Menü

Mayweather vs. McGregor: Az évezred meccse vs. érték nélküli content

Óriási média felhajtás előzte meg az amerikai Floyd Mayweather és az ír Conor McGregor, magyar idő szerint vasárnap hajnalban zajló összecsapását. Mindezt ráadásul úgy, hogy nem is két boxoló lépett ringbe. Talán itt érdemes szintén megjegyezni, hogy az összecsapás két évnyi üzengetés után valósult meg... Marketingesként joggal merülhet hát fel a kérdés, hogy akkor a látványos, de valódi tartalommal kevésbé bíró, már-már szenzációhajhász anyagok ezennel győzedelmeskedtek a hasznos content felett? Nem valószínű, legalábbis nem minden esetben, de mielőtt levonnánk a végső következtetéseket, azért nézzük meg közelebbről a Mayweather vs. McGregor meccset.

Aki még nem hallott a főszereplőkről:

Floyd Mayweather Jr. minden idők egyik legjobb boxolója, pályafutása során öt súlycsoportban lett világbajnok. A most 40 éves Floyd két éve, 49 győzelem után veretlenül vonult vissza. Beceneve Money, ami feltehetően eme röpke visszatérést is erősen indokolja, ugyanis nem keveset keresett a meccsen. Ezzel szemben Conor McGregor eddigi profi bokszmeccseinek száma egyenlő a nullával. Ő az MMA világklasszisa, az UFC bajnoka. 29 éves, az egész világon rengeteg rajongója van.
Minden idők legnagyobb bevételével kecsegtető box meccse lesz. Furcsa ezt kimondani, hiszen nem is két profi ökölvívó csap össze. - Bertók Róbert (korábbi válogatott ökölvívó)
A fentiek tükrében tehát világos, hogy a két sportoló technikája, múltja és egyébként a mérlegelést követően még a súlycsoportja sincs még csak köszönő viszonyban sem. Ugyanakkor az vitathatatlan, hogy a show és a látványos ütések garantáltak voltak, legalábbis az erre fogékonyak számára. A mérkőzés természetesen főképp az amerikai piacra készült, ehhez képest sok száz millió ember nézte az élőben is fogható közvetítést.

Miért szeretik a kamut (főleg) Amerikában?

Nos, erre sajnos nem tudunk válaszolni (bár van néhány elméletünk), de kétségtelen, hogy a kamu sportok királya, a pankráció is talán náluk hódít a leginkább. Nem tartozik szorosan ide, de az összkép miatt érdemes kicsit megismerkedni ezzel az ágazattal is. Az amerikai (és a kanadai) pankráció jellemzője az, hogy a mérkőzések végeredményét előre eldöntik. Inkább nevezhetjük egyfajta előadóművészetnek, ahol a résztvevők egy olyan műsort hoznak létre, mely egy küzdősport jellegű mérkőzést vagy mérkőzés-sorozatot szimulál. Ugyanakkor a valós küzdelem mértéke a mérsékelttől, a meglehetősen valósághűn át, a látványosan valószerűtlenig terjedhet. Mindazonáltal a Mayweather-McGregor meccs (állítólag) ugyan nem volt előre eldöntve, de az eredményt nyilván bárki borítékolhatta. Éppen ezért is lehet sokak számára meglapő az, hogy egy viszonylagos színjátékkal mekkorát kaszáltak, de erről majd később.

Volt akkor bármilyen értelme az összecsapásnak?

  • Nos, amatőr sportkedvelőként azt gondolom, hogy: nem (ez nem a sportról szól).
  • Televíziós műsor fogyasztóként: igen (ez is egy jó show).
  • Marketingesként: naná (hiszen pénzt termelt és fokozta a szereplők hírnevét)!
Az utóbbit ráadásul úgy is ki merem jelenteni, hogy alapvetően a hasznos, érdekes, értelmes tartalmakban hiszünk, legalábbis abban az esetben mindenképp, ha B2B felállásról van szó. Itt természetesen nem erről beszélünk, hanem egy olyan szórakoztató showról, ami valamilyen úton-módon tömegeket szórakoztat. Miért ne lehetne kicsit hülyéskedni? Lehet, és erre is számított mindenki, de végül egészen izgalmas 10 menetet sikerült villantaniuk Mayweatheréknek, amit végül ő nyert, méghozzá technikai KO-val, ahogy azt várni lehetett, ezzel kipipálva az 50. nyertes összecsapását. Azzal pedig, hogy váratlanul komolyan vették a meccset, máris eggyel a gegek, és sokkal a botrányhajhász realityk fölé emelték az esemény színvonalát, pedig az említettek a korszakunk nagy kedvencei.
A meccs után McGregor meglepően vidáman, gyakorlatilag nevetve gratulált Mayweathernek, így a mérkőzés utáni nyilatkozatok is igen jó hangulatúak voltak.
"Az amerikai nem olyan gyors, nem olyan erős, de ember, hogy milyen összeszedetten bunyózott...!"
Mayweather elmondta, hogy minden úgy alakult, ahogy azt előre eltervezte, de megerősítette azt is, hogy most már tényleg végleg visszavonul. Ráadásul nagyon korrektül meg is dicsérte a promóció során mindennek elhordott McGregort, sőt az ír szurkolókat is.  

A sporton túl: mérlegen a számok

A sportban kevésbé érdekeltek miatt akár ezzel is kezdhettem volna, de mégiscsak a lényeget szokás a végére hagyni. Nézzük a marketing szempontból fontos tényezőket: mit gründoltak össze a Mayweather-McGregor meccs szervezői és mit kerestek rajta a sportolók. (Az előzetes becsléseket tudjuk megmutatni, utólagos kimutatást sajnos még nem találtunk és a gyanú szerint nem is fogunk.) McGergor gázsija: $100 000 000 Mayweather díja: $120 000 000 a televíziós bevételekkel együtt akár $300 000 000 Ring melletti helyjegyek darabja: $15 000 Helyszíni jegyek összesen becsülve: $77 100 000 Nézők száma: ~7 000 000 világszerte True live HD közvetítés előfizetőnként: $100 Pay-per-view sales becsült befolyható összeg: $475 000 000 Az utóbbi hatalmas összeg annak fényében is nagyon érdekes, hogy az ESPN olvasói között történt szavazás szerint 178 299 szavazó 57%-a azt állította, nem hajlandó 100 dollárt fizetni a mérkőzés megtekintéséért.

Szponzorációk: $22 000 000 Merchandise sales: $2 000 000 Fogadások: $30 000 000 Összesen: ~$606 100 000 A felsoroltakon kívül pedig, amit még generálhatott az összecsapás, de számokban nem, ám brandépítő mivoltukban sokkal inkább mérhetők:
  • Mémek
  • Szóbeszéd
  • Blog- és hírposztok
  • Tweetek
  • Instagram és Facebook posztok milliói
...de ez csak a jéghegy csúcsa. Nem akarunk például tippeket adni a sportszergyártóknak (Reebok), de mi már látjuk magunk előtt azt a box cipőt, aminek egyik fele Mayweather, a másik pedig egy kicsit viseltesebb, McGregor. :P Az összecsapás sport jelentőségével ugyan lehet vitatkozni, de az biztos, hogy a célcsoportot telibe találta, a nézettség az eget rengette és hetekig mindenki erről beszélt. Arra kíváncsiak leszünk, hogy McGregor sport jövőjét mennyiben határozza meg, de szerintünk érdemes lesz kicsit nagyobb figyelmet szentelni neki mostanában. Az alap felvetéshez kapcsolódóan pedig annyit szeretnénk hozzáfűzni, hogy amennyiben B2B közegben mozogsz, bizonyára nem a hasonló bulvár jellegű megmozdulások lesznek a te tökéletes eszközeid, sokkal inkább az edukáló, hasznos információkat tartalmazó conentek. Azonban, ha kicsit is számítasz a nagyérdemű publikumra, akkor érdemes lehet kihasználni hasonló lehetőségeket. A Facebook és Google is küzd már a szenzációhajhász hírek és a clickbait címek ellen, de hasonló offline, online közvetített megmozdulásokkal, celebek vagy sportolók bevonásával hazai terepen is lehet szép sikereket elérni.

Tetszett a cikk? Megosztanád a véleményed? Csatlakozz hozzánk Facebookon az Online Marketing Inspirációk csoportban!

 

Fotó: Mark J. Rebilas; Steve Marcus / Reuters

Forrás: How much money will Mayweather-McGregor make?

blog