Menü

Mi kell az igazán jó turisztikai weboldalakhoz?

A turisztikai- és városmarketingben a stratégia egyik legfontosabb eleme maga a turisztikai portál, ami látogatókat, üzleti befektetőket vonz a régióba vagy a konkrét városba, hatékonyan informálja a helyieket és a turistákat, miközben érthetően közvetíti a terület természeti és kulturális értékeit is.

Bár a pandémia világszerte parkolópályára tette a turizmust, ez a kényszerű visszavonulás kiváló időszak arra, hogy a városok újragondolják marketingstratégiájukat és webes jelenlétüket, hogy megújulva fogadhassák a nyitás után visszatérő kirándulókat.

A turisztikai portál tehát egy olyan digitális termék, amit megbízható működés, könnyű használat, és átlátható, szép design kell, hogy jellemezzen, hiszen egyszerre számos funkciót kell kiszolgálnia. A turisztikai website közvetlenül befolyásolhatja a város vagy térség anyagi, üzleti lehetőségeit és aktív szerepet játszik a közösség életében is. Nézzünk néhány jó példát, ahol sikerült mindezt megvalósítani!

Az oldalak kiválasztásánál többféle szempontrendszert alkalmaztunk. A válogatás során az összes európai főváros oldalát megnéztük, kiegészítve szúrópróbaszerűen más kontinensek nagyvárosaival. Nehéz volt egyáltalán olyan weboldalt találni, ami szóba jöhetett a legjobbak között - megdöbbentő módon ugyanis London, New York vagy Berlin oldala is rettenetesen elavult mind design, mind a funkcionalitás szempontjából.

Nyilvánvaló, hogy ezek a világvárosok különösebb reklám nélkül is a legnépszerűbb turisztikai célpontok közé tartoznak, de ettől függetlenül mind a helyiek, mind a látogatók megérdemlik, hogy a digitális térben is jól érezzék magukat szeretett városukban, egy jól átlátható, szép és informatív oldalt használva.

A Google alapelveit követve az oldalak rangsorolásánál fontos szempont volt, hogy a weboldal mobilbarát és reszponzív legyen, rendszeres karbantartással, tartalmilag és vizuálisan is megfelelő felépítéssel. Ezen kívül figyelembe vettük egyéb technikai és UX aspektusokat is, például a betöltődési sebességet, a navigáció kezelhetőségét, és a felhasználókat kiszolgáló különleges vagy pluszfunkciókat is.

Eger, Magyarország

Kezdjünk hazai pályán, az egyik kedvenc projektünkkel! Eger turisztikai marketingjének általunk kialakított kommunikációjában mind a tartalomban, mind a város újragondolt arculatában visszaköszönnek az északi régió fővárosának értékei. A felhasználók maximális kiszolgálása érdekében az új, reszponzív weboldal egy különleges My Eger funkciót is kapott, melynek segítségével PDF-ben letölthető és kinyomtatható a személyre szabott egri programterv. A látványos, nagy képektől, illetve a turisták által készített fotók social media megosztásaitól gazdag oldalon blogfelület, szállás- és programkereső is segíti a látogatókat.

A weboldal megtervezésénél a ‘mobil first’ alapelvet alkalmaztuk, így a végeredmény természetesen egy maximálisan mobilbarát site lett, ahol az oldal egyik fő funkciója, a programkereső kerül rögtön előtérbe.

Az oldalak betöltődési sebességét a Google fejlesztőknek készített diagnosztikai eszközével, a PageInsight-tal vizsgáltuk. Az eredmények alapján a Visiteger végzett az első helyen az 5 toplistás oldal közül, ám ettől függetlenül az oldal betöltődési sebességén még lehet fejleszteni. Emellett technikai szempontból rendben van az oldal, hiszen HTTPS-kapcsolattal és az SSL-tanúsítvánnyal rendelkezik.
A backlinkeket az ahrefs ingyenes szoftverével elemeztük. A Visiteger több mint 155 000 backlinkkel rendelkezik, amivel toplistánk harmadik helyét szerezte meg, mindössze Párizs és Wellington városának weboldalára mutat több külső hivatkozás az interneten. Az oldal jelenleg 6 nyelven érhető el.

Tartalom: 5/5
Design: 5/5
Technikai háttér: 5/5
Könnyű használhatóság: 5/5
Különleges funkciók: 4/5

Saint Paul, Minnesota

Színes, tömör és élettelteli benyomást kelt ez az erősen képhangsúlyos weboldal, ami a városban fellelhető élményekre helyezi a hangsúlyt. Az oldalon nyoma sincs a járvány miatti szomorú hangulatnak: bár a social distancesing és a lezárásokkal kapcsolatos információk itt is megjelennek, csupa olyan helyszínre és ingyenes aktivitásra invitál a város, amit most is biztonságosan felfedezhetünk a környéken. A bal oldali navigációs menüben elheyezett ikonok, a látványos ételfotók és a városlakók által beküldött hangulatos képek barátságos, derűs helyet mutatnak be, egy egyszerűen használható, vidám weboldalon keresztül.

Az egyetlen komolyabb hiányérzet, hogy webergonómimai szempontból Saint Paul weboldala kicsit kevésbé kedvezően van kialakítva, a látvány felülírta a funkciót. A színkavalkádban nehéz megtalálni a keresőmezőt, az elutasított hírlevél-feliratkozás minden új lapra érkezésnél bosszantóan ismét előugrik, és ugyan ez csak apróság, de a favicon ilyen kis méretben teljesen értelmezhetetlen. A weboldalon a Visitegerhez hasonlóan saját programot kattintgathatunk össze, ennek mikéntje azonban nem minden esetben magától értetődő. Ennek ellenére némi keresgéléssel azért minden fontos információ megtalálható.

A PageInsight alapján a betöltődési sebesség tekintetében a harmadik helyet szerezték meg a minnesotaiak, az ideálistól azonban így is jóval elmaradva, különösen mobilon. A reszponzivitás és a mobilverzió viszont remekül működik, az oldal jól használható, és talán még átláthatóbb is, mint asztali nézetben.

A HTTPS és az SSL-tanúsítvány is rendben van, így a VisitSaintPaul biztonságosnak tekinthető. Backlinkek tekintetében még van hová fejleszteni az oldalt, ugyanis alig több, mint 20 ezer link mutat rá, amelyeknek csak 65%-a dofollow. Talán az USA-ban ez nem jelent akkora gondot, az elemzésünkben azonban mindenképpen fontos megjegyezni, hogy a VisitSaintPaulnak nem készültek fordításai, egyelőre kizárólag angol nyelven érhető el.

Tartalom: 5/5
Design: 4/5
Technikai háttér: 3/5
Könnyű használhatóság: 4/5
Különleges funkciók: 4/5

Párizs

A szerelem fővárosa elsősorban nem a romantikát, hanem a praktikusságot és az accessabilityt helyezte fókuszba a város turisztikai weboldalán. A főoldal legfigyelemfelkeltőbb eleme a színes ikonbox, ahol a legkülönbözőbb aktivitásokat foglalhatja le a látogató a kabarétól az idegenvezetésen át a hajókázásig. Érdekesség, hogy a koronavírus miatt további funkciókkal bővült oldalon a saját otthonunkból is bejárhatjuk Párizs nevezetességeit, illetve különböző koncerteken, online eseményeken is részt vehetünk, vagy akár tematikus podcastokat is hallgathatunk, szintén az akadálymentesség jegyében. A weboldal hangulatos videókkal csinál még inkább kedvet a zene, a gasztronómia és a kultúra fellegvárához.

Az oldalon a navigáció kifejezetten felhasználóbarát; a központi helyre tervezett kereső, a letisztult design és a jól strukturált tartalom pedig még tovább segíti a látogatókat abban, hogy gyorsan megtalálják, amit keresnek. Apró dolog, de mégis szívet melengető, hogy a logó és a favicon is Párizs emblematikus jelképét, az Eiffel-tornyot idézi meg.

Talán nem meglepő, de mindenképpen pozitívum, hogy Európa egyik legkedveltebb turistacélpontjának weboldalánál odafigyeltek a maximális elérhetőségre: az oldalon 10 nyelv közül választhatunk.
A tanúsítványok, illetve a https-kapcsolat itt is rendben van, és a betöltődési sebességet tekintve sem áll rosszul az oldal: desktopon a legjobb helyezést szerezte meg a listán, mobilon pedig a harmadik leggyorsabbnak bizonyult. A backlinkek viszonylatában azonban verhetetlen, hiszen több mint 7 millió hivatkozás irányul az oldalra.

Tartalom: 5/5
Design: 5/5
Technikai háttér: 4/5
Könnyű használhatóság: 4/5
Különleges funkciók: 3/5

Athén

Athén városának weboldala bizony Dionüszosznak is a kedvére válna, az oldal tartalmi struktúráját ugyanis az evés-ivás, a művészetek és a szórakozás diktálják. Kiemelt szerkesztői ajánlók segítik a látogatókat a programszervezésben, például, hogy melyik múzeumot érdemes megnézni, vagy hogy hogyan legyen teljesen gyerekbarát az utazás. Ötletes, egyedi funkció az is, hogy békeidőkben akár egy helyi lakost is felkérhetünk az oldalon keresztül, hogy kalauzoljon el bennünket a görög fővárosban különböző tematikus túrákon.

A főoldal első mondatát pedig reménykeltő üzenetként is felfoghatjuk, hogy egyszer újra szabadon utazhatunk: we will always have Athen. Úgy legyen!

A görögök fővárosának oldala kifejezetten keresőbarát: a jól megszokott helyen megtalálható nagyítóból egy kényelmes, nagyméretű keresőmező jön elő. A Párizshoz hasonlóan szintén turistaparadicsomnak mondható Athénban nem fordítottak különösebb figyelmet az elérhetőségre: az oldal mindössze angolul, franciául és németül érhető el, kissé kizárva így a helyieket az információáramlásból.

Bár maga a ThisisAthen reszponzív, a mobil verzióra érzékelhetően kevés figyelmet fordítottak mind design, mind pedig technikai szempontból. Míg desktopon kifejezetten jó, holtversenyben a 2. helyezést érte el a betöltődési sebességet nézve a weboldal, addig mobilon messze a legrosszabb mind közül - a technikai paraméterek, az SSL és a HTTPS viszont itt is rendben vannak. Amiben tovább lehet fejlődni, az a backlinkek száma, a ThisisAthenre ugyanis alig több, mint 73 ezer link mutat.

Tartalom: 4/5
Design: 4/5
Technikai háttér: 3/5
Könnyű használhatóság: 5/5
Különleges funkciók: 4/5

Wellington

Finom ételek, lenyűgöző tájak, csodás tengerpartok, divatbemutató és a Hobbit filmforgatása tárul elénk Wellington turisztikai honlapjának borítóvideójából. A hangulatos képsorok dinamikus felütését nagy feliratok és gondosan válogatott képek követik. A városi weblap külön figyelmet fordít az üzleti, munka- vagy tanulási célból érkező látogatókra, a coworking irodáktóll a nyári egyetemekig részletesen bemutatva a lehetőségeket. Az oldalon blog és social media megosztások is helyet kaptak, tartalmilag pedig a Maori kultúrától a város legjobb éttermein át az utazástervezésig minden segítséget megkapnak a felhasználók a könnyen használható navigációnak köszönhetően.

Wellington városának weboldala lehet, hogy nem markol különösebben nagyot, azt viszont látványosan és megbízhatóan szállítja a felhasználóknak. A navigáció magától értetődő, a kereső gyors és könnyen elérhető, Akárcsak a listánk többi szereplője, a Wellingtonz is reszponzív, és a tanúsítványok is megfelelően karban vannak tartva.

Az oldal betöltődési sebessége azonban némileg furcsa képet mutat: míg desktop verzióban az utolsó, úgy mobilon az első lett a listánkon szereplő oldalak közül, így az új-zélandiaknál valóban érvényesül a mobile first alapelve. Backlinkek tekintetében is viszonylag jól áll az oldal, több mint 230 ezerrel a második helyet szerezte meg Párizs mögött.

Tartalom: 4/5
Design: 3/5
Technikai háttér: 4/5
Könnyű használhatóság: 5/5
Különleges funkciók: 3/5

Szubjektív listánkon végigérve láthatjuk, hogy milyen sokféle szempontból különülnek el a városi weboldalak. A turisztikai weboldalak legfőbb célja, hogy egyértelműen közvetítsék a környék értékeit, és látogatókat vonzzanak az adott városba vagy régióba.

Ha szeretnéd profi kezekben tudni turisztikai projektedet, és a városmarketingben tapasztalt fejlesztői-kivitelezői csapatra van szükséged, tekintsd át Turisztikai megoldásainkat, és vedd fel velünk a kapcsolatot!

blog

Ajánlott cikkek

Mutass többet!