Menü

Hirdess humorral: 9 design tipp a sikerhez

Mindegy, hogy offline vagy online, amikor a hirdetésekre kerül a sor, a cégek valamilyen stratégiából kiindulva, érzelemmel vagy többféle emóció keverékével próbálnak hatni a lehetséges ügyfelekre. Amikor már nem elég az együttérzés, figyelemfelkeltés vagy valami hiányának az érzékeltetése, előkerülhet az egyik legjobb fegyver: a humor. Ami ilyenkor nehézséget jelenthet, hogy a humor ugyebár relatív. Nagy a veszélye annak, hogy nem talál célba a poén és derű helyett értetlenséget, rosszabb esetben elfordulást vált ki a közönségből. Okos és vicces poént kitalálni az egyik legnehezebb feladat, és mivel a reklámosok többsége nem stand-up komikusokból áll elő, érthető a kihívás mértéke. Ezekben az esetekben érdemes a vizualitás felé fordulni, hiszen, hogy a közhellyel éljünk, egy kép többet mond ezer szónál. A képeket sokkal könnyebb befogadni, feldolgozni és végül megérteni, mint az írott szöveget vagy az élő beszédet, ráadásul a kutatások szerint nehezebb olyasmit belemagyarázni, ami nincs benne. Ezen tulajdonságai által összehasonlíthatatlanul emlékezetesebbé és meggyőzőbbé teszi a kampányokat. Olyannyira, hogy szinte önálló életre kelti őket és minden reklámos álma válhat valóra, vírusosan kezdenek terjedni. Ehhez persze elengedhetetlen, hogy az adott tartalom 100%-ban egyedi legyen, de készültünk 10 design tippel, amit nyugodtan vehetsz inspirációnak, útmutatónak a jövőre vonatkozóan:

1. design tipp - Szabd a közönségre

A humor szubjektív. Nem mindenki érti ugyanazt a viccet, így mindegy, hogy a szarkasztikus, a morbid, a kulturált vagy éppen az alpári stílust képviseled-e, annyi a fontos, hogy illeszkedjen a célcsoportodhoz. Ha ők értik, az sem baj, ha más nem, az insider poénokat mindenki szereti és értékeli. Az Axe nagyon jól használta ki ezt a lehetőséget. Pasikra célzott termékeit egy belsős poénnal adta el, méghozzá úgy, hogy az valójában mindenki számára érthető üzenet volt. A poén ugyanis egy kódnak volt álcázva, de ha jobban megnézed, mindenféle programozói tudás nélkül is könnyen értelmezheted. Insider joke? Pipa! Mégis mindenki számára befogadható? Pipa! Abszolút siker.

axe design tipp

2. design tipp - Használd ki a körülményeket

Gyerekkorodban biztos te is rajzoltál bajuszt, szemüveget vagy más módosítást azok arcképére, akiket nem szerettél. Míg ez gyerekkorban csúfolódásnak számít, felnőttként elfogadható tréfává finomítható. Különösen úgy, hogy vannak tárgyak, amik szinte kiáltanak egy kis vizuális behatásért. Jól tudják ezt a reklámosok is, így nem restek kihasználni a gyermekkorukból megmaradt csintalanságot, a vártnál pedig sokkal jobb poénok keletkezhetnek ennek hála. Nézd csak meg a Starbucks kampányát! Nem mondanánk, hogy mindegyik szép, de legalább vicces. Ami pedig még jobb, hogy az emberek teljes maguktól kezdték terjeszteni, egy idő után pedig mindenki részt akart venni a játékban, vagyis csak vették, vették, vették a kávét. Ugye nem is kell tovább magyarázni?

starbucks design tipp

  Hasonló elv alapján készült ez a letéphető utcai hirdetés is, ami egy gyermekfodrászatot hivatott népszerűsíteni. Cuki, hasznos, megjegyezhető. Tökéletes.

cuttie cut design tipp

 

3. design tipp - Közölj valamit

Talán nem meglepő (vagy mégis?), de egy egyszerű kinyilatkoztatásnak mekkora ereje van. Lehet szó meglepő tényről, valami furcsaságról, esetleg önnön hibánk beismeréséről, mindegy. Erre apellált Hans Brinker is, akinek Budget Hostele valószínűleg a világ legrosszabb panziója, hiszen még az egy csillagot sem tudta kiérdemelni. Reptérhez közeli szálláshelyével kapcsolatban nem titkolja, hogy a zaj rémes, extraként pedig csak az ivóvizet és az ingyenes, kulccsal zárható ajtót tudja felajánlani a szobákhoz. Mi ez, ha nem őszinte kinyilatkoztatás?

budget hostel design tipp

  A Windows fotója pedig arra hívja fel finoman a figyelmet, hogy ha Windows 10-re szerettél volna frissíteni, finom szólva is lecsúsztál róla.

windows design tipp

 

4. design tipp - Légy büszke

Az árnyalatnyi irónián túl jó módszer lehet az is, ha bizony büszkén vállalod a jó tulajdonságaidat. Szerénynek lenni szép dolog, de ha valóban van mivel kitűnni, ne takard el. Egyik személyes kedvencünk a Play-Doh reklámfotója, amin a gyurmás dobozka látható, mellette pedig egy szövegdoboz az alábbi felirattal: Tartalma - fénykard, robot, tyrannosaurus, rakéta, transzformer autó, játék katonák, egy űrhajó, egy játék teáskészlet, egy szuper ninja, harci droidok, egy varázsló, kalózhajó... a többit pedig már szinte elolvasni sem tudjuk. Egy kis marék gyurmából persze lehetetlen ezt mind egyszerre megcsinálni, de külön-külön abszolút lehetséges, sőt akár még többet is. Csodás.

play-doh design tipp

 

5. design tipp - Játssz a szavakkal

A szóviccek sokszor nagyon ócskák, de egy-egy jól kitalált fordulat elképesztő nagyot üthet. Az Aldi reklámai nálunk éppen a határon táncolnak, de kétség kívül gyakran találkozni velük a közösségi média berkeiben. Ez tipikusan az ízlések és pofonok féle ügy, de ha már egy félmosolyt kicsalsz valakitől, valószínűleg meg fog jegyezni.

aldi design tipp

aldi design tipp 2

aldi design tipp 3

Fogalmunk sincs, hogy a fenti képeket milyen brainstorming előzheti meg, de üzenjük az Aldi kreatívosainak, hogy egy kávéra meghívnánk őket!  

6. design tipp - Egy szemtelenség?

Kétség kívül nem illik minden témához és könnyű az ízléstelenség vermébe esni, de van az a közönség, akinél abszolút belefér, ha elmarad a cenzúra. A Comedy Central célcsoportja például pontosan ilyen. Elsőre talán nem is mindig esnek le az ilyen poénok, de ha egyszer igen, akkor elég esélyes a nevetés. Ahogy a szlogen is mondja: "A megfelelő helyen, bármi lehet jó móka".

comedy central design tipp

 

7. design tipp - Dimenzió, dimenzió, dimenzió

Ha már térben élünk, miért kéne a tárgyainkat a síkba taszítani? Igaz ez a csomagolásra is. Simon Laliberte tervezte ezt a jópofa designt a Poilu (a poilu franciául szőröst jelent) ecseteknek, aminek hála a valljuk be, nem túl izgalmas eszközök is könnyen vonzóvá válhatnak, hiszen a sörték vicces módon alkotják a grafikák bajszát vagy szakállát.

ecset design tipp

 

8. design tipp - Illúziók

Az optikai illúziók és a speciális effektusok remek módjai a kuncogás kiváltásának. Ez történhet térben vagy síkban is, az agy először nem fogja fel biztosan, hogy mit lát, így valószínűleg többször is arra készteti a nézelődőt, hogy nézzen oda újra meg újra. Ez pedig a bevésődés lehető legjobb eszköze. Ha tehát teheted, igyekezz meghökkenteni a célcsoportodat! Hogy mi a hó hír? Szinte biztos, hogy megteheted! Fogászati biztosítás? A vastagbél rák szűrésére való felhívás? Fogyasztó centrum? Minden jöhet:

fogászat desin tipp

colon cancer design tipp

weightwatchers design tipp

 

9. design tipp - Ok és okozati viszonyok

A humor gyakran az ellentétek szembeállításából születik. Ez olykor okozhat pillanatnyi kellemetlen érzést is, de ha jól sikerül a geg, akkor biztosan nevetés lesz a vége. Legalábbis akkor, ha éppen nem tartozol az érintettek kis százalékába... Az úgymond altesti poénok ügyes alkalmazója például a Durex. Ugyebár először szerelembe esünk, aztán jön a házasság majd a kisbaba. Jó esetben, legalábbis, ha nincs nálad Durex. Állítja a kampányuk, amin egy méregdrága babahordó és egy pár dolláros óvszer látható, hogy szemléltesse az okot és az okozatot.

durex design tipp

  Késztesd a célcsoportod gondolkodásra, nevetésre, megosztásra és arra, hogy érezzék jól magukat. Humorral mindez elérhető, ne féld hát használni!

Ha pedig egy jó design ötletre van szükséged, esetleg nem találod a megfelelő szavakat, fordulj hozzánk!

 

Designing with Humor: 50 Hilarious Advertising Designs To Teach You How

blog