Mikor szükséges az arculatváltás és hogyan csináld?

Szerző: ,
arculatváltás

Megváltoztatni a teljes arculatot nagy döntés, de ha a márkád már jó ideje sikerek nélkül vesztegel az identitásválságban, akkor bizony itt az ideje! Számos dolog okozhatja ezt a kellemetlen helyzetet: talán a márkaképed ugyan kiforrott és profi, de az arculat egyszerűen nem működik. Elképzelhető az is, hogy az arculatod már nem azt tükrözi, amit a cég képvisel, vagy egyszerűen rossz az egész koncepció.

Ez könyörtelenül hangzik, de az megdönthetelen tény, hogy az arculat a céges jövőd alapját képezi. Az újraformálása pedig nem is olyan bonyolult feladat, mint amilyennek elsőre tűnik és igyekszünk mi is segíteni! Elsőként vess egy pillantást arra, hogy mik utalhatnak arra, hogy váltani kell!

Az arculat mutatja meg

5 jel, hogy itt az idő:

1. A rossz ügyfeleket vonzod be

Örökös harc van közted és az ügyfelek között, mert szerintük alacsonyabb árakra volna szükség, de te a jelenlegiekkel is alig termelsz ki valamit?  Ezek szerint valami biztosan hibádzik a közvetített üzenetben és nem azokat éred el, akiket kellene.

2. Lejárt az eredeti branding szavatossága

Még mindig Comic Sans betűtípussal nyomulsz vagy olyan rikító a csomagolás, hogy gyerekeknek szánt gabonapehely doboznak is elmenne, pedig üzleti szférában mozogsz? Az arculat talán működött 5-10 évvel ezelőtt, de ha igazak a fentiek, mostanra biztosan kiment a divatból.

3. Lehet, hogy elbizonytalanítod az ügyfeleket

Az arculatnak feltétlen tükröznie kell az eladásra váró terméket és az üzenetet is. Lehet egyszerre meghökkentő és jól működő opciót is tervezni, de ez nem egyenlő az elbizonytalanítással. Egy egyszerű szemlélődőnek is első blikkre értenie kell, hogy mi a termék és mit kap, ha megveszi.

4. A branding túl szimpla vagy túlságosan hasonlít másokéra

A szimpla ijesztően közel áll a pozitívként (is) értelmezhető minimálhoz, így a saját márkádról valószínűleg nehezen ítéled meg. Érdemes közvéleménykutatást csinálni a témában, ami egyúttal a versenytársakhoz való hasonlóságra is kiterjedhet.

5. Nem elég gördülékeny a munka

A rossz üzenet vagy márkakép a munkatársak hangulatát is befolyásolja. Ha már nem tudnak vagy eleve nem is azonosultak az arculattal, biztosan baj van. Főként, ha nem egyetlen munkatársról van szó! A brandinget könnyebb lecserélni, mint az egész gárdát.

Mikor van szükség arculatváltásra?

Amennyiben úgy látod, hogy bizony megérett az idő arculatváltásra, íme

Néhány dolog, amit tarts szem előtt:

Mit érint majd a váltás?

Fontos tisztázni, hogy az arculatváltás nem kizárólag a vizuális elemekre vonatkozik. Ugyan elkészül majd az új logó, a webdesign, a névjegykártyád és számos más kézzel fogható dolog, de több, mint valószínű, hogy a gondolkodásmódodat is át kell majd alakítani. Az új design ugyanis új filozófiát (ezzel együtt pedig talán új szlogent) is igényel, így lesz csak sikeres.

Mennyibe fog kerülni?

Természetesen kell számolni bizonyos költségekkel, de be kell látnod, hogy a sikernek ára van. Ráadásul a kutatások szerint a különböző céges marketinganyagok 97%-ban befolyásolják a vevőt vagy leendő ügyfelet, vagyis ezekre bizony érdemes költeni.

Milyen elemekből áll az arculat?

Röviden megfogalmazva: mindent amit látsz. Logók, ikonok, reprezentációs ajándékok, névjegyek, szórólapok, brossúrák, webdesign, stb.

Gyakorlati tanácsok a kezdéshez

Határozd meg a célt, azaz hogy mit szeretnél elérni az arculatváltással!

Világosabb üzenetre van szükség? Megváltozott a közönség és szeretnéd, hogy ezt a márkád is tükrözze? Mindegy hogy melyik, a lényeg, hogy támassz konkrét elvárásokat. Például:

  • Szeretnék új célcsoportot elérni
  • Kifejezni, hogy mi vagyunk a legjobbak a piacon
  • Szélesíteni a termékkínálatot

Az online fizetési hálózat, a Bitcoin problémája az volt, hogy az emberek nem értették, hogy miért jó nekik, ha használják a szolgáltatást. A Bitcoin marketingesei éppen ezért az újramárkázás mellett döntöttek, hogy így hozzák közelebb az ügyfeleket a céghez. Az eredmény egy minimál felhasználói felület lett, amit könnyű használni és mellőzi a szakzsargont, így tesz mindenkit célcsoporttá.

Bitcoin - arculatváltás

 

Legyen célja az új logónak

2014 számos felfrissített logót hozott: Pizza Hut, Reebok, PayPal és még sok más márka kapott új arcot. Néhány egészen lenyűgöző lett, van amelyik kissé zavarba ejtő, de mindegyik hatott valahogy, és ez a fontos. A folyamatot pedig remekül szemlélteti a Designmantic infografikája:

Híres logóváltozások 2014

 

Légy következetes!

Zig Ziglar egyszer azt mondta: “Ha az emberek kedvelnek, hallgatni fognak rád, ha bíznak benned, üzletet köttök”

A következetesség a bizalom megszerzésének egyik legjobb módja, ez pedig a márkád arculatára is vonatkozik. Vess csak egy pillantást Tanya Stafford tea designjára.

Tula Tea - Tanya Stafford

Tanya nem csak a logó újraalkotására koncentrált, hanem arra is, hogy a csomagolás következetes legyen, így a vásárlók egy idő után maguktól is felismerik és megkülönböztetik majd a terméket. Ennek remek eszköze az arculati kézikönyv elkészítése, melybe feljegyezheted a használt színek kódjait, a fényerőt és minden más beállítást, a kép- és szövegméretezést, így a későbbiekben sem fogsz összezavarodni, ha pont arra a kékre van szükséged, ami a logódban is szerepel.

A következetesség elve érinti a közösségi médiás szerepléseket is. Például, ha a márkád komoly és üzleti jellegű, ne posztolj vicces, irreleváns mémeket Facebookon, hiszen ez ellenkezik az üzeneteddel, komolytalanság benyomását kelti és kicsit sem tűnsz majd következetesnek.

 

A vizuális elemek kapcsolódjanak a termékhez

Azonosítható a márkád egy egyszerű képpel? Például egy író könnyen szemléltetheti amit kínál egy írógéppel, a közönség pedig könnyen meg is fogja érteni. Nyári Eszter mesterműve a Cserpes logójával remek példa erre:

Cserpes

 

Ne felejtsd el a sztorit!

“A jó márka egy el nem mondott történet… A történet hozza létre az érzelmi hátteret, amiben az emberek el tudják helyezni magukat”

Mit mesélsz el a márkával? Mi az életérzés? Milyen színeket használsz? Stimmel ez a történettel? A történet kreálta képek inspirálni fogják a közönséget? Ha minden kérdésre tudsz válaszolni, megvan a storyd, amit érdemes elmesélni.

Oszd meg a világgal

Miután elkészült a design, ne felejtsd el ezt tudatni is a világgal! Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram vagy Google+? Ahol csak jelen vagy, oszd meg követőiddel is az eredményt, így ők is elmondhatják a véleményüket és elkezdhget rögzülni az új stílus.

Ennek legjobb módja, egy okosan és ízléssel elkészített infografika. Senki sem szeret unalmas és divatjamúlt sajtóközleményeket olvasni, ám egy frappáns grafikát öröm nézegetni.

Ha van levelezési adatbázisod, most azt is bevetheted. Ossz meg a feliratkozókkal exkluzív, színfalak mögötti dolgokat az új arculatról. esetleg be is vonhatod őket a tervezési folyamatba, de az utólagos véleményezés is hasznos lehet. Meg fogsz lepődni, hogy milyen sokan szeretnének részesei lenni egy ilyen nagyszabású, izgalmas folyamatnak.

Itt az idő?

A végére értünk, így remélem már látod, hogy az újramárkázás megvalósítható. Lehet, hogy nem egyik napról a másikra, de biztos, hogy csak előnyöd származhat belőle.

Az első és legfontosabb lépés, hogy megfogalmazd, miért csinálod és mit szeretnél elérni általa: például új célközönséget, versenyelőnyt vagy egy új termék bevezetését. Ezután győződj meg arról, hogy a vizuális tartalmad illeszkedik a célhoz. Végül hozd a világ tudtára az egészet és mondd el nekünk is!

 

5 Signs Your Business Needs a Rebrand – And How To Launch One on a Budget


Ajánlott bejegyzések