kinőni sem tudja. Évről-évre - sőt már évtizedekről beszélhetünk - változik, szélesedik a repertoár, de alapvető jellege mégis megmarad. A milliók megszerzésével sem veszett el a csillogó szem vagy a huncut mosoly. Műsorai töretlenül futnak, legyen szó az új évadokról vagy az ismétlésekről, nem számít. Nyilván az utálói is masszívan ragaszkodnak álláspontjukhoz, de nem is lenne siker a siker, ha nem volna néhány irigye.

jamie7

Az ilyen töretlen hódítás kapcsán mindig felmerül, hogy vajon meddig tarthat, ám Jamie valószínűleg a sírba is magával viszi az emberek szívét, és talán még ott is főzni fog. Márkájának népszerűsége biztosan a mögötte álló csapatnak is köszönhető, ám abban is biztos vagyok, hogy ilyen sokéves karriert csak is átlagon felüli önismerettel, önbizalommal és lelkesedéssel lehet csinálni. Ha Jamie feltenné magának a dolgozat elején felsorolt három kérdést, valószínűleg a gyengeségekre válaszolna legnehezebben.  

Szeretnél te is profi lenni a brandingben, hallani a legütősebb tippeket? Gyere el február 28-án a Digital Session Budapestre, ahol storytelling, szakmai titkok és esettanulmányok várnak rád. Siess, már csak néhány helyünk van!

digital session

Pucér szakácsból milliomos – Mit tud Jamie Oliver? A hiteles énmárka titka Mennyi az elég?

blog