Menü

Így születik a jó business: Együttműködési kisokos – 3. rész

Kölcsönös megegyezés kibővítése Sorozatunk harmadik részében arról olvashattok, hogy hogyan és miért alakítsatok ki egy jó kapcsolatot az ügyfeletekkel a siker érdekében. A különböző pontokban való egyetértés, a kölcsönös megegyezés és együttműködés elengedhetetlen egy jó együttműködéshez. Azzal, hogy egyre több dolgot tudsz meg az ügyfeledről és arról, hogy mire van szüksége, biztossá válhat benned, hogy a befektetők ugyanabba az irányba taszítják az összes projekt kapcsán.
Azoknál a csapatoknál, akiknél megvalósul az osztott megegyezés sokkal valószínűbb, hogy jó design-t terveznek, mint azoknál, akik nem tudnak kifejleszteni egy közös személetet a projektek céljai és kimenetelei szerint. – Jared Spool
5 blograVIZSGÁLJ MEG MINDENT! Csináld meg az előzetes feladatot és készíts egy vizsgálatot a projekt elindulása előtt. A következőket vizsgálhatod meg:
  • információfelépítés,
  • tartalom,
  • felhasználói felület mintája,
  • felhasználók tevékenységei,
  • minden egyéb, ami segít jobban megérteni a projektet.
A legjobb módja, hogy megértsd, mi történik az ügyfeled honlapján, ha egyesével minden fontos információt egy külön táblázatba szedsz, és kiválogatod, majd klasszifikálod őket különböző formákban. Christina Wodtke szavaival is élhetnénk, az adatokkal együtt kell élned. Nem kell nagyon részletekbe menően kidolgozni ezt a vizsgálatot, de segítségedre lesz abban, hogy az ügyfeleddel folytatott fontos és lényeges beszégetésekre fel tudj készülni. A tartalom kiértékelését meg tudod tenni úgy, hogy az információ egyes darabjait kijelölöd a jövőbeli felhasználói csoport vagy a tartalom típusa szerint. Kilistázva az összes mintát, komplexitásuk alapján tudod csoportosítani őket. A következő lépésben listázd az összes közös és speciális célot, amelyeket a felhasználó különálló részekké oszthat fel a weboldalon. HASZNÁLHATÓSÁGI TESZT LEVEZETÉSE Megnézheted és tesztelheted az ügyfél jelenlegi termékét vagy akár azonnal analizálhatod is a piaci helyzetét, hogy minél többet megtudj róla. Ha nincs időd vagy pénzed több, minden részletre kitérő kutatásra, akkor használhatsz ingyenes rendszereket is. Ezek a rendszerek néhány alapvetéssel és tökéletesítéssel is ellátnak a felhasználók irányába. A folyamat célja tehát, hogy annyi adatot gyűjts össze minél előbb az ügyfeledről, amennyit csak lehetséges. NE FELEJTS EL SENKIT Beszélj az összes befektetővel. Hallgasd meg, amit mondanak, és írj le mindent. Majd készíts egy beszámolót és mutasd meg a többi befektetőnek, kérd meg őket, hogy az összes számukra hibás feltevést nevezzenek meg. A folyamat ilyen korai szakaszában jó esély van arra, hogy a befektetők felvetnek különféle kérdéseket. Mindenkit bele kell érteni a folyamatba, még a befektetőket is, akiknek más befektetőkkel is lehet konfilkusa. A cél, hogy az akadályokat minél előbb azonosítani tudd, még mielőtt az ügyfél és Te is túl sok időt, pénzt és erőfeszítést ölnétek a projektbe. HATÁROZD MEG A PROJEKT CÉLJAIT Ahhoz, hogy a projekt sikert érhessen el, szükséges tisztázni a célokat. Azonban a befektetőknek a projekt elején gyakran más a fejükben megfogalmazódott céljuk, elhomályosítva az igazi célt. Például néhány befektető pusztán biztosítani akarja a pozícióját, míg mások erősen tolják a saját személyes vagy vállalati napirendjüket a projektbe, ami nem biztos, hogy jót tesz egy együttműködés során. Minden egyes projekt elején fel kell tenni a kérdést az ügyfélnek: „Honnan fogod tudni, hogy a projekt sikeres volt-e?”. Nem kell megijedni ettől a kérdéstől, mert ez azt mutatja az ügyfélnek, hogy tényleg foglalkozol a projekt sikerével. Írd le a választ a kérdésre, tartsd észben a projekt lefutása alatt és vedd elő bármikor, amikor úgy érzed, a projekt rossz irányba kanyarodna. HOZZ LÉTRE SZABÁLYOKAT A projektszabályok jó gyakorlásként és technikailag irályelvként funkcionálnak. Ezeken a területeken alakíthatsz ki szabályokat:
  • web irányelvekhez való alkalmazkodás,
  • tartalomnak való megfelelés,
  • funkciók szerinti költségvetés,
  • információk szerinti költségvetés,
  • hozzáférhetőséghez való alkalmazkodás,
  • Google oldalsebesség eredménye.
A végső termék magas minőségére való felkészültségén kívül a szabályok kulcsfontosságú eleme, hogy engednek a kiterjedt fókusznak. Amikor limitálod a problémamegoldás határait, a megoldás megtalálása sokkal egyszerűbb lesz. A közös kreativitás növelésének behatárolása idő és pénz. Aknázd ki ezeket a pontokat a projekt elején! A DESIGN IRÁNY MEGHATÁROZÁSA A design irányának meghatározása azért fontos, hogy, az ügyféllel megosztva, minél korábban visszajelzést kaphassunk róla, hogy milyen irányba halad a projekt. Jól át kell gondolni a vizuális elemeket és a vázlatokat, akár kialakíthatunk egy WordPress weboldalt is, ahol be tudjuk mutatni a tervezett tartalmat.
A trükk, hogy elhalasszuk a termék követelményeinek specifikálását addig, amíg el nem készül néhány ismétlődő teszt a gyorsan kibontakoztatott prototípusig, miközben végig komoly ellenőrzés alatt áll a beosztás, a költségvetés és a minőség is. – Donald Norman
A tesztelhető prototípus feltételezi és bemutatja a projekt lehetséges hibáit. Mivel a különböző hibák a projekt korai fázisaiban kialakulhatnak, így képes leszel a gyors javítűsra, pótlásra és elrendezésre. Az ügyfél ezzel jobban meg tudja majd becsülni a bukás értékét és kevésbé fog félni tőle. Gyakran próbálunk meg még gyors jelentéssel bíró HTML és CSS prototípust létrehozni az ügyféllel való találkozás előtti időszakban, mert ezzel jól meg tudjuk érteni a projekt céljait. A kérdés, amit általában felteszünk ilyenkor, hogy „Igazunk van-e?”. Fontolóra kell venni, hogy nem fektettünk a projektbe még elég időt, így könnyen korrigálni tudjuk, vagy akár elölről is kezdhetjük a folyamatot. A sorozat folytatását hamarosan olvashatjátok blogunkon az elvárások felállítása témájában, ami a kölcsönös megegyezés utáni következő fontos lépés az együttműködés kialakításában.

Amennyiben szeretnél még több ötletet vagy inspirációt szerezni, csatlakozz hozzánk Facebook csoportunkban, az Online Marketing Inspirációkba!

Client Experience Design

blog