Sütik kezelése

Új jövő a Google keresések világában? – BERT ALERT!

Szerző: ,

“Ha van egy dolog, amit megtanultam az elmúlt 15 évben, mióta a Google Keresőn dolgozok az az, hogy az emberek kíváncsisága végtelen. Naponta több milliárd keresést látunk, és a keresések 15 százaléka olyan, amit még nem láttunk – ezért olyan módszereket építettünk ki, amikkel visszatérhetünk azokhoz a keresésekhez, amelyeket nem tudunk előre jelezni, és ezeken is tudunk segíteni.

Mikor te, vagy én oda jutunk, hogy valamire rákeressünk, akkor nem mindig vagyunk benne biztosak, hogy mi a legjobb módja a kérdés megfogalmazásának. Lehet, hogy nem tudjuk a megfelelő szavakat vagy a helyesírást, mert gyakran pont azért keresünk, hogy tanuljunk, ezért nem feltétlen van meg a szükséges tudásunk a kereséshez sem. Ebben segít a BERT, hogy a keresésekre akkor is jó eredményeket kaphassunk, mikor épp nem is tudjuk, hogy keressük rá valamire, vagy pontosan tudjuk, de nem írható ez le egyetlen egy szóval”- írta bejegyzésében Pandu Nayak, a Google Search alelnöke.

A keresés lényege a nyelv megértése. A Google feladata az, hogy kitalálja, mit keresünk, és felismerje, megtalálja a hasznos információkat az internetről, attól függetlenül, hogy a lekérdezésben milyen szavakat írunk, kombinálunk vagy milyen a helyesírásunk. (Ezeket számos algoritmus segíti, szinonima szótár stb.) Noha az utóbbi évek során tovább fejlesztették nyelvi megértési képességeit a keresőnek, néha még mindig nem érti pontosan mire is gondolt a kérdező, különösen összetett kérdéseknél zavarodik össze. Valójában ez az egyik oka annak, hogy az emberek gyakran használnak „kulcsszavakat”, olyan gépelési szavakat, amelyekről azt gondolják, hogy a Google majd biztos megérti, de a való életben sose használnák ezeket a szavakat ilyen formában, vagy nem fogalmaznának meg kérdést ily módon. 

A keresőmogul nyelv megértésével foglalkozó kutatócsoportjának legújabb fejlesztéseivel – amelyeket a gépi tanulás tesz lehetővé – jelentős javulást érhetnek el a kérdések megértésében. Ez elmúlt öt év legnagyobb előrehaladását jelentené és egyben az egyik a legnagyobb előrelépést az internetes keresés történetében is. Mostantól mondhatni a gondolatunkat is kitalálja a Google kérdéseink alapján.

A BERT model bevezetése a keresőbe

Tavaly bevezettek egy nyílt forráskódú technológiát, természetes nyelvfeldolgozás (NLP) előtanulására, amelyet a Bidirectional Encoder Representations from Transformers néven hívtak, röviden BERT. Ez a technológia lehetővé teszi bárki számára, hogy kifejlessze a saját, korszerű kérdés-válasz rendszerét.

Ez az áttörés egy mesterséges intelligenciát használó Google kutatás eredményeként jött létre: az AI modellek a mondatban szereplő összes szavat a jelen lévő többi szóhoz viszonyítva dolgozzák fel, nem pedig egyenként, külön szavaknak tekintve ezeket, ahogy azt eddig tették. A BERT modellek ezért figyelembe veszik egy szó teljes környezetét, megvizsgálják a szavak előtti és utáni szavakat ami különösen fontos ahhoz, hogy az internetes keresések mögött megérthessék, milyen kérdés is rejlik. 

De ezt nem csak a szoftverfejlesztések teszik lehetővé: új hardverre is szüksége volt a vállalatnak. Néhány olyan keresési modell, amelyet a BERT segítségével hoztak létre, annyira összetett, hogy meghaladta a jelenlegiek korlátait, amit a hagyományos hardver használatával elérhettek, ezért most először, a legújabb Cloud TPU-kat használják a keresési eredmények legjobb kiszolgálására és a felhasználóknak relevánsabb információk gyors megszerzéséhez.

A BERT megjelenésével nem fog eltűnni a RankBrain, a Google első mesterséges intelligenciája, ami eddig segítette a kérdések megválaszolását, csupán kiegészíti azt. Ez azt jelenti, hogy ha egy komplexebb kérdés merülne fel, akkor a sima kérdésben jelenlévő szavak és az interneten megjelenő szavak helyett már a szavak jelentését és szókapcsolatát is figyeli a kereső.

A kérdések mögötti jelentés megfejtése

Mit is jelent ez a sok technikai részlet számodra? A BERT használatával sokkal jobb eredmények érhetőek el egy keresés során felhasználói szempontból. Segítségével a Kereső jobban megérti a kérdezőt, tudni fogja mire gondolt a kérdés feltevése közben akkor is, ha a kérdés szóösszetétele nem a legjobb, esetleg hibás is.

Különösen hosszabb, összetettebb kereséseknél, ahol a prepozíciók és ragok jelentősen befolyásolják a kérdés és keresés jelentéstartalmát a Kereső képes lesz megérteni a lekérdezésben szereplő szavak összefüggéseit. Mostantól lehet majd úgy keresni, ahogy alapból beszélnénk, feltennénk a kérdést, hiszen mindezt tudja majd egységként értelmezni a kereső.

A fejlesztések elindítása előtt rengeteget teszteltek annak érdekében, hogy a változások valóban hasznosabbak legyenek a jelenleginél. Íme néhány példa, amely bemutatja azt, hogy a BERT képes megérteni a keresés mögött meghúzódó szándékot, és nem csak szavak összességét veszi.

A Google által bemutatott példa: “2019 brazil traveler to USA need a visa”  keresése. A “to” jelenléte a mondatban különösen fontos ahhoz, hogy helyes választ adjon ki a kereső. Figyelni kell a többi szó jelentését is, hiszen csak így kap értelmet ez a kötőszó, pont mint a magyarban, nem mindegy, hogy Brazíliából, vagy Brazíliába. Itt kimondottan azokról van szó, akik Brazíliából utaznak USAba, nem pedig fordítva. A korábbi algoritmusok nem értették meg ennek a szókapcsolatnak a fontosságát és az eredmények az amerikaik utazásáról szólt Brazíliába. A BERT segítségével a kereső végre pontos, hasznos információt tud adni, hiszen a szavakat egymáshoz viszonyítva megértette, a “to” szócska fontosságát! Eddig a keresésre az a válasz jött, hogy az amerikai állampolgárok vízum nélkül utazhatnak Brazíliába. A BERT bevezetése óta viszont már az első válasz az Amerikai követség turisztikai és látogatói oldalára vezet, ahol részletes információt találnak a keresők a vízumhoz kapcsolódó kérdésekre.

A BERT abban is segítségünkre van, hogy olyan kérdéseket megértsünk, amit a BERT nélkül valljuk be kevesen értenek. Ilyen keresés akár a “Beszerezheted másnak a gyógyszert gyógyszertár “keresés, amire eddig a válasz a receptek kitöltésére irányult, ám a BERT után már arra, hogy más is átveheti-e a gyógyszert valaki számára, ami az eredeti kérdés akart lenni.

BERT az angolon túl?

Hétfőn bejelentette a Google, hogy a BERT-et kiterjesztik más nyelvekre is az angolon kívül. Az, hogy bejelentettek közel 70 nyelvet köztük a magyart is azt bizonyítja, hogy a kezdetleges tesztelések ténylegesen sikeresek voltak és mostantól már más nyelveknél is szeretnék fejleszteni a keresés minőségét. 

Hogyan tudjuk optimalizálni a BERT-et?

Hivatalosan sehogy. A Google azt mondta, hogy SEO-val nem igazán lehet javítani a RankBrainen és a BERT-en sem. Mi azonban azt mondanánk, hogy ezzel a bővítéssel, hogy mostantól nem csak mint szavak = szótári jelentés/hasonlat figyeli a Google a keresést és keresésben feldobott találatokat, hanem úgy tekint rá, mint nagybetűs TARTALOMRA, minőségi, hasznos valóban informatív internetes tartalomra, a jobb eredmény érdekébe érdemes igazi tartalmat írni és hagyni a jellemtelen bulls*tet. Ez az amivel a BERT-et tudjuk mozgatni és összemixelni a SEO-val.

Mondhatni a sikerhez vezető képlet az alábbi:

Google helyezés találat = kulcsszavak + hasznos informatív tartalom

És itt most már egyik komponens sem elhanyagolgató, sőt, a kulcsszó talán még kevésbé lesz releváns, mint a teljes tartalom, ha a Google végleg ebbe az irányba mozdulna tovább.

Miért is fontos ez? 

Nem csak azért mert maga a Google azt mondta, hogy ez az elkövetkezendő 5 év legnagyobb fejlesztése, hanem mert a jelenlegi keresések 10%-át már befolyásolja a BERT. Ami a napi több milliárdos keresést tekintve nagyon nem kis szám. Ez egy óriási változtatás. 

Ezen felül, hogy sokakat érint, már a tesztelési időszak alatt sokan megjósolták, hogy a Google hamarosan egy  új frissítést dobhat a piacra, mivel hirtelen vagy nagyon előre kerültek, vagy több tíz helyet zuhantak egyesek a Google rangsorokban.  Ezek alapján a múltbéli “ biztos Google frissítés jön” jóslások alapján szeptemberben és októberben mondhatni egy SEO mészárlás történt, amikor is nagyobb százalékban a BERT működött. A tesztelési időszakban történt “internetes kivégzés” mutatja igazán jól, hogy a SEO fókusz BERT fókusz nélkül sokak vesztét fogja okozni. 

Ti mit gondoltok a Google újításairól és a BERT-ről? Szimpla új Google hóbort, vagy a frissítés nem véletlen? Ideje komolyan venni a tartalmat és már most kievezni a tengerre, hiszen aki lemarad kimarad lesz a vége? Csatlakozz az Online Marketing Inspirációk Facebook csoportunkba és vitassuk meg közösen a jövő kérdéseit!

 

 

Képek és BERT források:

Google Blog

Searchengineland

Seroundtable.com

Seroundtable.com

 


Ajánlott bejegyzések

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.