Arculati kisokos – Milyenre színezd a branded?

Szerző: Jakus Dóra,
szín

Az arculatod elemei egyformán fontosak, hiszen együtt alkotják meg azt az egészet, amiről megismer és remélhetőleg meg is szeret a célcsoportod. Írtunk már a kreatív csomagolásokról is, azonban ha rangsort kéne állítani, a branded építőelemei közül, magasan a színek vinnék el a pálmát a meghatározósági rangsorban.

A színeknek emocionális és praktikus hatása is van: befolyásolja az ügyfelet, mikor az szemléli a brandet, illetve segít kiválni a hasonló termékek tömegéből. Tanulmányok sokasága bizonyítja, hogy szoros kapcsolat van a választott szín(ek) és a márkaépítés között. A vizsgálatok szerint, a jól kiválasztott szín 80%-kal megemeli az egyes márkák felismerhetőségét, így visz közelebb a sikerhez.

Ez bizony jól hangzik, hiszen kiválasztani egy szép színt, nem túl komoly kihívás. De mi van, ha rosszul választottál? Jó üzenetet közvetít a választottad, stimmel a márka üzenetéhez, jó benyomást tesz a célcsoportra? Ez az, ami nehéz, úgyhogy segítünk is. Íme a leggyakrabban alkalmazott színek és az, amit üzennek:

 

Fehér – Tisztaság, egyszerűség, ártatlanság

Fehér egyet jelent az egyszerűséggel, a tisztasággal, az ártatlansággal és a tökéletességgel. Ha egy márkát kéne említenünk, ami a (relatív) tökéletességet sugározza a brandja minden elemével, az az Apple.

A fehér ezek mellett egyfajta sterilitást is tükrözhet, amit a designerek gyakran használnak a minimalista esztétika és a tiszta, modernitás közvetítésére.

Tipp: Fehérrel nehéz a brandhez kapcsolódó személyiséget kifejezni, így tényleg csak akkor javasolt, ha a termékek minősége tényleg annyira jó, a kivitelezés pedig annyira letisztult, hogy a fehérség nem nyomja el azt.

fehér szín

Fekete – Kifinomult, hivatalos, borongós

A feketét komolyan kell venni. Hatalmat, luxust, kifinomultságot és exkluzivitást sugall egyrészről, de azért nem árt óvatosan bánni vele, hiszen sokakban a komorság hatását kelti, a kultúránkban utal a halálra és a gyászra.

Tipp: A fekete mellé használj kontrasztnak aranyat, fehér vagy valami nagyon élénk színt, esetleg használd ki a textúra adta lehetőségeket. A fényes-matt felületek közötti különbség akár teljesen meg is változtathatja a márka üzenetét.

fekete szín

Kék – Megnyugtató, megbízható, hideg

A kék a legáltalánosabban preferált szín, hiszen sokféleképpen értelmezhető. Ez a szín az olyan vállalatok kedvence, akik megbízhatóságot, szavahihetőséget szeretnének sugározni, és nem ritkán kommunikációval foglalkoznak (Facebook, Twitter, Samsung).

Tipp: Megnyugtató és harmonikus hatásához az járul hozzá, hogy a vizet és az eget idézi, nagyon hideg árnyalataitól azonban érdemes tartózkodni, mert az inkább negatív benyomást tesz az emberekre.

kék szín

Lila – Előkelő, spirituális, titokzatos

Ha szeretnél egy kis titokzatosságot csempészni a céges megjelenésbe, feltétlenül a lilát válaszd! Erről a színről a legtöbben akaratlanul is az előkelőségekre gondolnak, amihez a mélyebb árnyalatok passzolnak, míg ha a nőiességet, nosztalgikusságot szeretnéd hangsúlyozni, remek lehet egy pasztelles levendula szín.

Tipp: Mivel nem túl gyakori (a Forbes 100 legértékesebb márka listáján mindössze egy ilyen szerepel, a Cadbury), ezért könnyen megjegyezhető leszel, ha ezt választod. A kutatások szerint elsősorban a női célcsoportoknak lehet vonzó, de egy sötét verziója akár a férfiaknak is testhezálló lehet.

lila szín

Piros – Veszély, szenvedély, izgalom

A pirosról ugye neked is a fenti szavak jutnak eszedbe? Ez az egyetlen olyan szín, amiről talán felesleges beszélni, hiszen annyira megkapó és erőteljes, hogy azt lehetetlen elkerülni, így a listáról sem hagyhattuk ki.

Tipp: Telítettségétől és az árnyalatától függően a bensőségességtől, a vadságig sok mindent jelenthet, így óvatosan is kell bánni vele, ugyanakkor elképzelhető, hogy megéri bevállalósnak lenni, mert lehetőséget ad a tömegből való kitűnésre.

piros szín

Rózsaszín – Nőies, szentimentalista, romantikus

A sztereotípiák szerint ez a szín a fiatal hölgyek, kislányok sajátja, bár ezt ebben az esetben is sokban befolyásolja, hogy milyen árnyalatról van szó. Egy erőteljes pink vonzó lehet a cosmopolita nőknek is, míg egy púderes babarózsaszín sokkal inkább a kislányokra hat.

Tipp: Nem kell szégyenlősnek lenni a rózsaszínnel kapcsolatban, hiszen azoknál a cégeknél is beválhat, akik nem a nemekre céloznak, lásd csak a T-Mobilt! Te is azóta tudod milyen a magenta, mióta ők ezt viselik, ugye?

rózsaszín szín

Sárga – Optimista, vidám, játékos

Amellett, hogy a sárga a messziről is leginkább látható szín (bizony ezért használják sokszor jelzőtáblákon és például a láthatósági mellényeken is – ellentmondásos, ugye?), a vizsgálatok szerint a többség egyértelműen pozitív képzeteket társít hozzá, így bátran lehet használni.

Tipp: Egyes árnyalatok olcsónak vagy elöregedettnek tűnhetnek, ezért a sárga esetében érdemes a telített vagy aranyos árnyalatok közül válogatni, abból nem lehet baj.

sárga szín

Zöld – Természet, vitalitás, egészség

A zöldnek két, meglehetősen paradox jelentése, üzenete van: természet és egészség, illetve a pénz és az anyagi jólét. Az előbbi esetben valószínűleg nem kell magyarázni a párhuzamot, de lévén a zöld a pénz színe is (legalábbis Amerikában), így a második sem vet fel sok kérdést. Mivel mindkét esetben pozitív asszociációkkal számolhatsz (organikus, természetes, anyagi jólét, értékállóság), ezért érdemes bevetni.

Tipp: Világos, fényes zöldekkel a természetközeli dolgokra utalhatsz, míg a mély árnyalatok az anyagi biztonsággal hozhatók párhuzamba.

zöld szín

Multikolor – Sokszínűség

Gondolj csak a Google-re. Színes, vidám, egyedi és fiatalos, amivel a cég sokszínűségét (a munkatársakét, az ügyfelekét vagy a szolgáltatásokét) lehet kiválóan hangsúlyozni.

Tipp: Drágább lehet a többinél, hiszen minél több színt kell a céges anyagokra nyomtatni, annál többe is kerül, így ha szűk a büdzsé, inkább ne ezt válaszd.

multikolor szín

Nem könnyű a helyes színt kiválasztani a márkád számára, azonban nem is lehetetlen feladat. Ha a fentiek sem segítettek eleget, tedd fel csak fel magadnak az alábbi kérdéseket:

  • Milyen szavakkal írnád le a márka személyiségét?
  • Milyen színekkel hozod párhuzamba ezeket a kifejezéseket?
  • A versenytársak milyen színeket használnak?

 

Amennyiben továbbra is bizonytalan vagy, fordulj hozzánk és mi segítünk kialakítani az arculatod! Gyere el Digital Branding Conference & Workshop Castle of Inspirations rendezvényünkre októberben és tanuljuk meg együtt a brandépítés alapjait!

konferencia

Color Meaning and Symbolism: How To Use The Power of Color in Your Branding


Ajánlott bejegyzések