Menü

Önmárkázás felsőfokon: domain stratégia

A karriertanácsadók szerint ma már elengedhetetlen, hogy az épített énmárkád kitűnjön a többi közül - főleg kreatív szakmáknál. Az olyan gyakori nevekkel viszont, mint a Szabó, Kovács, Nagy, János, István, Katalin vagy Péter nagyon nehéz, főleg az egyedi domain létrehozása. Erre csak rátesz egy lapáttal, hogy a keresőoptimalizálás elvárásai kimondottan magasak a domain nevek irányába: az URL legyen rövid, legyen könnyen kimondható és rövid, ráadásul tartalmazzon kulcsszavakat! Nem egyszerű a feladat, ám a márkázás egyik legrelevánsabb része, amivel a megalapozhatod a hosszútávú stratégiádat és hamarabb kerülhetsz a figyelem középpontjába.

Így válassz domaint

Lejártak már azok az idők, amikor elég volt megtalálni a legfontosabb, legszorosabban kapcsolódó kulcsszavakat. A többmilliárd létező domain mellé szinte lehetetlen újat kitalálni. A termékspecifikus domain nevek el vannak adva, a fura-az-ügyfélnek-jó-a-Googlenek típusú címek pedig nehezen vezetnek célra. Nagyon nehéz, de mégsem lehetetlen a küldetés: a jó domain nevek kiválasztásának mikéntjéről itt írtunk.

Jó domain gyakori névvel

Szinte ugyanez vonatkozik arra a kellemetlen esetre, amikor egy saját weblap elindítására adnád a fejed, de bizony nagyon gyakori a neved. Kovács Jánosokból például csak a LinkedInen 23 oldalnyi találat van. Ha nem is lehetsz te A Kovács János, legyél legalább egy közülük, de azt a lehető legegyedibb módon. Ahelyett, hogy a szüleidet hibáztatnád, a következőket teheted: Felső szintű tartomány - amennyiben foglalt a www.sajátneved.hu, nézz szét a .com, .net, .org (ezzel érdemes vigyázni, mert legtöbbször a non-profit cégek használják), .me, .co, .info vagy .eu végződések között. A domain utolsó, pont utáni része nincs hatással arra, hogy milyen nyelven készül a weblapod, vagyis .com-on is írhatsz magyarul, emiatt ne aggódj. Ha olyan szerencsés vagy, hogy gyakori neved ellenére is szabad a .hu-s változat, azon még elgondolkodhatsz, hogy az összes további verziót is lefoglalod, így kissé megnehezítve a névrokonok helyzetét a jövőben. Szemet szemért időszakot élünk sajnos. Trükközz a neveddel - ha a fenti taktika nem válik be, nyugodtan csalhatsz picit a neveddel is. Amire gondolunk:
  • Amennyiben van középső neved, használd azt is. Ha nincs, soha nem fog kiderülni, hogy csak "hamisítottál" egyet magadnak.
  • Használhatsz előtagot is, mint például www.akovacsjanos.hu
  • Ugyanígy a titulusod is szerepelhet, de ez csakis akkor, ha van: www.drkovacsjanos.hu
  • Szám is helyet kaphat a domain-ban, de kizárólag akkor, ha az mondjuk így fog kinézni: www.kovacsjanos123.hu! (A szupersrac123.hu-t felejtsd el, ha elmúltál 13 éves!)
  • Ha a legtöbben becenéven szólítanak és legtöbbször így is hivatkoznak rád, akkor nyugodtan használhatod az URL-ben is. A hazai sztárok közül Vadon Jani is inkább becézett, mintsem Jánosként fordul elő, így bátran válaszd a kovacsjani-hu címet, ha úgy alakul.
Egy fokkal radikálisabb és domain választásához némileg túlzásnak is tűnik, de akár a névváltoztatáson is gondolkodhatsz. Ennek főleg akkor van értelme, ha mondjuk egy hazai sztárral viselsz azonos nevet. Persze ez meglehetősen ritka és egyébként sem bíztatunk erre senkit.

önmárka, domain, jó domain, hatékony domain, gyakori név

Találd ki a szlogened - Ha úgy érzed, hogy önmagában a neved nem elég meggyőző, találj ki hozzá egy jelzőt, szlogent vagy jelmondatot, ami megkülönböztethet a többiektől. Ezt azonban érdemes nagyon alaposan megfontolni, hiszen akár örökre rajtad maradhat, így elengedhetetlen, hogy teljes mértékben azonosulj vele. Ha sikerül megtalálnod a számodra legkedvezőbb domaint, utána azt fent kell tartani és bizony terjeszteni is. Keresőoptimalizálás szemponjából jó, ha a Google társoldalain is az új (megújított) személyiségedet használod, vagyis regisztrálj a YouTube-ra és a Google+-ra is ezzel. Ha ezeken relatív gyakran, minőségi tartalmat osztasz meg, az növeli a neved értékét a Google algoritmusában, vagyis hamar a lista tetejére kerülhetsz. A blogolás szintén nagyban hozzájárulhat a sikerhez, hiszen a SEO szempontokon túl egyedi módon bizonyíthatod be a produktivitásod és a szakmai hozzáértésed. A témában itt találsz segítséget.  

6 Personal Branding Domain Strategies If You Have a Common Name Standing out when your name is John Smith

blog