Menü

Nyolc évre a múlté a főtt tojás

Lehet valami a levegőben, ami a design világát illeti, ugyanis az utóbbi pár hónapban annyi brand változtatta meg az arculatát, hogy szinte számolni sem merjük. Voltak jól eltalált változtatások, valamint közfelháborodást kiváltó újítások is. Egy márka marketing stratégiájához szervesen hozzátartozik a vizuális megújulás, aprócska módosításokkal. Amikor azonban egy logót gondolnak újra, az a létező legnagyobb módosításnak tekinthető egy adott brand életében – leszámítva természetesen azt, ha a cég neve változik meg, amely csak nagyon indokolt esetben történik. A nevén ugyan nem, de a vizuális megjelenésén most az a légitársaság változtat, amely a legrégebb ideje alkalmazza, a máig használatos címerét. A tojásra emlékeztető motívum helyett, a következő nyolc évben láthatjuk majd az új arculatot több, mint 300 járat borításán. Nem árulunk zsákbamacskát: ha nem is az új Lufthansa logó, de egy új megjelenítés az, amelyet a köztudatba kíván ágyazni a légitársaság. A fehér az új sárga.

Régi Lufthansa logo.Ilyen volt.

Fontos megjegyezni, hogy maga a logó motívuma nem változik, csak a megjelenítés. A tegnap nyilvánosságra hozott látványtervből az derül ki, hogy a gépek testének túlnyomó része nem fog változni a színeket illetően. Marad a fehér színű törzs – legalábbis oldalt és felül –, a függőleges vezérsík pedig megtartja a kék színt, ám minimálisan sötétebb tónussal. A lényegi változás természetesen magában, a logóban keresendő. Az eddigi domináns sárgát, egy kimértebb fehér váltja fel. Az új design, gyakorlatilag az inverze lesz a réginek.

Az új Lufthansa logo.Ilyen lesz.

Mint minden esetben, úgy itt sem aratott osztatlan sikert az arculatváltás a kritikusok körében. Egy repülési kultúrával foglalkozó szakíró, Enrique Perella egyenesen értelmetlennek, valamint túl udvariasnak titulálta a változtatást. Perella kritikájával lehet ugyan egyet érteni, ám nem biztos, hogy muszáj. A nyájas, finomkodó, enyhe megjelenés kifejezetten tetszetős a mai piacon. Azon a piacon, ahol másodvirágzását éli a minimalizmus és a letisztultság, ráadásul így a kritika másik pontja, az értelmetlenség is értelmét veszti, hiszen a Lufthansa alkalmazkodik a modern formákhoz. Nem értünk egyet Perella kritikájával, sem a híres designer, Clemens Weisshaar véleményével sem, aki egyenesen baklövésként aposztrofálta az új inverz logót. A Lufthansa repülőgépein nem pusztán a logó színe változik majd meg. Csakúgy, mint a madár motívum, úgy az alváz színe is fehérbe borul, felváltva az eddigi ezüstös szürkét. A gép teste is letisztultabb lesz ezzel a módosítással. Jubileumi változtatás. A német légitársaság házon belül döntött a változtatásról. A cég designere, Ronald Wild szorgalmazta az ötletét annak, hogy változzon az arculat, ebben az ikonikus évben. A repülő darumadár egy körben megjelenítve, nagy múltra tekint vissza a Lufthansa arculatában. Otto Firle építész és designer volt az értelmi szerzője a légitársaság fő motívumának, 1918-ban. A száz éves évfordulón úgy érezték, hogy szép alkalom az idei év a megújulásra.

A Rundflüge plakátja.A Rundflüge plakátja.

Sok grafikával foglalkozó műértő kelt ki magából, mondván a „Lufthansa sárga” köddé válásával megszűnik Otto Firle hagyatéka. Egy száz éves logó esetében sokakat érzékenyen érint a változás, ám a madár ugyanolyan formában védjegye lesz majd a légitársaságnak. Az eminens német grafikus daruja, egy Rundflüge plakáton jelent meg először, amely a Lufthansa elődjének tekinthető. Egy szó, mint száz, sokkal jobb az új diesign, mint 2013-ban, az American Airlines háza táján.

Önnek mi a véleménye az új Lufthansa design-ról? Fejtse ki Facebook csoportunkban!

Képek: Dezeen

Lufthansa attacked for "bland and pointless" redesign of its classic logo

blog