Így turbózhatod fel az elérésedet a Facebookon

Szerző: Jakus Dóra,
Így turbózhatod fel a social media kampányod

Mint az köztudott, sőt, a marketingesek állandó siráma, a Facebook újabb és újabb algoritmusváltásai miatt nagyon nehéz jó organikus elérést csinálni a céges oldalakkal, és így forgalmat terelni is nehéz onnan. Vagyis hiába a hazai Facebook milliós felhasználótábora, ebből az átlagos cég aligha profitál – maximum hirdetéssel.

Mit lehet hát tenni? Tanuljunk azoktól, akiknek sikerült! Az egyik legszebb eredményt a közösségi médiás forgalomterelésben a Canva érte el, és nem is voltak restek megosztani a The Next Web hasábjain, hogyan sikerült. Az alábbiakban tehát részletezzük az ő receptjüket, amivel 200%-os növekedést értek el a Facebookon 2 hónap alatt, fizetett hirdetések nélkül. Egy kis growth hacking útmutató jön tehát, nagyon is gyakorlatias példákkal.

De mi is az a Canva? A legtöbben valószínűleg ismerik, akik foglalkoznak webkettes újdonságokkal, és használnak képszerkesztőt. A Canva egy egyszerűen használható, de nagyon sokoldalú, böngészőben futó képszerkesztő program, amely ingyenesen használható. Csak a böngésző kell hozzá, hogy a beépített sablonokra építve, vagy saját képek feltöltésével kiváló online szóróanyagokat, bannereket, stílusos képeket állíts elő, és ebben olyan jó, hogy egyszerűbb feladatokhoz ki is lehet váltani vele a Photoshopot. A kiváló termék azonban még nem volt elég a facebookos sikerhez – már ami a Canva saját Facebook oldalát illeti.

A cég marketingesei azonban találtak rá módot, hogy 60 nap alatt a maguk javára fordítsák a Facebook algoritmusát úgy, hogy a facebookos posztolás optimalizálásával nem is foglalkoztak.

A titok nyitja szerintük ehelyett ugyanis a céges blog optimalizálása. Ehhez a felismeréshez a Facebook azon alapelvére építve jutottak el, miszerint az ismerősök posztjai magasabb prioritást élveznek, mint az egyes oldalaké, ami a legutóbbi algoritmus-frissítésnél is (ismét) előtérbe került. Ezt pedig nemes egyszerűséggel úgy lehet megoldani, hogy olyan tartalmakat kezdtek el gyártani, ami érdekli a közönségüket és maguktól osztják azt tovább, viszont ez is a saját honlapjuk forgalmát növelte jelentősen, hiszen a tartalom fizikailag ott helyezkedik el. Hogy növelték mégis a Facebook elérést? Sehogy… legalábbis ezen a ponton, mégis innentől szöktek a számok az egekbe, hiszen:

Elkezdtek tanulni

Méghozzá nem mástól, mint a versenytársaktól! Ez főleg akkor hatékony, ha nagy márkákkal állsz versenyben vagy ha nagyon jól ismered a konkurenciát. Kezdd el figyelni, hogy ők milyen tartalmat gyártanak, miket osztanak meg, mik a népszerű bejegyzések és így tovább. Természetesen tartalom duplikálásra senkit sem bíztatunk, a példa alapján, sőt! Ötleteket venni azonban nem tilos. A Canvánál abból indultak ki, hogy mindig van mit javítani a máshonnan puskázott ötleteken.

Ahhoz, hogy el tudd dönteni, hogy értékes inspirációról van-e szó, itt van néhány kérdés, amit tegyél fel magadnak:

  • Elavult ez a cikk? Érdekelné az olvasókat egy felfrissített változat?
  • Javítható a cikk konkrét példákkal?
  • Emelhet a minőségén, ha igényesebb vizuális elemekkel dobom fel?
  • Eléggé átfogó a téma? Jól körüljárja a felmerülő problémákat?
  • Tudok további értéket (saját élményt, véleményt, egyéni nézőpontot) hozzáadni?

Ha ezeket megválaszolod magadnak, máris tudod, hogy lenne-e közönsége a potenciális tartalomnak.

 

Törekedtek rá, hogy TÉNYLEG megismerjék az olvasókat

A versenytársak szemmel tartása mellett a legjobb információforrás maga a közönség. A Canva gyakran küld ki kérdőíveket, amiben az olvasókat érintő nehézségekről érdeklődnek, illetve a panasz vonaluk is tökéletesen működik. Éppen a napokban találkoztam azzal a hibával, hogy ideiglenesen nem tudtam képet feltölteni a rendszerbe, és ezt jeleztem is nekik. Legnagyobb meglepetésemre pár órán belül kaptam egy válaszüzenetet, de nem a robot fajtából! Névre szóló, köszönetet és megoldást tartalmazó e-mail volt, amivel tovább növelték az egyébként is jelentős lojalitásomat.

Visszatérve a kérdőívekre, itt találjátok az általuk kiküldött e-mailek egyikét, amit a hírlevél feliratkozók kapnak. Barátságos hangvétel és egy egyszerű kérdés az egész, de pontosan az erre adott válaszokból kapják meg azt az adatmennyiséget, amiből kifejezetten a közönségüket érintő témákról tudnak egyedi, valódi segítséget nyújtó cikket írni.

Canva hírlevél

 

Naprakészek a trendi témákban

A konkurencia elemzése és a közönség kiismerése után a targetálással érdemes foglalkozni. A Canva esetében a célcsoport elég jól azonosítható, kis- és középvállalkozások vezetőiről, marketingeseiről van szó, akiknek szüksége van design tippekre és egy eszközre, amivel nehezen megfizethető designerek nélkül is tudnak egyszerű, ám nagyszerű grafikákat készíteni. Természetesen száz meg száz téma van még, ami érdekelheti őket és éppen itt releváns, hogy naprakészek legyenek!

Egy blog sikeressége sokkal valószínűbb úgy, ha természetes úton terjed a tartalma, ehhez pedig szükség van az éppen aktuális, divatos témákra. Manapság jól megy például a mobilos téma. Mindegy, hogy tesztről, designról, új készülékről, fejlesztésről van-e szó, ezek érdeklik az embereket. A ’90-es években divatos, topshop jellegű közvetlen ajánlatok viszont már túlságosan push jellegűek, így egyből elutasítást szülnek, ráadásul kicsit gagyi hatást is keltenek. Ha terméket promózol, azt ne közvetlenül tedd, de erről írtunk itt, a Mesélj! pontot keresd!

 

Tesztelik a címsorokat is

A megosztott tartalmak legfontosabb része a headline, vagyis a bejegyzések címsora. Ez az, ami megfogja az olvasót, de alkalom adtán el is térítheti a kattintástól. Lehetsz bármilyen jó szövegíró, soha sem lehet tudni, hogy mi miért működik jól, hiszen a legbeváltabb stratégiák egyik percről a másikra veszíthetik el az előnyüket.

Észrevették ezt a Canvánál is, ezért sosem egy változattal dolgoznak. Pontosan ugyanazt a cikket tették közzé, az egyik címváltozat mégis 24 like-ot kapott és 3 megosztást, a másik pedig 43 feltartott ujjat szerzett, illetve 21-en kattintottak a share gombra.

Canva headline változatok

Valószínűleg sosem fog kiderülni, hogy mi okozta az egyik elsöprő sikerét, és elmondásuk szerint sorozatos teszteléssel sem sikerült rájönniük a nyerő receptre. Annyit tehetsz (és tettek ők is), hogy kísérletezel: megosztod a postod az eredeti címmel, majd pár nap múlva változtatsz rajta és bízol a legnagyobb sikerben. Egy idő után talán arról szerezhetsz tapasztalatot, hogy milyen hosszúságú cím az ideális, hogy kell-e CTA vagy hogy a tudományos, esetleg személyesebb hangvétel közül melyik szerencsésebb.

 

Nem fogják vissza magukat

Az emberek többet olvasnak online, mint gondolnád! Régen megdőlt az a mítosz, hogy a neten olvasgatók a rövid bejegyzéseket kedvelik, és eljött a minőségi tartalommal rendelkező tartalommarketing ideje. Számos kutatás bebizonyította, hogy a nagyobb terjedelmű témák több linket kapnak és általában is értékesebbnek tartják, mint a pár pontos, rövidke cikkeket. A Canva történetének legnépszerűbb bejegyzése több, mint 5000 szavas volt, csak hogy egyetlen példát említsünk.

Ahhoz, hogy az írásod ne csak hosszú, de jó is legyen, ezekre figyelj:

  • Elégítsd ki a szükségleteket! – Tényleg érdekli ez az olvasóidat?
  • Légy egyedi! – Ne lopj, másolj vagy írj át úgy valamit, hogy épp csak ne vigye le a lécet. Próbálj mélyebbre ásni a Google találatoknál és valami olyan témát kidolgozni, ami tényleg megérdemli az erőfeszítéseket és a méltó jutalmát is megkapja majd.
  • Legyél vizuális! – Egy kép többet mond ezer szónál, így jó ha a frappánsan megfogalmazott cikket képekkel, ábrákkal, videóval teszed életszagúbbá, nem mellesleg érthetőbbé.
  • Légy konkrét! – Nyugodtan mondd meg az embereknek, hogy pontosan mit kell tenniük. Adj lépésről-lépésre tippeket, ha lehet screenshotokkal. Ne mondd, hogy kutatásra van szükségük, inkább azt áruld el, hogy hogyan végezzék el a vizsgálódást és használj példákat! Sokkal hálásabbak lesznek.
  • Legyél alapos! – Egy alapos cikknek le kell fednie mindent, amit akár egy kezdőnek is illik tudnia, nem csak elejtett információkkal takaróznia. Egy átfogó cikk azonban nem feltétlen hosszú, a hosszú írások pedig korántsem mindig alaposak – ez fontos!

 

Mindig egy kicsit többet tesznek meg

Van az a mondás, hogy a kisujjadat nyújtottad, de már a karod kell. Nos, egy ilyen iparágban nem szabad így gondolkodni, hiszen az ügyfeleidből, olvasóidból élsz, így mindent meg kell tenned, hogy őket boldoggá tedd.

Canva design mood board

A Canvánál ez is elég jól működött: írtak egyszer egy cikket, amiben a hatékony design brief megírásáról volt szó. Mit gondolsz egy ilyen cikk elolvasása után mi az, amit mindenki szeretne? Egy sablont! A Canva munkatársai pedig jól felismerték ezt az igényt és rögtön csatoltak is egy template-et, amivel a felhasználók a gyakorlatba ültethették az elméletet. Kicsi dolog, nem is került sokba, de rengeteg köszönő kommentet, megosztást és blogposztot, tweetet kaptak rá válaszként, hiszen hasznos volt.

 

Meg kell érte dolgozni

Mint a fenti útmutatóból láthatod, a kiváló facebookos elérést nem lehet egyszerű posztolgatással letudni: alapos elemzés, kreativitás és szorgalom kellett hozzá a Canva részéről, hogy sikeresen megháromszorozzák az onnan érkező forgalmat.

A közösségi médiás forgalom felturbózásának titka a jó tartalommarketingben rejlik, aminek a kidolgozásához idő és elszántság kell, hiszen a vásárlók – a közönség – igényeinek megismerésén, a rájuk való odafigyelésen és a számukra értékes tartalmak előállítása a kulcsa.

Tartalommarketing híján ugyanis mit tehetsz a jobb elérésért?

  • Mindent hagysz a régiben, és várod a csodát – ilyenkor a Facebookozás inkább csak hobbi, jobbára ártalmatlan melléktevékenység a céged számára, vagy
  • Fizetsz az elérésért, vagyis hirdeted a terméked szolgáltatásod. Ez nagyon jól működhet a Facebookon, de a nap végén mégis csak Mark Zuckerberg jár vele jól…

Egy jó céges bloggal és a megfelelő tartalomstratégiával azonban te is tanulhatsz a Canva példájából, és új életet lehelhetsz a Facebook oldaladba. Nem is beszélve arról, hogy a jó tartalmat sokkal költséghatékonyabban hirdetheted, mint az egyszerű reklámüzeneteket, hiszen ha valami önmagában népszerű, akkor a Facebook hirdetési algoritmusa is jobban értékeli majd.

Amennyiben tetszett ez a bejegyzés és a jövőben is szívesen olvasnál hasonlókat,
csatlakozz a Facebook csoportunkba!

 

How I grew my Facebook traffic by 200% in 60 days
The A-Z Guide To A Winning Facebook Fan Page: 26 Awesome Tips You Need to Know


Ajánlott bejegyzések

  • Kovács Gabóca Hrurira

    ok