Sikeres webáruház? Ez a titka!

Szerző: Jakus Dóra,
sikeres webáruház

Ha webshopod van, akkor minden bizonnyal eladni szeretnél. Ennek a sikeres webáruház a kulcsa, de a legtöbben egy olyan alapvető eszköz hiánya miatt buknak gyorsan nagyon sok pénzt, mint a belső kereső. A legtöbb helyen persze van ilyen, de az korántsem látja el a valódi feladatát, vagy nem elég jól, azaz nem szolgálja ki a vevőket.

Miért fontos a jó kereső?

Kutatások szerint a felhasználók 30 százaléka a weboldal belső keresőjének segítségével találja meg az őt érdeklő árukat, illetve a keresővel rendelkező cégek jóval nagyobb árbevételt generálnak, vagyis a keresőnek késég kívül komoly hatása van a konverziós arányra és a bevétel alakulására.

Hogy lehetsz sikeres webáruház tulaj?

Erre a célra van jó néhány megoldás, amik nem túl bonyolultak, viszont talán épp ebben rejlik a nehézségük, hogy szinte magától értetődnek. Illik mindegyiket bevetni, ha sikeres webáruház a cél.

1. HOL LEGYEN A KERESŐ?

A legeslegfontosabb dolog, hogy a keresőmezőt egyszerűen megtalálható helyre kell tenni. A tervezésnél érdemes a szokásokhoz ragaszkodni, és (a jobb oldalra) felülre rakni a keresőmezőt, ahol a legtöbb weboldalon megtalálható, mert a felhasználók itt fogják keresni. Olyan ez, mint hogy a kapcsolat oldal is mindig jobb szélen van. Ki tudja miért, így szoktuk meg.

Hasznos lehet továbbá, ha a kereső mellett megjelenik a szokásos nagyító ikon, valamint egy kattintható gomb, akár valamilyen szöveggel téve még egyértelműbbé a helyzetet.

2. FINOMÍTÁS

Amikor a vásárolni vágyó elvégezte a keresést és megjelenik a találati oldal, akkor szerencsés, ha a keresőmező továbbra is látható. Ennek azért van nagy jelentősége, mert a felhasználó könnyebben tudja javítani, finomítani a keresést a kapott eredmény fényében.

Én magam mondjuk szűrő párti vagyok, de a kezdetekben a túlzott részletek megzavarhatják a felhasználót, így érdemesebb inkább a különböző szűrőket a találati oldalon elérhetővé tenni. A dolog logikája annyi, hogy így nem szűkítik le túlságosan a lehetőségek körét. Ha már van elért találat a keresőből, akkor azt hasznos lehet tovább szűkíteni kategóriák és alkategóriák beállításával. Ehhez kapcsolódik az is, hogy érdemes feltüntetni az elért találatok számát, esetlegesen az is befolyásolhatja a további böngészést. Valaki egyszerűen több mindenből szeret válogatni.

Amennyiben ez a megoldás nem szimpatikus, helyette vagy mellette nagyon jól működhet az úgynevezett autocomplete funkció. Használatával, amikor a felhasználó elkezdi beírni a kulcsszavát, már néhány betű leütését követően jelennek meg javaslatok a teljes keresési kifejezésre, majd minden újabb betűvel szűkül a lehetőségek köre, vagyis a ténylegesen létező termékek közül a legrelevánsabbat tudja kiválasztani a nézelődő.

3. MI VAN, HA NEM TALÁLT SEMMIT?

Ha egy keresésre nem érkezik találat, akkor annak két oka lehet oka:

  • a felhasználó rosszul írta be a szót, vagyis hibázott
  • a keresett termék nem szerepel a webáruházunkban

Az előbbi esetben érdemes használni az automata javítás lehetőségét, és mutatni egy találati listát az általunk helyesnek gondolt kifejezésre. Abban az esetben pedig, ha valami nem szerepel a kínálatban, akkor sem szabad egy üres oldalt a felhasználó elé kitenni. Ehelyett a keresett termékhez hasonló termékeket jelenítsünk meg az oldalon.

4. ANALITIKA

Elengedhetetlenül fontos megérteni és megismerni a felhasználókat. Ennek érdekében érdemes összegyűjteni és kiértékelni a belső keresési adatokat. Így tisztában lehetsz azzal, hogy valójában mit akarnak, és talán még azt is ki tudod találni, hogy miért, sőt megismerheted a felhasználói vágyakat, melyeket így még jobban ki tudsz szolgálni.

5. KOMMUNIKÁCIÓ

Az ügyfeleidnek biztosan vannak kérdései, amit nem tudnak vagy nem mernek személyesen feltenni. Az e-mailezés nem minden esetben biztosít gyors megoldást, a telefonos ügyfélszolgálatot pedig kivétel nélkül, szinte mindenki utálja. 

A megoldás és egyben lehető legjobb technika, ami ma elérhető, az ügyfélchat. Sokan félnek belevágni, másoknak talán eszébe sem jut, pedig ez bizony egy olyan eszköz, amivel egy beköszönés ideje alatt szerezhetsz elhivatott, hűséges ügyfeleket. Hogy hatékonyan tudd használni ezt a remek eszközt, olvasd el a Hatékony ügyfélkezelés titka című bejegyzésünket!

Amennyiben pedig szeretnél egy inspirációs közösség tagjává válni és még sok hasonló
bejegyzést olvasni, lépj be hozzánk a Facebook csoportunkba!

How to Increase Online Sales with Better Search Usability


Ajánlott bejegyzések