Sütik kezelése

Legyen stratégiád! Kommunikálj céged érdekében!

Szerző: ,

Milyen marketing kommunikációs modellt lenne szükséges választod céged nevében? Például a PESO modell vagy a Nice modell olyan marketing kommunikációs stratégiát ajánl, ami kevésbé megterhelő, de egyben jövedelmezőbb kis és középvállalkozások javára is.

“A tervezés a márkád néma nagykövete.” – Paul Rand

Legtöbb esetben a kis- és középvállatok számára kidolgozott marketing kommunikációs stratégiának nem feltétlenül szükséges, hogy bonyolult és nyakatekert legyen, ami nem megfelelő hozzáértés hiányában csak úgy égetheti az erőforrásokat. Valójában sokszor a legjobb stratégiák nem hétköznapiak, de nagyon egyszerűek. Az összes marketing kommunikációs stratégia középpontjában egy fő irányadó van, ami nem más, mint növelni a márka utáni tudatosságot, a márka felismerhetőségét az emberekben és természetesen ezáltal megnövelni az eladásainkat, bevételeinket. Azonban ezt a célt számos úton elérhetjük.

A PESO modell

Ez a modell egy marketing szakértő által lett kifejlesztve, akit Gini Dietrich-nek hívtak. Ő hívta fel a PR szakemberek figyelmét arra, hogy van más lehetőség is, mintsem printen, rádión, podcastokon és digitális csatornákon keresztül reklámozzanak. Ahogyan a tartalommarketing, a közösségi média és az inbound marketing egyre nagyobb népszerűségnek örvendett, úgy a PESO modell is a cég marketing kommunikációs stratégiájának mérföldkövévé vált.

 „Ha elkezded használni a PESO modellt, akkor a PR nem pusztán a márkaépítés eszköze lesz, hanem az üzlet mozgatórugójává válik.” – Gini Dietrich

A modellnek valójában négy összetevője van ami a Paid, Earned, Shared és Owned angol szavak rövidítése, vagyis a vásárolt, megszerzett, megosztott, és tulajdonban lévő médiatípusok szerinti kategóriákat neveznek meg.

Mit tartalmaz a Paid, fizetett média kategória?

A Paid kategóriába beletartoznak a közösségi média oldalakon keresztüli fizetett reklámok, hirdetések, szponzorált tartalmak, pay-per click hirdetések. Minden olyan tevékenység, amivel leadeket generálunk és minden olyan hirdetés típus amiért fizettek. 

Mit tartalmaz az Earned, megszerzett média kategória?

Megszerzett kategóriába minden olyan tartalom kerül amit a márkádról, termékedről szolgáltatásodról valaki más hozott létre. Ilyen tartalmak lehetnek például cikkek, interjúk, említések a közösségi médiában, termékbemutatók, referenciák a márkáról, termékről, szolgáltatásról, vagyis minden olyan tartalom amiért nem kellett fizetned és média kapcsolataid vagy például bloggerek által jött létre.

Mit tartalmaz a Shared, megosztott média kategória?

A megosztott kategória kapcsolatban áll minden olyan  közösségi média tevékenységgel, amiért nem kellett fizetni. Ezek az aktivitások történhetnek például Facebookon, YouTubeon, Instagramon, Pinteresten, LinkedInen, de még akár a Snapchaten is. Az ilyen médiákon keresztüli jelenlét segít megérteni a fogyasztók igényeit és aggályait, tehát hozzájárulhat ahhoz, hogy jobban megismerjük őket, és pontosabban le tudjuk szűkíteni a célcsoportunkat. Mindezek mellett szoros kapcsolatot, márkahűséget is előidézhet a fogyasztókban a folyamatosan frissülő, figyelem középpontjában lévő tartalmak miatt.

Mit tartalmaz az Owned, birtokolt média kategória?

Ez a fajta kategória minden olyan marketing, kommunikációs tartalmat magában foglal, ami általad vagy a cég által létre lett hozva. Ilyen lehet például a blogod, weboldalad, email marketinged elemei, online bemutatók, e-könyvek, videók, felhasználók által kreált tartalmak, események és a webinárok is. Természetesen ezek megteremtése nem gyerekjáték, és akár hozzá nem értő segítsége nélkül még problémát is okozhat. Nem is beszélve arról, hogy mennyi időt, figyelmet és koncentrációt vesznek igénybe ezeknek a eszközöknek, tartalmaknak a megteremtése megfelelő források hiányában.

Mindegyik kategóriának megvan a maga előnye, hátránya. Ezért nem célszerű őket külön-külön használni, vagy kifejezetten csak egyetlenegy kategóriára összpontosítani hosszú távon. A felhasználásával megfogalmazhatunk rövidtávú, de hosszútávú terveket is egyaránt. A modell szépsége pont abban rejlik, hogy a kategóriák és eszközeik tárháza együttesen, vagy mixelve adnak a marketing kommunikációs stratégiánk felépítéséhez megoldást, így szemezgetve, mérlegelve, de próbáljunk meg egyensúlyt tartani az eszközök felhasználásában, hogy minél kedvezőbb eredményre juthassunk.

Nice modell

A Nice modell nem egy eget verően bonyolult modell. A modell célja annak biztosítása, hogy minőségi tartalmakat hozzon létre a megfelelő hallgatóság számára, mindezt a jó időben publikálva. Itt nem azt vesszük figyelembe hogy hol, és hogyan lett a tartalom publikálva ahogyan azt a korábban említett PESO modell szemlélteti és részletezi. A NICE modell sokkal inkább olyan kérdőszavakra fókuszál mint a Ki?, Mikor?, Miért? 

Annak érdekében, hogy motiváld a hallgatóságodat, potenciális fogyasztóidat, hogy hozzák meg a megfelelő döntést, ami céged és saját érdekedben a termékek fogyasztása, szolgáltatások igénybevétele, fontos azt prioritizálnod, hogy Kikkel kommunikálsz?, Mikor lépsz velük interakcióba? és Miért kommunikálsz velük? Ezeknek a kérdéseknek a részletes kidolgozásával, megválaszolásával vagy képes létrehozni a leghatékonyabb üzeneteket hallgatóságod számára, hogy tegyék meg az általad óhajtott lépéseket.

N avagy New, jönnek az újak!

A legelső lépése a NICE modellnek az, hogy szerezzünk új részvevőket a hallgatóságunkba. Bizonyára te is szeretnél új potenciális hallgatóságot, fogyasztókat a marketing csatornádba. Ezt képes vagy elérni search engine optimalizálással, search engine marketinggel, hirdetésekkel, közösségi médiával, lead generálással, tartalom közzététellel. Így potenciális hallgatóságod egyre jobban tudatában lesz a márkád létezésének, és képes lesz azt felismerni. Ha még nem vagy ilyen témakörökben jártas, akkor segítségedre lehetnek korábbi blogbejegyzéseink.

I vagyis Interest, érdeklődsz már?

Következő lépésként kénytelen vagy tovább noszogatni az embereket a marketing csatornádon kersztül, hogy elérjék az általad kívánt célt. Ez abban nyilvánul meg, hogy fel kell keltsed az érdeklődésüket a terméked vagy szolgáltatásod iránt, ami egyáltalán nem egy egyszeri, pikk-pakk megoldható dolog. Ez egy folyamat, ami felölelhet heteket, hónapokat, de akár éveket is annak függvényében, hogy milyenek a céged értékesítési ciklusai. Nagyon fontos, hogy miután elcsípted az érdeklődésüket, tartsd is meg, és folyamatosan lásd el őket tartalmakkal, amik passzolnak az ő buyer personáikhoz. Többféle eszközt is igénybe vehetsz a célt megtestesítve, például ilyen az email marketing, blog, vendég blog, videós tartalmak, e-könyvek, személyesített tartalmak.

C tehát (C)Konvertálj!

Bármelyik pillanatban találkozhatnak termékeiddel, szolgáltatásaiddal olyan emberek, akik még nem látták korábban. Valamelyikük talán majdnem kész is lehet a vásárlása, míg mások csak éppen elkezdték keresgélni, hogy mire is van szükségük. Ideális esetben, meg kell próbálnod olyan tartalmakat gyártani, ami többé-kevésbé kielégíti mindannyiuk igényeit, azért hogy megtegyék a következő lépéseket a vásárláshoz vezető hosszú rögös úton. Annak érdekében hogy tovább irányítsd őket, vegyél használtba a remarketinget.

E, mint Elköteleződés!

Amikor a fogyasztó valamilyen interakciót végez és konvertál, még mindig nincs vége a munkádnak. Most kezdődik a márkád iránti bizalom kiépítése az újdonsült fogyasztód felé! Amennyiben jól végzed a dolgod, meglátod, ismételni fogja vásárlásait és visszatérő ügyféllé válik. Ezen kívül számíthatsz arra is, hogy ha vásárlód elégedett, akkor meg fogja osztani élményeit és tapasztalatait a barátaival, ismerőseivel, és családjával is, akik szintén számodra potenciális ügyfelek lehetnek, az ilyen ajánlásos ügyfélszerzésnél pedig nincs is biztosabb. Szóval folyamatosan készen kell állnod, hogy el tudd kötelezni a hallgatóságod, fogyasztóidat. Email marketing, közösségi média, az edukáló tartalmak, és speciális magasan célzott promóciók segíthetnek abban, hogy hosszú távon elkötelezd őket.

Melyik marketing kommunikációs modell a neked való?

Azt ajánljuk, hogy kísérletezd ki, hogy céged javára, illetve profiljába illően mely eszközök és azok variációi lehetnek a  leghasznosabbak. Sose ragadj le, mindig próbálj ki valami újat, viszont tartsd észben, hogy az eredményeidet csak akkor tudod megfelelően szemléltetni, ha mérni is tudod őket, egyébként pedig mit sem érnek. Használd úgy ezeket a modelleket mint egy térkép, és legyen mindig kéznél, igazodj el rajtuk, fejlődj tovább a segítségükkel.

TETSZETT A CIKK? CSATLAKOZZ AZ ONLINE MARKETING INSPIRÁCIÓK NEVŰ CSOPORTUNKBA, AHOL HASONLÓ TÉMÁKKAL FOGLALKOZUNK!

Which Marketing Communication Modell should you choose?


Ajánlott bejegyzések

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.