Menü

Jön a GDPR! - Te felkészültél a közelgő adatvédelmi szigorra?

Az Európai Unió (EU) általános adatvédelmi rendeletét (General Data Protection Regulation, GDPR) 2016 májusában fogadták el, és bár mi is csak alig hisszük el, hogy így telik az idő, de nagyjából fél éven belül már hatályba is lép. A GDPR szabályozás legfontosabb tulajdonsága, hogy egységes európai adatkezelést tesz lehetővé, azaz minden tagországra egyformán érvényes, illetve az EU-n kívüli országok cégeire is vonatkozik, ha azok EU-s magánszemélyek vagy cégek adatait kezelik. Ez azt jelenti, hogy ezeknek a cégeknek is szigorú szabályoknak kell megfelelniük azért, hogy azonos esélyekkel boldoguljanak a piacon. Ez még jól is hangzik, ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a kritikusai szerint túlságosan bonyolult és szigorú az új rendszer, főleg a kis- és középvállalkozások számára.

Az RSM kutatása szerint nem sokkal a rendelet élesedése előtt:

  • a cégek mindössze 8%-a tartja magát felkészültnek és tette meg a szükséges lépéseket annak érdekében, hogy az előírásoknak megfeleljen,
  • 92% százalék még egyáltalán nem készült fel,
  • minden negyedik cégvezető pedig úgy látja, hogy bár elkezdték a GDPR-ra való felkészülést, de az már most biztos, hogy nem lesznek képesek minden előírásnak teljeskörűen megfelelni a 2018. májusi határidőig.

Hatalmas a tét!

A GDPR jogszabállyal összefüggő bírság lehetséges maximális összegét a cég vagy cégcsoport éves árbevételének 4%-ában, vagy 20 millió euróban határozták meg. „A személyes adatok védelme érdekében a cég működésének teljes átvilágítására szükség van, ez nem egy egyszerűen kipipálható feladat... A GDPR alapján alkalmazható bírság összege pedig valóban fenyegető nagyságú, amely érzékenyen érintheti a cégeket. A felkészülés időigénye sok tényezőtől, egyedi adottságtól függ, érdemes azt mielőbb elkezdeni.” A GDPR komplexitása nyomasztó teher, ezt bizonyítja az is, hogy a felkészülést már megkezdő cégek 40%-a úgy véli, hogy az előírások miatt növekedi fognak a költségei. Egyébként a rendelet ugyan egységes, de a végrehajtás továbbra is a helyi hatóság, vagyis itthon például a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) feladata lesz.

Te és a céged már készen álltok? Amennyiben nem, mindenképp kövess minket! Az újabb hírekig pedig csatlakozz Facebook csoportunkba!

Sosem látott szigor jön az adatvédelemben A cégek többsége nem készült fel a nagy adatvédelmi szigorra

blog