Menü

Kényszerbetegséggel profitot termelni? - Így kapcsolódik a FOMO a Facebook hirdetésekhez

Érezted már úgy, hogy ha nem nézel rá a Facebookodra több órán át lemaradsz valamiről? Netán folyton ezt érzed és nem vagy jól, ha valamiért nem pörgetheted át a hírfolyamot bizonyos időközönként? Ne ijedj meg, de ez egy létező kényszerbetegség, amelynek angol megnevezése a „Fear of Missing out”, röviden FOMO, ami magyar nyersfordításban nagyjából annyit tesz: A„ki- és lemaradástól való félelem. A létező jelenséget a marketing világ is szép gyorsan magáévá tette és lényegében naponta láthatunk példákat arra, hogy a hirdetések hogyan használják a mi megFOMO-sodott agyunkat vásárlás, kattintás ösztönzésre. Alapvetően persze semmi gond nincs ezzel, ebben hatalmas reklámzajban annyi féle inger ér már minket, hogy időről időre új stratégiáknak kell születniük, hogy működjön az eladás, és a tájékoztatás. A FOMO az okos eszközök és a közösségi oldalak térhódításával alakult ki, mindenkin hirtelen iszonyúan nagy lett az a tudatalatti és sokszor tudatos nyomás, hogy ő is jelen akar lenni, fontos akar lenni nem akar lemaradni semmiről. Eleve már mindent gyorsan és azonnal akarunk és nincs ez másképp a mások életéről való informálódással sem vagy a legújabb, legmenőbb cuccok megszerzésével kapcsolatban sem. A FOMO jelenség pedig a különböző közösségi oldalakon állandóan jelenlevési kényszer. Egy belső késztetés, ami folyton azt sugallja az érintett egyed számára, hogy megállás nélkül böngéssze a közösségi felületeket, és tevékenykedjen is rajta. Na de hogy is kapcsolódik ez a bevételhez meg a hirdetésekhez? Hát úgy, hogy ezt a jelenséget szép számmal használják ma a hirdetők a Facebook hirdetésekben. Gondolj csak arra, hogy mennyi embert beugraszt a csőbe, ha az a sales üzenet, hogy: valamiből kimaradsz ha a többiekkel ellentétben te nem vásárolod meg a terméket, vagy nem veszel részt egy eseményen. És igaz, ami igaz az új generáció képviselőire bizony kifejezetten hatással van ez a fajta kommunikáció. És ha jól belegondolunk és visszatekintünk, nagyjából minden korban, egy kamasznak az kellett, ami akkor abban a korban vagy adott közösségben divatosnak számított. Ez mostanra teljesen igaz lett napjaink fiataljai körében, de igaz ez általánosan napjaink világának minden korcsoportjára, mert mivel a fogyasztás és a megfelelés ural mindent, nem nehéz a FOMO jelenségre alapozva eladni/hirdetni. Érdekes megfigyelni egyébként, hogy bármennyire átlátszó is ez a stratégia, mennyire hatékonyan működik a gyakorlatban. Jó példa erre, egy új okostelefon vagy játék legújabb szériájának piacra dobása, amikor lesátoroznak a vásárlók már a nyitás előtti napokban az üzlet elé, csak azért, hogy minél hamarabb elmondhassák, "nekem már van! Megszereztem!". Elég csak végigpörgetni a hírfolyamodat és láthatod, hogy mennyi hirdetés alapoz a bennünk kialakult FOMO érzésre.
A "Ha nem próbáltad, nem tudod meg sosem... " vagy a "Le ne maradj róla!", "Tartozz közénk!" "Siess, már csak 10 darab van!" "Neked még nincs?" típusú üzenetek, gyakorlatilag mágnesként vonzzák a vásárlókat, követőket.
A kérdés által, ami azt érezteti, hogy te volnál az utolsó, aki még nem alkalmazza vagy próbálta ki a hirdetésben szereplő megoldást, jóval több klikkelést generál a hirdetés, mint FOMO nélkül. Persze semmi sem ilyen egyszerű, egy jó hirdetéshez ennyi még önmagában nem elég, ugyanakkor érdemes átgondolni ennek a pszichológiáját, hogy hogyan tudjuk ezt mi magunk saját kommunikációnkban vállalkozásunk népszerűsítésében jóra fordítani. Mert a FOMO sajnos nem tréfa és sok kárt is tesz az emberekben! Ha szeretnéd megtudni, hogyan építheted sikeresen vállalkozásodat a közösségi médiában hatékony, igazán jó, és működő branding módszerekkel, böngéssz tovább blogunkon, vagy kérj egyenesen személyre szabott ajánlatot tőlünk.
blog