Újabb rossz hírek a Facebook oldalak kezelőinek

Szerző: Vámosi Gergő,
Facebook oldalak változás

Ha a Facebook bejelent valamilyen újítást, a céges oldalak kezelői rögtön a szívükhöz kapnak, és ez általában indokolt is: a közösségi oldalon ugyanis rendszerint olyan irányban változnak a dolgok, ami minket nem érint kedvezően – magyarán csökken az organikus elérés, és a Facebook több pénzt próbál kicsikarni a hirdetőkből.

A régi reflex most, nos, még nem biztos, hogy kell, hogy éljen, de a változás már biztos: a Facebook azonban most nem azt jelentette be, hogy egyértelműen csökkenti a céges oldalak elérését, hanem azt, hogy megváltoztatja a hírfolyamban a különböző típusú posztok megjelenési arányát, mégpedig a felhasználói visszajelzések alapján. (Neked is ismerős lehet az a kis kérdőív, amit a Facebook időnként megjelenít, és megkérdezni, mit találsz hasznosnak a hírfolyamodban).

Ez az “új egyensúly” három területen mutatkozik meg – elvileg tegnaptól:

1. Több tartalmat kapsz, ha kifogytál belőle

A Facebook korábban – mint most kiderült – igyekezett úgy elosztani a hírfolyamba bemixelt posztokat, hogy egy hírforrásból, vagyis az általad követett blogról, újságból, stb., lehetőleg ne jelenítsen meg több bejegyzést egymás után – hogy legyen másnak is hely, semmi ne kerüljön túlsúlyba.

Ezt a rendezési elvet annyiban módosítják, hogy ha végignéztél mindent, és kifogytál a tartalomból, akkor egy forrásból jöhet több bejegyzés.

Ez nem feltétlenül rossz hír: ha olyan tartalommarketing eszközeid vannak, amelyekkel folyamatosan fenn tudod tartani a figyelmet, akkor a felhasználók híreket zabáló részéhez lehet, hogy nagyobb arányban jutsz majd el! Várhatóan ez az újítás elsősorban azokat a hírmédiumokat érinti majd leginkább, amelyek naponta tucatjával posztolnak anyagokat a közösségi oldalra.

2. Előnybe kerülnek az ismerősök bejegyzései

A felhasználói visszajelzések alapján a Facebook úgy ítélte meg, sokan aggódnak amiatt, hogy a hírzajban lemaradnak a számukra fontos ismerősök bejegyzéseiről. (Fontosnak a Facebook rendszerint azt az ismerőst találja, akivel sokat érintkezel – vagyis lájkolsz, kommentelsz nála, illetve akivel rendszeresen üzeneteket váltasz.) Éppen ezért a hírfolyamban feljebb kerülnek a fontosnak tartott ismerősök bejegyzései, vagyis megosztásai, fotói, videói, link posztjai, az általad követett oldalak bejegyzései pedig lejjebb kerülnek.

Marketingesként ez rossz hír: Hacsak nem olyan tartalmaid vannak, amiket felkapnak a felhasználók, így sokan az ismerőseik megosztásain keresztül látják őket, akkor az oldalad bejegyzései kevesebb emberhez jutnak majd el.

3. Kevesebbet érnek majd a lájkok és a kommentek

A felhasználók a fentiek mellett azt is jelezték a Facebooknak, hogy kevésbé érdekli őket, miket kommentelnek és lájkolnak az ismerőseik ismeretlen helyen. Biztosan neked is ismerős az a fajta bejegyzés, ami valaki ismeretlentől, vagy ismeretlen oldaltól bukkan fel, mert egy ismerősöd hozzászólt ott valamihez. Ezek a fajta hírfolyambejegyzések ezért lejjebb kerülnek, vagy teljesen eltűnnek a hírfolyamodból, ha nincs belőlük túl sok.

Felhasználóként ez biztosan pozitív változás, hiszen kevesebb irreleváns dolog kerül be a hírfolyamba olyan forrásokból, amelyek teljesen ismeretlenek, de megint csak rossz hír az oldalak kezelőinek: eddig ugyanis a felhasználók kommentelésre, lájkolásra biztatásával elő lehetett segíteni, hogy az oldalbejegyzések több emberhez jussanak el az ismerősök ismerősei révén. Mostantól, úgy tűnik, ez a lehetőség keveset ér.

Mit lehet tenni?

A Facebook, hasonlóan a Google-hoz, a gépies felhasználó-kiszolgálás helyett inkább az emberi viselkedés leképezésére törekszik, ezt mutatják a mostani újítások is. A helyzet abban a tekintetben változatlan, hogy ha romlik az oldalad elérése, akkor hirdetésekkel lehet rajta segíteni, mivel a hirdetések megjelenítését nem érintik ezek a változások.

A másik módszer pedig, mint említettem, a hatékony és kreatív tartalommarketing tevékenység beindítása. Az újfajta hírfolyamban a 2. pont alapján úgy lehet bekerülni, ha olyasmit posztolsz, vagy kommunikálsz, amit a felhasználók maguktól is megosztanak az ismerőseikkel, illetve intenzíven fogyasztanak (1. pont). Ez persze a nehezebb, munkaigényesebb és várhatóan költségesebb feladat, ha azonnal eredményekre van szükség, akkor hirdetni kell, de a hirdetés is olcsóbb, ha jó tartalom van mögötte, például egy céges blogról.

Forrás: News Feed FYI – Balancing Content from Friends and Pages (Facebook blog)


Ajánlott bejegyzések