Önmárkázás felsőfokon: domain stratégia
A karriertanácsadók szerint ma már elengedhetetlen, hogy az épített énmárkád kitűnjön a többi közül - főleg kreatív szakmáknál. Az olyan gyakori nevekkel viszont, mint a Szabó, Kovács, Nagy, János, István, Katalin vagy Péter nagyon nehéz, főleg az egyedi domain létrehozása. Erre csak rátesz egy lapáttal, hogy a keresőoptimalizálás elvárásai kimondottan magasak a domain nevek irányába: az URL legyen rövid, legyen könnyen kimondható és rövid, ráadásul tartalmazzon kulcsszavakat! Nem egyszerű a feladat, ám a márkázás egyik legrelevánsabb része, amivel a megalapozhatod a hosszútávú stratégiádat és hamarabb kerülhetsz a figyelem középpontjába.
Így válassz domaint
Lejártak már azok az idők, amikor elég volt megtalálni a legfontosabb, legszorosabban kapcsolódó kulcsszavakat. A többmilliárd létező domain mellé szinte lehetetlen újat kitalálni. A termékspecifikus domain nevek el vannak adva, a fura-az-ügyfélnek-jó-a-Googlenek típusú címek pedig nehezen vezetnek célra. Nagyon nehéz, de mégsem lehetetlen a küldetés: a jó domain nevek kiválasztásának mikéntjéről itt írtunk. Szinte ugyanez vonatkozik arra a kellemetlen esetre, amikor egy saját weblap elindítására adnád a fejed, de bizony nagyon gyakori a neved. Kovács Jánosokból például csak a LinkedInen 23 oldalnyi találat van. Ha nem is lehetsz te A Kovács János, legyél legalább egy közülük, de azt a lehető legegyedibb módon. Ahelyett, hogy a szüleidet hibáztatnád, a következőket teheted: Felső szintű tartomány - amennyiben foglalt a www.sajátneved.hu, nézz szét a .com, .net, .org (ezzel érdemes vigyázni, mert legtöbbször a non-profit cégek használják), .me, .co, .info vagy .eu végződések között. A domain utolsó, pont utáni része nincs hatással arra, hogy milyen nyelven készül a weblapod, vagyis .com-on is írhatsz magyarul, emiatt ne aggódj. Ha olyan szerencsés vagy, hogy gyakori neved ellenére is szabad a .hu-s változat, azon még elgondolkodhatsz, hogy az összes további verziót is lefoglalod, így kissé megnehezítve a névrokonok helyzetét a jövőben. Szemet szemért időszakot élünk sajnos. Trükközz a neveddel - ha a fenti taktika nem válik be, nyugodtan csalhatsz picit a neveddel is. Amire gondolunk:- Amennyiben van középső neved, használd azt is. Ha nincs, soha nem fog kiderülni, hogy csak "hamisítottál" egyet magadnak.
- Használhatsz előtagot is, mint például www.akovacsjanos.hu
- Ugyanígy a titulusod is szerepelhet, de ez csakis akkor, ha van: www.drkovacsjanos.hu
- Szám is helyet kaphat a domain-ban, de kizárólag akkor, ha az mondjuk így fog kinézni: www.kovacsjanos123.hu! (A szupersrac123.hu-t felejtsd el, ha elmúltál 13 éves!)
- Ha a legtöbben becenéven szólítanak és legtöbbször így is hivatkoznak rád, akkor nyugodtan használhatod az URL-ben is. A hazai sztárok közül Vadon Jani is inkább becézett, mintsem Jánosként fordul elő, így bátran válaszd a kovacsjani-hu címet, ha úgy alakul.
6 Personal Branding Domain Strategies If You Have a Common Name Standing out when your name is John Smith