Sütik kezelése

Az álhírek háborújában

Szerző: ,

Ahogyan már korábbi bejegyzéseinkből is kiderült a közösségi média oldalak hadilábon állnak már egy jó ideje az álhírek elterjedésével, ezért bevetnek minden olyan eszközt annak érdekében, hogy a felhasználókat megóvják az ilyesfajta félrevezető információktól.

A Facebook szeretné tovább csökkenteni a megjelenő álhíreket a hírfolyamában, ezért olyan külső híreket ellenőrző szervezetekkel társult, amik képesek megállapítani egy hírről, hogy valós-e vagy teljesen alaptalan. Az olyan híreket amelyeket megvizsgáltak, és nem mennek át például a snopes.com, factcheck.org stb. szűrőin, a Facebook  a “Kapcsolódó Cikkek” felhasználásával azonnal hozzárendel egy álhírt megcáfoló valós hírt. Ennek köszönhetően a felhasználók könnyebben el fogják tudni dönteni azt, hogy vajon igaz-e amiről olvasnak.

 

Ez a funkció egyelőre csak az Egyesült Államokban fog elterjedni nagyobb számban, később Németországban, Franciaországban és Hollandiában lesz várható a bevezetése.

Hogyan is áll az amerikai álhírpiac?

Az  USA Today vázolta fel az álhíroldalak elleni amerikai harc állását, megszólaltatva Paul Hornert az egyik legismertebb álhírterjesztőt.

Paul Horner számos olyan oldalt üzemeltet amik álhírekből generálják a nézettségüket, többek között a CNN.com.de-t, az ABCNews.com.co-t, és a St. George Gazette-t. Horner koncepciója sem tér el nagyban a többi oldalétól, illetve a közismert magyar álhíroldalakétól, amiknek a célja egy és ugyanaz a figyelemcsalogatás, feltűnéskeltés, és hogy kattintásvadász címek sorozatával forgalmat generáljon a Facebook oldalára, hogy az ott közzétett AdSense hirdetések termeljék meg a bevételt. Az ilyen tartalmakat a nagy számok törvénye alapján több százezren vagy akár milliónyian is megnézik. Ilyen alapon a figyelemfelkeltő, meglepő tartalmak igencsak nagy forgalmat képesek generálni, ami pedig az automata hirdetési rendszerekben egészen jól jövedelmezhetnek, ami számszerűen körülbelül 3 millió forintot jelenthet havonta. A Facebook katalizátorként működve pedig kifejezetten gyorsan tudja elterjeszteni ezeket a hamis tartalmakat.

“Határozott érzékelünk egy hatalmas, drámai a változást” – mondta az arizóniai férfi az USA Today kérdésére telefonon. “Kétségkívűl megérzi a pénztárcám azt, hogy sokkal körülményesebb most virálissá tenni valamit, mivel az emberek sokkal gyorsabban megkérdőjelezik és észreveszik a hamis híreket.”- mondta Paul Horner

Saját bevallása szerint a sztorijai nagyobb része, amiket nyilvánossá tesz Facebookon, hamar vitatottá válnak. Ráadásul a leghíresebb oldalait is megjelölték olyan forrásként, ami valótlan és zavaró tartalmakat közvetít, vagyis spamnek lett nyilvánítva. Hármat az oldalai közül magában foglalva a ABCNews.com.co-t és a CNN.com.de-t a Google el is távolította a hirdetői hálózatáról. Megkérdezték, de nem adott pontos választ arra vonatkozólag, hogy mennyi bevételtől esett el mióta a Google és a Facebook megkezdte az álhírek kiszűrését.

Horner már előre megérezte a közösségi média mamutcégeinek szándékát az álhírek piacára vonatkozóan. Ezért, miután sikeresen üzemeltetett 13 hamis híreket szolgáltató weboldalt és meginterjúztatták az összes számottevő média és hírközlő cégtől az amerikai választások óta, elhatározta azt, hogy következő lépésként belekezd saját könyvének megírásába, természetesen “szakterületénél” maradva.

Az elmúlt időszakban a Googlenak és a Facebooknak is sikerült valamelyest visszaszorítania az álhírek lavináját. Ezt az is bizonyítja, hogy az USA Today összesítése szerint az elnökválasztás óta számos ilyen oldalnak befellegzett, így például megszüntették az erről híressé vált Jestin Coler oldalait is. Coler, akit a szakmában az álhírek “királyaként” emlegettek, ideiglenesen nyugdíjaztatta is magát. Az amerikai választások után 28 álhíreket szolgáltató oldalt blokkoltak le, többek között az ő oldalait is beleértve a NationalReport.net-et, és a Denver Guardiant.

Ebben a háborúban azonban egyelőre még közel sem állnak vesztésre a kamuhírek generálói, mivel sokkal több valótlan hír születik nap mint nap az interneten, mint amennyit a Facebookkal szerződött szervezetek vizsgálni tudnak napi rendszerességgel.

TETSZETT A CIKK? CSATLAKOZZ AZ ONLINE MARKETING INSPIRÁCIÓK NEVŰ CSOPORTUNKBA, AHOL HASONLÓ TÉMÁKKAL FOGLALKOZUNK!

‘It’s hurt my wallet’ — How one fake news publisher is faring after Facebook crackdown


Ajánlott bejegyzések

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.